۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
کد مطلب : ۴۲۵۵۸
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

تونل زِره، زره ای مستحکم در مقابل مرگ/ عمر طولانی پروژه های عمرانی در چهارمحال و بختیاری

پروژه احداث تونل زِره در استان چهارمحال و بختیاری از سال 1387 به طول یک هزار و 400 متر در دست اجرا می باشد و پس از گذشت 11 سال تاکنون فقط 800متر از حفاری این تونل انجام شده است.
تونل زِره، زره ای مستحکم در مقابل مرگ/ عمر طولانی پروژه های عمرانی در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز، احداث تونل زره در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهوری است که از سال 1387  با یک هزار و 400 متر طول در دست اجرا می باشد و پس از گذشت 11 سال تاکنون فقط 800متر  از حفاری این تونل انجام شده است.

ضرورت احداث هر چه سریع تر تونل زره

این تونل دو شهر پر جمعيت شهرستان کيار در استان چهارمحال و بختياري يعني شلمزار مرکز شهرستان کيار و بخش مرکزي کيار و ناغان مرکز بخش ناغان را به يکديگر به صورت مستقيم متصل مي نمايد.


 با بهره‌برداری از این طرح بیش از 5 نقطه حادثه‌خیز و پرخطر حذف و جاده اصلی شهرکرد به سمت سد کارون 4 و استان خوزستان، 35 کیلومتر کوتاه‌تر می شود .

این تونل در زیرکوه سوخته و گردنه زره در حال حفاری است که با بازگشایی این تونل، افزایش تردد جاده‌ای از مسیر شلمزار، ناغان، کارون 4 و ایذه، بار ترافیکی بروجن به لردگان کاهش پیدا می‌کند.

شلمزار با جمعيتي بالغ بر ۷ هزار نفر و ناغان هم با جمعيتي نزديک به اين عدد و از سويي اهالي روستاهاي بخش ناغان و منطقه مشايخ ازجمله کساني هستند که در وهله اول از اثرات مثبت احداث تونل زره بهره مند مي شوند و از سويي يکي از زيباترين مسيرهاي گردشگري استان چهارمحال  و بختياري که در پايان به استان خوزستان منتهي مي شود در دسترس مسافران قرار مي گيرد.

ديگر اثر مثبت احداث اين تونل کمک به کاهش مصرف سوخت است چراکه با کاهش مسير ارتباطي شهرکرد ناغان از ۷۰ به ۳۵ کيلومتر بي شک مصرف سوخت خودروهاي در حال تردد از اين مسير کاهش چشمگيري مي يابد.

کاهش تصادفات جاده اي در ديگر مسيرهاي ارتباطي استان چهارمحال و بختياري و کمک به توزيع بار ترافيک جاده اي نيز ازجمله کارکردهاي تونل زره است که در صورت تکميل و بهره برداري از آن شاهد اين مزيت نيز هستيم.

در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه حداقل دو سال زمان نیاز است

 حمید ربیعی، مديرساخت و توسعه راه های استان چهارمحال و بختیاری ، در مصاحبه با خبر نگار جهانبین نیوز گفت: پروژه احداث تونل زره در استان چهارمحال و بختیاری با یک هزار و 400متر در دست اجراست که  از سمت خروجی حدود 800متر حفاری و تحکیم شده و از سمت ورودی نیز پروژه در حال پیشرفت می باشد ولی به دلیل ریزشی بودن محل سرعت  پیشرفت کار کم است.


ربیعی در خصوص اعتبارات مورد نیاز پروژه با اشاره به اینکه کل محور شامل راه های طرفین، لاینینگ تونل و ...  جهت تکمیل حدود 60میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این مبلغ  برای  حفاری و تحکیم تونل حدود 15 میلیارد تومان نیاز است گفت: پیش بینی شده است که در سال جاری این طرح حدود 25 میلیارد تومان اعتبار دریافت کند و البته هنوز هیچ گونه ابلاغ و تخصیصی در این رابطه صادر نشده است.

مديرساخت و توسعه راه های استان چهارمحال و بختیاری  تسریع کرد: سال گذشته طبق بند(ح) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران  به پروژه تونل زره پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد که  حدود سه و نیم میلیارد تومان آن در پروژه هزینه شد که بیشتر این مبلغ نیز دیون پیمانکار بود که پرداخت شد .

ربیعی افزود: لاینینگ تونل در بخش هایی که باز گشایی شده هنوز انجام نشده است و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه حداقل دو سال زمان نیاز است.

مديرساخت و توسعه راه های استان چهارمحال و بختیاری  در پایان با اشاره به اینکه شروع حفاری پروژه از سال 87 می باشد بیان داشت:  عمده حفاری از سال 96 انجام شده است و به طریقی این پروژه چندین سال تعطیل بوده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ حال با در نظر گرفتن این مهم که تونل زره با ايجاد مسير دسترسي از زير کوه سوخته،  شلمزار و ناغان را به هم متصل مي نمايد و ضمن ايجاد دسترسي آسان براي اهالي بخش ناغان و دهستان مشايخ بار ديگر باعث رونق سفر از مسير شهرکرد، شلمزار، ناغان به سمت استان خوزستان و کاهش بار ترافيکي مسير بروجن لردگان مي شود و  همچنین نقاط حادثه خیز بسیاری را در این مسیر حذف می کند ضروریست مسئولین با عظمی راسخ تر جهت اتمام و بهره برداری این پروژه قدم بردارند.

انتهای پیام /1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۳۹:۳۵

28 Dec 2019