کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

افزایش قارچ گونه فروشگاه مجازی در سایه نبود نظارت / بازار فروش کالای قاچاق در فضاهای مجازی داغ شد

9 مرداد 1398 ساعت 13:27

فروشگاههای مجازی خطر جدی به نظر نمی آمد اما باگذشت زمان و افزایش قارچ گونه آنها مسئولین کشور بیش از پیش درباره مضرات اقتصادی فعالیت این فروشنده های هوشیار شدند و این بحث به طور جدی تری مورد پیگیری قرار گرفت.


به گزارش جهانبین نیوز؛ از اواخر سال 94 و با تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در راستای مبارزه جدی و همه جانبه با قاچاق شاهد افزایش کشفیات کالاهای قاچاق و دستگیری قاچاقچیان و همچنین کاهش آمار واردات غیرقانونی در کشور بوده ایم.

اما به تازگی وبا همه گیر شدن استفاده از شبکه های مجازی دربین خانواده ها ،شاهد ایجاد فروشگاههای متعددی در این فضاها بوده ایم و افرادسودجو با پرداخت هزینه های جزیی و داشتن یک خط موبایل،اینترنت پرسرعت یا یک دستگاه لب تاپ اقدام به ایجاد فروشگاههایی برای فروش محصولات خارجی در بین مردم کرده اند.

بر اساس این گزارش از جمله اجناس فروشی این فروشگاهها پوشاک،لوازم آرایشی،لوازم خانگی وحتی دارو است که برای ورود وفروش این محصولات هیچ گونه تعرفه و یا مالیاتی پرداخت نمی شود.

شاید درابتدای امر وجود چنین فروشگاههای مجازی خطر جدی به نظر نمی آمد اما باگذشت زمان و افزایش قارچ گونه آنها مسئولین کشور بیش از پیش درباره مضرات اقتصادی فعالیت این فروشنده های هوشیار شدند و این بحث به طور جدی تری مورد پیگیری قرار گرفت؛بر این اساس طی چندین ماه گذشته برخی ازاین فروشنده ها دست به کلاهبرداری زده ومبالغ کلانی را به جیب زدند از طرفی دیگر در صورتیکه خریدار نسبت به کالای خریداری شده خود اعتراضی داشت،نمی توانست آن را مرجوع کند.

مجموعه این عوامل موجب شده تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز ونهادهای مرتبط دیگر ازجمله وزارت صنعت،معدن وتجارت به فکر چاره اندیشی در جهت رفع معضلات به وجود آمده از فروشگاههای مجازی وتلگرامی شوند وبا ایجاد دستورالعمل های تبیین شده و قوانین مشخص در جهت ساماندهی به این نوع تجارت جدید برآیند.

کالاي قاچاق و فضاي مجازي؛ آسيب به نظام اقتصادي کشور

عسکري از فعالان فضاي مجازي در شهرستان لردگان گفت: اولين تأثير خريد و فروش کالاي قاچاق چه در فضاي مجازي يا حقيقي، به نابودي صنايع بومي داخلي منجر خواهد شد، به عبارتي ورود کالاي قاچاق به کشور و استقبال مردم از خريد اين کالاها، فرصت هاي سرمايه گذاري براي اشتغال مولد و مؤثر در اقتصاد کشور را از بين مي برد.
محمد رضا عسکري ارمندي، کارشناس ارشد علوم سياسي و فعال فضاي مجازي در مورد وضعيت کلي خريد و فروش کالاي قاچاق در فضاي مجازي در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار داشت: ابتدا بايد به اين مسئله دقت داشته باشيم که همه ابزارهاي ارتباطي مزايا و معايبي دارند، امروزه در عصر ارتباطات، دنياي اينترنت و تکنولوژي با تحولات زيادي همراه بوده است که اجتماع، سياست، اقتصاد و در کل همه عرصه هاي زندگي بشر رو تحت تأثير قرار داده، يکي از اين رسانه هاي نوين فضاي مجازي است که هر روزه شاهد تحولات جديدي در آن هستيم، شايد روزگاري براي بسياري از افراد شکل گيري اين فضاهاي اينترنتي يک تخيل يا روياي غير ممکن بود اما بهرحال ما امروزه با اين فضاها در ارتباط هستيم و کمتر کسي در اين دنيا وجود دارد که با فضاي مجازي ارتباطي ندارد.

فضاي مجازي يک فضاي بدون مرز و محدوديت است که موجب سوء استفاده هاي فراواني مي شود

 
وي تصريح کرد: در واقع فضاي مجازي يک فضاي بدون مرز و محدوديت است. بنابراين در اين فضاي آزاد، سوء استفاده هاي فراواني انجام مي گيرد، از کلاهبرداري هاي اينترنتي، رفتارهاي غيراخلاقي، گسترش فساد و فحشاء تا خريد و فروش کالاي قاچاق و بي کيفيت خارجي که اتفاقاً افراد زيادي قرباني اين موارد شده اند. در واقع بسياري از موارد افراد با اين تصور اشتباه که کالاي قاچاق مورد معامله در فضاي مجازي علاوه بر اصل بودن از قيمت پاييني نيز برخوردار است در حالي که پس از اقدام به خريد و تحويل کالا متوجه تقلبي بودن يا بي کيفيت بودن کالاي مربوطه مي شوند که در بسياري از موارد ديگر قابل جبران نيست که علاوه بر قرباني شدن فرد، آسيب هاي زيادي بر اقتصاد کشور نيز وارد مي کند.

خريد و فروش کالاي قاچاق در فضاي مجازي آسيب هاي اجتماعي و اقتصادي زيادي به دنبال خواهد داشت


عسکري ارمندي در ادامه در مورد آسيب هاي احتمالي خريد و فروش کالاهاي قاچاق در فضاي مجازي بر اقتصاد کشور گفت: طبيعتاً اولين تأثير خريد و فروش کالاي قاچاق چه در فضاي مجازي يا حقيقي، به نابودي صنايع بومي داخلي منجر خواهد شد، به عبارتي ورود کالاي قاچاق به کشور و استقبال مردم از خريد اين کالاها، فرصت هاي سرمايه گذاري براي اشتغال مولد و مؤثر در اقتصاد کشور را از بين مي برد و اين موجب کاهش رشد توليد ناخالص داخلي کشور مي شود و بدين ترتيب تقاضا براي محصولات توليد داخل هم کاهش پيدا مي کند که اين يعني ضربه زدن به توليد ملي يک کشور است که موجب افزايش بيکاري و در نتيجه گسترش بحران هاي اقتصادي، آن هم براي کشوري که مورد تحريم هاي ظالمانه و همه جانبه دنيا قرار گرفته و بيش از هر چيزي نيازمند حمايت مردم از توليدات داخلي براي جلوگيري از خروج ارز مي باشد.
وي افزود: علاوه بر اين خريد و فروش کالاي قاچاق موجب کم اثر شدن سياست هاي اقتصادي و بازرگاني دولت ها مي شود که طبيعتا آسيب هاي اجتماعي و اقتصادي زيادي به دنبال خواهد داشت.


اگر صدها قانون هم وضع کنيم بدون آگاهي نمي تواند اثر گذار باشد بنابراين ايجاد بستر مناسب نيازمند آگاهي عمومي دارد


عسکري ارمندي در پاسخ به اين سوال که آيا مي توان يک بستر مناسب براي فروش کالاهاي توليد داخل در فضاي مجازي ايجاد کرد گفت: اگر چه کنترل و مديريت فضاي مجازي به شدت سخت و دشوار مي باشد اما تنها راه آن افزايش آگاهي عمومي است که همراه با برنامه ريزي هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در زمينه فرهنگ فضاي مجازي سالم، استفاده صحيح از فضاي مجازي، اطلاع رساني در مورد تهديدات احتمالي خريد و فروش کالاهاي قاچاق در فضاي مجازي و ساير برنامه هاي همانند اينها مي توان نقش فضاي مجازي در خريد و فروش کالاي قاچاق را کمرنگ تر کرد. به عبارتي اگر صدها قانون هم وضع کنيم بدون آگاهي نمي توانند اثر گذار باشند بنابراين ايجاد بستر مناسب نيازمند آگاهي عمومي دارد.

توليد محصولات با کيفيت و با قيمت مناسب وظيفه صاحبان صنايع و توليدکنندگان است


وي همچنين افزود: البته وظيفه صاحبان صنايع و توليدکنندگان کالاهاي ايراني، توليد محصولات با کيفيت و استاندارد با قيمت هاي مناسب است به گونه اي که اولويت يک ايراني خريد کالاي توليد داخل باشد که اتفاقاَ شعار سال رونق توليد که حضرت امام خامنه اي (مدظله العالي)، رهبر انقلاب اسلامي مطرح کردند نيز در همين راستا است يعني توليد کالاي با کيفيت و با قيمت مناسب توسط توليدکنندگان و حمايت و خريد کالاهاي ايراني توسط مردم
عسکري ارمندي در مورد راهکارهاي حل معظلات فروش کالاي قاچاق در فضاي مجازي گفت: بنده معتقد هستم اولين راهکار افزايش آگاهي عمومي است يعني بايد براي آگاه کردن عموم جامعه برنامه ريزي هاي بيشتري انجام بديم و اتفاقاً بايد در اين زمينه جهادي عمل کنيم تا در گام اول مردم نسبت به خريد و فروش کالاهاي قاچاق و آسيب هاي جدي آن به اقتصاد کشور آگاه شوند.

وي اظهار کرد: علاوه بر اين در بسياري از کشورهاي توسعه يافته دنيا سيستم هاي پيشرفته دولت الکترونيک وجود دارد که بر اساس ساز و کارهاي مخصوص خود کالاهايي که برچسب توليد و استاندارد از سوي دولت را ندارند کاملاً غير قانوني محسوب مي شوند و استفاده از آن هم جرم محسوب مي شود چه برسد به خريد و فروش که ديگر مجازات هاي سنگيني در پي خواهد داشت.


عسکري بيان داشت: در مجموع ما بايد اين فضا را بپذيريم و براي بهبود وضعيت نامناسب آن جهادي عمل کنيم، مسئله خريد و فروش کالاي قاچاق فقط يک مورد از معضلات فضاي مجازي است اما بهرحال رها کردن اين فضا پيامدهاي غيرقابل جبراني در پي دارد بنابراين هر فرد، سازمان و نهادي مي بايست در جايگاه خود براي ايجاد يک فضاي مجازي سالم تلاش کند.
 
کالای قاچاق در فضایِ مجازیِ رها شده، اقتصاد را مختل می کند
 
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کالای قاچاق در فضایِ مجازیِ رها شده، اقتصاد را مختل می کند و ما باید  آسیب های آن را شناسایی  کنیم تا بتوانیم آن را رها کنیم.
 
بهروز مردانی نژاد کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: فضای مجازی  نوع نگاهی است که  ما نسبت به ان داریم .
 
وی با اشاره به اینکه اهمیت فضای مجازی به قدری است که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند اگر من رهبر نبودم مسئولیت فضای مجازی را خود به دست می گرفتم بیان داشت: فضای مجازی را باید بتوان در مسیر منابع خود ، آن را تعریف کرد و آسیب های آن را بتوانی مهار کنی.
 
مردانی نژاد با اشاره به اینکه فضای مجازی در جایگاه خودش اهمیت  و شانیت فوق العاده ای نیز  دارد  بیان داشت: ما باید  بتوانیم درست، کجا و چه موقع  از فضای مجازی استفاده  کنیم.
 
وی با بیان اینکه داد و ستد و تولید کار و ثروت این روزها در فضای مجازی اتفاق می افتد بیان داشت: در واقع این روزها استفاده از فضای مجازی به جای بازار حقیقی  در بین مردم رواج پیدا کرده است.
 
مردانی نژاد با تاکید بر اینکه فضای مجازی یک واقعیتی است که ما باید برای استفاده صحیح از آن برنامه ریزی جامعی داشته باشیم اظهار کرد: در هیچ بخش از فضای مجازی تا به حال قوانین و برنامه ریزی های دقیق و مطمئنی صورت نگرفته است.
 
وی با بیان اینکه لازم است در راستای سامان دهی فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی کشور برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از دولت مردان ما نسبت به جایگاه و اهمیت فضای مجازی واقف نبوده و متوجه آن نیستند.
 
مردانی نژاد با اشاره به اینکه فضای مجازی جایی است که برای تولید ثروت از آن استفاده می کنند تصریح کرد: از 10 شرکت معروف و سرمایه دارد دنیا  9 شرکت آن مشغول فضای مجازی هستند و این خود نشان دهنده اهمیت کسب و کار در فضای مجازی است.
 
رها کردن فضای مجازی منجر به قاچاق کالا می شود
 
کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به اینکه وقتی فضای مجازی را رها کنیم یکی از اتفاقاتی که صورت می گیرد  قاچاق کالا  است بیان داشت:  در فضای مجازی به راحتی می توان خرید و فروش را انجام داد و در این میان یک عده  کلاه بردار نیز سوء استفاده های خود را می کنند.
 
مردانی نژاد با اشاره به اینکه اکثر کالاهایی که انجا مبادله می شود مضر هستند عنوان کرد:  اگر با برنامه و دقت از فضای مجازی استفاده کرد می توان به صورت جدی یک  نگاه عمیق به فضای مجازی داشته باشیم.
 
وی یادآور شد: فضای مجازی برای بازرگانی  و اشتغال درست  می توان از آن استفاده کرد  و شغل های جدید ایجاد  نمود ، مردم  به شغل های جدید یگرایش پیدا می کنند که بیشتر در شورای فضای مجازی وارد می شوند .
مردانی نژاد تاکید کرد: دور از چشم خیلی از نهاد های نظارتی  فرار  مالیاتی صورت می گیرد  که این به سلامت کشور ضربه می زنند .
 
وی با تاکید بر اینکه مردمی که وارد فضای مجازی می شوند باید سواد کافی در این زمینه را داشته باشند بیان داشت:  اگر مردم آگاهانه وارد فضای مجازی شوند آسیبی نمی بینند.
 
انتهای پیام/1020ج
 
 
 


کد مطلب: 42554

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42554/افزایش-قارچ-گونه-فروشگاه-مجازی-سایه-نبود-نظارت-بازار-فروش-کالای-قاچاق-فضاهای-داغ

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir