۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۴۲۵۰۰
ضرورت حمایت از نخبگان علمی، پژوهش

یک تیر و دو نشان/شرکت‌های دانش‌بنیان راهی برای رونق تولید، سدی مقابل تحریم

شرکت‌های دانش‌بنیان از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌کند و با ورود علم به صنعت و کشاورزی شکاف عمیق و جای خالی دانش در این عرصه را پر می‌کنند، همچنین نقش پررنگی در خودکفایی کشور داشته و می‌توانند ضعف‌های اقتصادی کشور را رفع کنند.
یک تیر و دو نشان/شرکت‌های دانش‌بنیان راهی برای رونق تولید، سدی مقابل تحریم
به گزارش جهانبین نیوز؛ شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌هایی هستند که دانش و فناوری جزء جدایی‌ناپذیر آن‌ها است، این شرکت‌ها با هدف تبدیل دانش و فناوری به ثروت پدید می‌آیند و فعالان در آن‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان علمی می‌باشند. براساس تحقیقات  Jemielniak، شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه تغییرات گسترده در اقتصاد جهانی ظهور کرده‌اند که طی دهه‌ها باعث شده ‌است خدمات، اولویت بالاتری پیدا کنند،  ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان نشانه‌ای از انقلاب صنعتی سوم که مرز میان صاحبان منابع تولیدی و کارگران است، نامیده می‌شود.
 
براساس آیین‌نامه مصوب، شرکت‌های دانش‌بنیان، اهدافی نظیر، ترغیب هیئت علمی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری‌سازی یافته‌های  ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش‌بنیان را دنبال می‌کنند.
 
این شرکت‌ها همچنین از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌کنند و با ورود علم به صنعت و کشاورزی شکاف عمیق و جای خالی دانش در این عرصه را پر می‌کنند، همچنین نقش پررنگی در خودکفایی کشور داشته و می‌توانند ضعف‌های اقتصادی کشور را رفع کنند.
 
شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از نیاز کشور به خارج را رفع کرد
 
داراب ظفریان معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور در مدت یکی دو دهه شرایط مطلوبی پیدا کرده و توسعه یافته است.
 
وی با بیان اینکه این شرکت‌ها مبتنی‌بر دانش بوده ادامه داد: شرکت‌های فناور، پژوهش‌های علمی و دانشگاهی را وارد صنعت و کشاورزی کردند و توانستند یکی از مشکلات اساسی حوزه صنعت، حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها را حل کنند.
 
ظفریان خاطرنشان کرد: با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از تجهیزاتی که قبلا از خارج از کشور وارد می‌شد تولید شده و بخش قابل توجهی از نیازهای حوزه صنعت وکشاورزی تامین شد.
 
معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از فعالیت 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و یادآور شد: در دوره‌ها و مقاطعی که تحریم اتفاق افتاد، به دلیل نیاز صنایع و کشاورزی به تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می‌شد، صاحبان ایده که در این شرکت‌ها فعالیت داشتند، دانش و قابلیت لازم برای ساخت این تجهیزات را کسب کردند و به این ترتیب کمک شایان توجهی داشتند.
 
پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان قابل توجه است، اما کافی نیست

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و صنعت در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشتند ولی این کفایت نمی‌کند ادامه داد: اغلب افرادی که در این شرکت‌ها فعالیت دارند کسانی هستند که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شدند بنابراین از توان مالی چندانی برخوردار نیستند.
 
بوروکراسی‌های اداری برای صاحبان ایده حذف شود
 
ظفریان با تاکید بر اینکه باید بوروکراسی‌های اداری و مشکلاتی که برای فعالان این عرصه ایجاد می‌کند حذف شود اضافه کرد: لازم است معافیت‌های مالیاتی برای صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان اعمال شود و درواقع از این لحاظ فراغ ‌بال داشته باشند تا وقت خود را صرف افزایش دانش و فناوری کنند.
 
معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید قوانین و مقررات برای صاحبان مالی و اداری این شرکت‌ها اصلاح شود یادآور شد: در این حوزه قوانین خوبی وضع شده است اما باید مجلس ورود کرده و اصلاحات لازم برای برخی از قوانین صورت گیرد.
 
وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه ایران و مشکلاتی که برای برخی از شرکت‌هایی که مواد مورد نیازشان را از خارج از کشور وارد می‌کردند گفت: این شرکت‌ها با اعمال تحریم‌ها دچار مشکل می‌شوند.
 
ظفریان بیان داشت: با وقوع تحریم شاهد کمبود ارز، ایجاد رانت، فساد، قاچاق و شبه‌قاچاق خواهیم بود و به این ترتیب موانعی بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.
 
وی به مشکلات ایجاد شده برای شرکت‌‎هایی که فروششان وابسته به صادرات است در زمان تحریم اشاره و یادآور شد: باید قوانین و مقرارات مربوط به صادرات برای این شرکت‌ها اصلاح شود.
 
معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای شرکت‌های دانش‌بنیان را مهم و ضروری برشمرد و تاکید کرد: این تسهیلات می‌توانند بسیاری از مشکلات مالی فعالان این عرصه را هموار کنند و کمک شایانی به خودکفایی و غیروابسته شدن کشور داشته باشند.
 
ظفریان خاطرنشان کرد: با رفع موانع ذکرشده شرکت‌های دانش‌بنیان به خودباوری می‌رسند و توسعه یافته و به دنبال آن، ورود فارغ‌التحصیلان به این عرصه تسهیل می‌یابد.
 
فعالیت 131 شرکت فناور در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در این استان تحت پوشش پارک علم و فناوری هستند اما الزامی برای این موضوع وجود ندارد ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری بالغ‌بر 131 شرکت فناور فعال است که از این تعداد 17 شرکت دانش‌بنیان است و این 17 شرکت تماما زیرمجموعه پارک علم و فناوری بوده و از طریق معاونت علمی ریاست جمهور نیزحمایت می‌شوند.
 
ظفریان گفت: امیدواریم با تقویت، حمایت و تجهیز شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه دانش‌بنیان شدن سایر شرکت‌ها نیز فراهم شود، بحمدالله مسیر خوبی در این زمینه ایجاد شده و فضای کشور به این سمت رفته است.
 
معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه مفاهیم مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و تبدیل دانش به ثروت، نوپا هستند افزود: کمک رسانه‌ها برای فرهنگسازی در این راستا احساس می‌شود و امیدواریم رسانه‌ها به پارک و واحدهای فناور کمک کنند تا نیاز کشور در بکارگیری صاحبان ایده و تبدیل یافته‌ها به ثروت رفع و زمینه پیشرفت کشور فراهم شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند مسیر رسیدن به خودکفایی کشور را کوتاه سازد و در این راستا نباید از کمک دولت به فعالان این عرصه غافل شد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۲:۳۷

30 Dec 2019