:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> جهان بین - عدم مدیریت بازار؛ چالش اصلی سیب زمینی کاران/پارتی بازی به توزیع نهاده‌های کشاورزی هم رسید - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

عدم مدیریت بازار؛ چالش اصلی سیب زمینی کاران/پارتی بازی به توزیع نهاده‌های کشاورزی هم رسید

30 تير 1398 ساعت 9:36

اكنون تنها مشكل سیب زمینی كاران، بازار است و تنها راه برای بهبود وضعیت بازار،خرید به موقع از کشاورزان و توزیع در بازار است که نه تنهامردم بلکه کشاورز هم ضرر نکند.


به گزارش جهانبین نیوز، سیب زمینی یکی از مهم ترین کالاهای مصرفی مردم است و جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانوار ها دارد.

این خوراکی لذیذ به عنوان یک غده مغذی بوده و منبع پتاسیم، فیبر، پروتئین، ویتامین C ، B6 و آهن است.

سیب زمینی در آب و هوای سرد و مرطوب رشد می کند به همین دلیل استان چهارمحال و بختیاری نیز به‌عنوان محلی مناسب برای پرورش آن مطرح شده است.

 حمید عابدی یکی از سیب زمینی كاران چهارمحال وبختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه عمده فعالیت خود را بر روی میانگین صد هکتار از باغات شهرستان بن طی ده سال گذشته آغاز کرده است، گفت: یکی از مشکلات اساسی کشاورزان عدم توزیع به هنگام و یکسان کود و اقلامات جانبی مورد نیاز کشاورزن است.

وی با بیان اینکه نظارت بر روی توزیع عادلانه وجود ندارد، گفت: کشاورزان برای خرید اقلام مورد نیاز دچار مشکل شده و در صورت عدم توزیع به موقع خسارت زیادی متحمل کشاورزان می شود.

وی تصریح کرد: نیاز است اتاق بازرگانی به درستی تصمیم گیری کرده و با هماهنگی جهاد کشاورزی به موقع کود و سایر مواد موردنیاز کشاورز را در اختیار آن قرار داده و کشاورزان نیز با برنامه ریزی منسجم شروع کنند.
 
عابدی صادرات را یکی دیگر از مشکلات عنوان و گفت: برنامه ریزی دقیقی در صادرات وجودنداشته و وقتی محصولی گران می شود بلافاصله بدون هیچ پیش بینی صادرات صورت می گیرد  و بازهم ضرر اصلی را  کشاورزان متحمل می شوند.

این سیب زمینی كار  پیش بینی برداشت میانگی 35تن برای امسال عنوان و گفت: گرانی های اخیر در جامعه موجب شده است تا هزینه های جانبی کشاورزان بالارفته و کشاورزان دچار مشکل شوند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر40نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، گفت: برای بالابردن میزان کشت و به طبع اشتغال زایی بایستی نظارت بهتری صورت پذیرد.
 


اعلایی یکی از دیگر از تولید کنندکان سیب زمینی خوراکی استان، این شغل را شغل پدری عنوان و گفت: سی سال در زمین کشاورزی کار کرده و همه تجربیاتم دراین زمینه است.

متوسط برداشت سیب زمینی 50 تن در هکتار است
 
وی متوسط  برداشت خود را 50تن در هر هکتار عنوان وگفت: انحصاری بودن بذر وارداتی یکی از مشکلات عمده این حوزه بوده و تنها عده معدودی از کشاورزان از آن بهره مند می شوند.
 
اعلایی با بیان اینکه در ادوات کشت داشت برداشت مشکلی نداشته است ، گفت:  عدم تعادل در بازار تاثیر بسزایی در کشت و داشت کشاورز دارد چراکه ممکن است بازار تخلیه وکشاورز مطلع نشود اما مافیا هایی وجود داشته که دراین مواقع سود می کنند.
 
وی افزود: اكنون تنها مشكل سیب زمینی كاران، بازار است و تنها راه برای بهبود وضعیت بازار،خرید به موقع از کشاورزان و توزیع در بازار است که نه تنهامردم بلکه کشاورز هم ضرر نکند.
 
این کشاورز با بیان اینکه مشکل آب در منطقه ما یکی از مشکلات اساسی ما بوده گفت: مشکلات آب عامل مهاجرت اکثر کشاورزان استان به استان های همجوار خصوصا اصفهان شده است.
 
اعلایی  تامین امنیت غذایی کشور را برعهده کشاورزان دانست و گفت: 80درصد هر فروشگاهی مرتبط با بخش کشاورزی است و حرف اصلی را میزند و نیاز به نگاه ویژه دولت است.
 
وی مهاجرت برخی کشاورزان به کشور های همجوار را آسیب اصلی دانست وگفت: صادرات و فعالیت برخی کشاورزان در بخش کشاورزی در خارج از کشور یکی از معضلات اساسی بوده و هیچ نظارتی وجودندارد.
 
اعلایی از نوسانات بازار اظهار نارضایتی کشاورزان و مردم کرد و گفت: دولت باید با خریداری به موقع محصولات کشاورزی هم از کشاورزان حمایت و هم بازار را کنترل کنند.
 


 
 
درسال زراعی جاری پیش بینی می شود ۲۰۷ هزارتن سیب زمینی از مزارع استان چهارمحال وبختیاری برداشت شود
 

حمیدرضا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت سیب زمینی در اراضی کشاورزی استان به ۵۳۰۰ هکتار برسد، اظهار کرد: انتظار می‌رود از این میزان سطح زیر‌کشت ۲۰۷ هزار تن سیب زمینی برداشت شود.

حمیدرضا دانش با اشاره به افزایش سطح زیر کشت در سال جاری افزود:در سال جاری سطح زیر کشت سیب زمینی نسبت به سال گذشته ۴ % افزایش داشته است


دانش با اشاره به 20 هزار زیرکشت بهارکاری و علوفه‌ای اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود هزار هکتار سیب زمینی، 2500 هکتار چغندر قند، 4900 هکتار حبوبات و 3900 هکتار ذرت علوفه‌ای در سال جاری در استان کشت شود. 

وی با بیان اینکه آبیاری در زمین‌های زراعی این استان به دو صورت مدرن و سنتی انجام می‌شود، افزود: از بین 62 هزار هکتار آبیاری استان 17 هزار هکتار به صورت آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش بارش‌های اخیر بیان کرد: کشت برخی از محصولات حدود 10 تا 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ است.

دانش با بیان اینکه منابع آب زیر زمینی در استان کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بارش‌های اخیر موجب افزایش آب‌های سطحی شده و تأثیری در افزایش آب‌های زیر زمینی نداشته است. 

وی با بیان اینکه مقداری از سیب‌زمینی‌های کاشته شده در چهارمحال و بختیاری برای مصرف خواراکی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بخشی از محصولات سیب‌زمینی به عنوان بذر به استان‌های همدان، اردبیل و شمال کشور ارسال و بخشی از آن نیز به عنوان خوراکی به سایر استان‌ها از جمله تهران، مشهد و اصفهان ارسال می‌شود. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد:  مقداری از سیب‌زمینی کشت شده در استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شوند. 

دانش برداشت محصول سیب زمینی را در استان از مهر ماه اعلام و اضافه کرد: افزایش قیمت محصولات از جمله سیب زمینی به دلیل صادرات به سایر کشورها است. 
 

انتهای پیام/1022ج


کد مطلب: 42476

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42476/عدم-مدیریت-بازار-چالش-اصلی-سیب-زمینی-کاران-پارتی-بازی-توزیع-نهاده-های-کشاورزی-هم-رسید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir