کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

شهرستان بدون بیمارستان/ سرگردانی مردم کیار برای استفاده از خدمات درمانی

1 مرداد 1398 ساعت 8:38

شهرستان کيار يکي از شهرستان هاي ۹گانه استان چهارمحال و بختياري با جمعیتی بالغ بر 60هزار نفر همواره با سوء فقدان يک مرکز درمانی با امکانات مجهز و پزشکان متخصص روبروست و اهالی این شهرستان مجبور هستند برای دریافت خدمات درمانی با تحمل مشقات فراوان به مرکز استان مراجعه نمایند.


به گزارش جهانبین نیوز، شهرستان کيار يکي از شهرستان هاي ۹گانه استان چهارمحال و بختياري با جمعیتی بالغ بر 60هزار نفر به مرکزیت شهر شلمزار می باشد، مهمترین مشکل مردم  شهرستان کیار در حوزه بهداشت و درمان نداشتن بیمارستان در مرکز شهرستان است، با اینکه چهارپنجم جمعیت این شهرستان در شعاع 10 کیلومتری مرکز شهرستان در کیار مرکزی واقع شده‌اند.

 تلفيق دو بخش کيار از شهرستان شهرکرد و ناغان و مشايخ از شهرستان اردل در سال ۱۳۸۶که منجر به ايجاد شهرستان کيار شد اگرچه برکاتي را در پي داشت اما ايجاد شهرستاني بدون زير ساخت هاي اوليه خود باعث تشديد مشکلات اهالي اين منطقه از استان چهارمحال و بختياري شد.

زمانی یک بیمارستان 50 تختخوابی به شهرستان اردل اختصاص داده شد اما بعد از جداشدن بخش ناغان از این شهرستان، نصف این بیمارستان را به این بخش اختصاص دادند،  اما بخش ناغان در قسمت کوچکی از شهرستان کیار واقع شده است و مردم این شهرستان ارتباط چندانی با ناغان ندارند تا بتوانند از بیمارستان این بخش استفاده کنند؛ مردم کیار مرکزی 35 کیلومتر با ناغان فاصله دارند بنابراین ترجیح می‌دهند 30 کیلومتر تا شهرکرد آمده و از پزشکان فوق‌تخصص استفاده کنند.

لازم به ذکر است بيمارستان امام جواد ناغان در بسياري از زمينه ها فاقد دستگاه هاي مورد نياز پزشکان چه از نظر تشخيص بيماري ها و چه از نظر درمان بيماران است، اگر اين بيمارستان از خدمات پزشکان متخصص برخوردار و به دستگاه هاي مرود نياز و پيشرفته تجهيز شود خود باعث خدمات رساني به اهالي بخش ناغان و منطقه مشايخ مي شود.
 
هرچند وجود مراکز شبانه روزي شلمزار، دزک و ناغان و مراکز بهداشتي درماني سرتشنيز و خراجي در طول ساعات کار اداري در حال حاضر خدمات قابل تقدير و ارزنده اي به اهالي شهرستان کيار ارائه مي دهند اما...
 
نداشتن کلینیک تخصصی درمانی، یکی دیگر از مشکلات شهرستان کیار

یکی دیگر از مشکلات شهرستان کیار نداشتن کلینیک تخصصی درمانی است، در مرکز شهرستان تنها یک درمانگاه درجه یک وجود دارد که یک پزشک عمومی و یک پزشک خانواده در  آن مستقر است و مردم مجبور هستند برای همه مشکلاتشان به این درمانگاه مراجعه کنند، بنابراین برای استفاده از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی مجبور هستند به شهرکرد مراجعه کنند که باعث شلوغی در کلینیک‌های شهرکرد می‌شود.
 
 اگر مسؤولان متولی بتوانند کمک‌ کنند تا کلینیک‌های تخصصی همراه با پزشکان متخصص در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری ازجمله شهرستان کیار ایجاد شود جدای اینکه مشکلات شهرستان کیار رفع می‌شود بسیاری از مشکلات مرکز استان نیز حل می‌شود.
 
 تاسیس بیمارستان در مرکز شهرستان کیار صرفه اقتصادی ندارد/ بهترین راه حل تجهیز مراکز درمانی این شهرستان است

دکتر محسن درخشان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفتگو با جهانبین نیوز اظهار کرد؛  باید با منطق در مورد ساخت بیمارستان در سطح استان نگاه کرد  اینگه بیمارستانی در منطقه ای که ظرفیت آن وجود نداشته باشد تاسیس شود ولی در آینده توان گردادن مجموعه وجود نداشته باشد و در تا مین هزینه های زیر ساختی و نیروی انسانی آن با مشکل مواجه شویم در حالی که  عنوان بیمارستان داشته باشد ولی نتواند خواسته های مردم را تامین کند خود یک عدم مدیریت منابع انسانی و اتلاف سرمایه و بیت المال است.
 
دکتر درخشان افزود: بیمارستانها خودگردان هستند و این بدین معنی است که دولت پولی بابت اداره بیمارستانها پرداخت نمیکند و  در حال حاضر در  دو بیمارستان ناغان و اردل که نزدیک به هم هستند ماهانه ما از محل دانشگاه علوم پزشکی استان درآمدی به آنها تزریق می کنیم که این دو مرکز را سرپا نگه داریم.
 
دکتر درخشان با بیان اینکه ظرفیت دو بیمارستان ناغان و اردل، 33 تخته و 52 تخته می باشد گفت: در بهترین حالت اگر ظرفیت ضریب اشغال تختی این بیمارستان ها صد درصد هم باشد و ظرفیت بیمار در این مراکز تکمیل شده باشد باز هم این بیمارستان ها ضرر ده می باشند .

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: بیمارستان باید بین 100 الی 400 تخت خوابی باشد تا مقرون به صرفه باشد چون باید هزینه های زیرساخت و تامین نیروی انسانی و حوزه پشتیبانی آن مرکز مهیا گردد و بیمارستانی که ظرفیت پایینی در مراجعه داشته باشد از پس هزینه های خود بر نمی آید.
 
دکتر درخشان بهترین راه حل برای رفع مشکلات درمانی مرد شهرستان کیار را تجهیز و ارتقاع مراکز درمانی این بخش بیان نمود و گفت: بهترین کار برای شهرستان کیار به مرکزیت شلمزار این است که ما مجموعه ی شبانه روزی آنجا ارتقاع ببخشیم  و با راه اندازی بخشهایی نظیر رادیولوژی و آزمایشگاه شبانه روزی به ارائه خدمات بپردازیم.
 
وی همچنین یکی دیگر از راه حل های مرتفع سازی مشکلات درمانی مردم شهرستان کیار را راه اندازی کلینیک در مراکز اورژانس این شهرستان بیان نمود و افزود: ما باید خدمات اوژانس را با کیفیت بهتری در آن مناطق  ارائه دهیم چنان که در چارت سازمانی وزارت بهداشت نیز می باشد و بعلاوه آن رشته هایی مانند داخلی و اطفال را بتوانیم در آن مراکز در غالب کلینیک فعال کنیم به صورتی که چند روز در هفته متخصص مربوطه در کلینیک مستقر باشد که با این اقدام بسیاری از خواسته های مردم که بابت آن به مراکز درمانی مرکز استان مراجعه می نمایند حل میشود.

به گزارش جهانبین نیوز، در حال حاضر نزديک ترين بيمارستان ها و مراکز درماني بيمارستاني به شلمزار، فارسان به فاصله ۳۵کيلومتري شلمزار، بروجن به فاصله ۶۰کيلومتري از شلمزار، اردل به فاصله ۳۵کيلومتري از شلمزار، ناغان به فاصله ۴۵کيلومتري از شلمزارو شهرکرد به فاصله ۳۵کيلومتري از شلمزار قرار دارند.

انتهای پیام /1028ج


کد مطلب: 42468

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42468/شهرستان-بدون-بیمارستان-سرگردانی-مردم-کیار-استفاده-خدمات-درمانی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir