کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ياداشت/

محور شياطين؛ تحريم و حالا دزدي دريايي

26 تير 1398 ساعت 13:01

جمهوري اسلامي ايران با گذشت 40 سال و سخت ترين نوع تحريم ها همچنان با اقتدار تمام در مقابل محور شياطين ايستاده است...


به گزارش جهانبین نیوز؛ هر گاه نام دزدان دريايي مطرح مي شود، ناخودآگاه ذهنيت به سمت اروپا و در رأس آن انگلستان ختم مي شود.

تاريخ دزدان دريايي بي شک ريشه در تاريخ اروپا به سرکردگي انگليس دارد اگر چه بسياري ريشه دزدي دريايي را در پرتغالي ها و اسپانيايي ها مي دانند اما بزرگترين و بي رحم ترين جنايتکاران در دريا انگليسي ها بودند که امروزه با افتخار زياد فيلم هاي سينمايي در مورد دزدان دريايي خود مي سازند اگر چه اين طبيعي است و هر کشوري تلاش مي کند از فرهنگ و تمدن خود فيلم، مستند و کتاب ها تهيه کند و براي کشوري همانند انگليس که تاريخ آن سرشار از استعمار و دزدي دريايي است يک فرهنگ درخشان محسوب مي شود.

به عبارتي وقتي اسطوره هاي بريتانيا امثال دزدان دريايي چون وليام کيد و .. باشد ديگر توقعي نمي توان از اين کشور (انگليس) داشت.

توقيف نفتکش گريس 1 که نفت متعلق به جمهوري اسلامي ايران را حمل مي کرد توسط نيروي دريايي بريتانيا با رهبري انگليس تنها يک دليل داشت و آن فشار بر ايران و پيروي از سياست هاي آمريکا بود، اگر چه ذات دزدي دريايي انگليس هم در اين اقدام تأثير گذار بود.

طبق قوانين بين المللي تنها زماني مي توان يک کشتي را مورد بازرسي قرار داد که داراي مشکلات زيست محيطي يا گواهينامه و.. باشد در حالي که اين نفت کش چنين مشکلاتي نداشته و اين نشان مي دهد تنها به دلايل سياسي مشخص اين نفت کش متوقف شده است.

بنابراين مشخص است که اين اقدام با برنامه ريزي قبلي انجام شده است که تنها براي تحت فشار قرار دادن ايران جهت مذاکره با آمريکا است، در حالي که انجام اين اقدامات تنها موجب رسوايي کشورهايي مي شود که مدعي رهبري نظام بين الملل هستند که با نقض قوانين بين المللي موجب افزايش تنش ها در جهان مي شوند.

اگر چه پس از خروج آمريکا از برجام، اتحاديه اروپا تلاش کرد نقش خود را به عنوان يک بازيگر مستقل و موثر در معادلات جهاني نشان دهد و توزان قدرت در جهان را در چارچوب چند جانبه گرايي يا چند قطبي حفظ کند اما در واقعيت نشان داد که چنين توانايي را ندارد و سياست هاي اتحاديه اروپا کاملا به سياست هاي کاخ سفيد گره خورده است و اين اقدام انگليس هم در چارچوب همان وابستگي به آمريکا است، اما نکته جالب در اين تحولات اقتدار جمهوري اسلامي ايران است که با سرنگوني پهپاد جاسوسي آمريکا سيلي سختي بر پيکره محور شياطين زد و حالا اتاق فکر اين کشورها با توقف نفت کش حامل نفت ايران به دنبال تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي بودند، در حالي که مقام معظم رهبري در ديدار ائمه جمعه کشور فرمودند: « جمهوري اسلامي دزدي دريايي انگليس خبيث را بي جواب نمي گذارد.»

بدين ترتيب اين بيان رهبري راه ايران را کاملا مشخص کرد و آن مقاومت و پاپداري اسلامي و همچنين پاسخ قاطع در زمان مشخص خود است.

اقتدار جمهوري اسلامي ايران بزرگترين مانع براي تحقق منافع محور شياطين است و به همين جهت از هر راهي براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران استفاده مي کنند به عبارتي تحريم هاي همه جانبه محور شياطين براي مثال اگر بر عليه آمريکا اعمال مي شدند اين کشور طي سال اول تحريم ها تجزيه و نابود مي شد اما جمهوري اسلامي ايران با گذشت 40 سال و سخت ترين نوع تحريم ها همچنان با اقتدار تمام در مقابل محور شياطين ايستاده است و حال تصور کنيد اگر اين تحريم ها نبودند به جرأت امروزه ايران تک ابر قدرت جهان بود اگر چه با وجود همين تحريم ها نيز به عقيده بسياري از تحليلگران سياسي غرب امروزه ايران يک قدرت منطقه اي و حتي فرا منطقه اي محسوب مي شود.
 
نويسنده: محمد رضا عسکري ارمندي

انتهاي پيام/630 ل
 


کد مطلب: 42458

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42458/محور-شياطين-تحريم-حالا-دزدي-دريايي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir