۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۴۲۴۵۳
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

سامان, نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

شهرستان سامان به عنوان نگین چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین شهرستانهای گرشگری این استان به شمار می رود که طبیعت بسیار زیبای آن زبانزد خاص و عام است.
سامان, نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

به گزارش جهانبین نیوز؛ شهرستان سامان با مركزيت شهر سامان در 25 كيلومتری مركز استان چهارمحال و بختیاری واقع است که در سال ۱۳۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.

 این شهرستان دارای مساحت 458 كيلومتر مربع و جمعيتی حدود بر 35 هزار و 895 نفر ر ا در دل خود جای داده است که مرکز این شهرستان، شهر سامان است.

شهر سامان در حاشیه دامنه شرقی کوه شیراز و در نزدیکی رود زاینده رود قرار دارد.



این شهر در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد و ۸۵ کیلومتری غرب استان اصفهان و متصل به راه غربی شهرکرد به اصفهان قرار گرفته‌است.

اهالی این شهر غالباً ترک قشقایی هستند، هم چنین مهاجرهایی از اطراف غرب خوزستان، اصفهان و شهرکرد در این شهر به چشم می‌خورد.



زبان مردم شهر سامان و نیز روستاهای اطرافش، زبان ترکی قشقایی است.

سامان با کوچکی خود، زادگاه چندین شاعر مشهور بوده که دهقان سامانی، عمان سامانی، افلاکی سامانی، نیسان سامانی، قطره از شاعران نامدار این شهرستان به شمار می روند.

زاینده رود، شهر هوره، شهرک دشتی و روستاهای تاریخی یاسه چاه، سوادجان و شوراب صغیر، شوراب کبیر، چم چنگ و ایل بیگی و ... از بخش های ای شهرستان می باشد که این روستاها با نوع بافت معماری و اقلیمی خارق‌العاده خود از اماکن تاریخی هستند.



پل زمان خان با معماری تاریخی، پرصلابت و چشم گیر خود یکی از بی نظیرترین بناهای واقع در شهرستان سامان است و به عنوان یکی از زیباترین پل‌های ایران در خاورمیانه تلقی شده که هر سال گردشگران زیادی از نقاط جهان از آن بازدید می‌کنند.

این پل دارای دو دهانه، با ۳۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع است که  بر روی رودخانه خروشان زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی بنا شده است و یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

پل زمان خان تاریخی بودن و معماری خاص آن‌ در کنار رودخانه خروشان زاینده رود جاذبه‌های گردشگری بسیار ارزشمندی را در منطقه فراهم کرده است.



اولین مرمت این پل تاریخی در سال 1202 توسط کارگزاران حکومت صفوی انجام شد که پس از آن در سال  1329 هجری قمری به دست خان‌های روستای ایلبیگی ترمیم شد که آخرین مرمت و بازسازی این پل در سال 1321 شمسی به وسیله  رئیسعلی رئیسیان  از خوانین قریه ایل بیگی انجام گردید.

از پل تاریخی هوره، پل ایل بیگی، پل کاهکش، پل چلوان و پل چم نار و چم خرم، می توان به عنوان مکان های دیدنی این شهرستان یاد کرد.
 

مراسم چاق چاقو یکی از مراسم‌های عزاداری حسینی می‌باشد که این مراسم در شهر سامان با بیش از ۲۵۰ سال قدمت با شماره ثبت ۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مردم این شهر  در این مراسم از ساعت ۹ شب به تکیه ها و مساجد و حسینه ها رفته و از ساعت ۲ دو بامداد با صدای نی و خواندن اشعاری ویژه با کوبیدن چوب‌ها و سنگ‌ها به یکدیگر تا زمانی که هوا تاریک است باید شهر را دور بزنند.

یکی از نوحه‌های مخصوص این مراسم که به زبان بومی شهر سامان یعنی ترکی قشقایی بوده به شکل زیر است.پ
 
ای خدا گین چالمَسِـن   بـِگـِجَه سحر اُولمَسِن
گین چالور طوفان اولُر   کرب و بلادَ قان اولُر
گین چالور طوفان اولُر   اصغر بـُقاز قان اولُر
ای خدا گین چالمَسِـن   شام غریبان اُولمَسِن
ای خدا گین چالمَسِـن   زینب پریشان اُولمَسِن
 

 




این مراسم  تا اذان صبح ادامه پیدا کرده و مردم پس از اقامه نماز جماعت خود را برای عزاداری روز عاشورا آماده می‌کنند.

گلیم، قالی و قاليچه از صنايع دستی رايج این شهرستان به شمار می رود و از مهمترين و معروف‌ترین سوغات محلی اين شهرستان می‌توان به گردو، بادام اشاره كرد.

شهر سامان به دلیل فاصه بسیار نزدیک خود به رود زاینده رود یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی، باغداری استان چهارمحال و بختیاری و کشور ایران محسوب می‌شود.
 

هرچند میزان بارندگی در سال جاری بیش از سال گذشته بوده و کمی خیال ناراحت کشاورزان و باغداران را راحت کرده، اما در حال حاضر یکی از مشکلات بسیار مهم  در استان وجود دو تونل گلابی 2 و بهشت آباد است که می توان گفت شهرستان سامان به دلیل آنکه کشاورزی یکی از اصلی ترین مشاغل در این شهرستان است، از این سو بسیار متضرر خواهد شد و در صورت حفر وراه اندازی این دو تونل علاوه بر مشکلات زیست محیطی ، موجب از بین رفتن آب مورد نیاز برای کشاورزان و باغداران این شهرستان می شود و موجب خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد.

انتهای پیام/1029ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۲:۴۹

27 Dec 2019