۰
plusresetminus
رئیس شورای شهر شهرکرد گفت: انتقال آب چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به ویژه استان اصفهان خیانت محض است چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی و محیط ‌زیستی خسارت بسیاری را به بار آورده و خواهد آورد.
انتقال آب چهارمحال و بختیاری خیانت محض است/ هزینه‌های سنگین زیست محیطی انتقال آب برای استان‌ها
به گزارش جهانبین نیوز؛  حیدر علیپور  رئیس شورای شهر شهرکرد پیرامون مسائل آب استان که به دعوت شورای اسلامی شهر اظهارداشت: در ابتدای کلام از صبر و خویشتن داری هم استانی‌های عزیز و همراهان مخالفت با انتقال آب تشکر که با درایت و هوشیاری عرصه را بر شیطنت دشمنان بسته و باحفظ آرامش، امنیت و دقت، تاثیر مطلوبی بر روند مسائل مربوط به آب استان گذاشتند.

وی با اشاره به مسئله آب و محیط زیست، افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم «بحران آب وجود دارد» پس راه حل، پایبند بودن به قانون و اجرای بی چون و چرای قانون در سطح کلان ملی برای همه است نه اینکه به صورت گزینشی انجام شود.

رئیس شورای شهر شهرکرد بیان کرد: متاسفانه تاکنون عملکرد دستگاه ها و سازمان های متولی از قبیل «سازمان حفاطت از محیط زیست»، «شوراهای هماهنگی حوزه های آبریز»، « وزارت نیرو»، «کمیته های بررسی مسئله آب»، نه تنها رضایت بخش نبوده بلکه بحران را عمیق تر کرده است.

علیپور ادامه داد: ما به جد معتقدیم امروز مطالبات آبی مردم استان چهارمحال و بختیاری به حق است و... باید همه در مقابل قانون سرتعظیم فرود آوریم.

وی گفت: تمامی کارشناسان، انتقال آب از چهارمحال و بختیاری را یک کار غیر علمی می‌دانند و معتقدند عملیاتی شدن این طرح روند خشک‌شدن منابع آبی چهارمحال و بختیاری را فراهم می‌کند.

رئیس شورای شهر شهرکردتصریح کرد: آقای رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور،
وزیر نیرو آقای اردکانیان، رئیس سازمان محیط زیست، رئیس بازرسی کل کشور و سایر مسئولان امر به جای اقدامات غیرکارشناسی و سیاسی از انتقال آب از دریا به داخل سرزمین برای برطرف کردن نیاز آبی مصرف‌کنندگان صنعتی و کشاورزی استانهای اصفهان و یزد و کرمان چرا از آب شیرین استانی که مردمانش آب شرب ندارند استفاده کند.

علیپور خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، وزیر نیرو و مسئولان عزیز، نه این صندلی و جایگاه برای شما ماندگار است نه برای ما خادمین مردم ولی باید پاسخگوی مطالبات مردم این استان باشیم مگر چهارمحال و بختیاری چقدر آب دارد که باید تامین کننده آب، صنعت، کشاورزی، فضای سبز و شرب استانهایی همچون اصفهان و یزد و کرمان و دیگر استان‌ها باشد.

وی افزود: لوله کشی‌های بی رویه و حفر تونل‌های عظیم و دستکاری در آب‌های
جاری موجب به خطر افتادن و از بین بردن اکوسیستم طبیعی چهارمحال و بختیاری شده است و می‌شود.

رئیس شورای شهر شهرکرد ادامه داد: انتقال آب تونل گلاب تهدیدی برای چهارمحال و بختیاری است و اگر این پروژه به مرحله اجرا برسد با کاهش شدید آب و خشک شدن این استان روبه رو خواهیم شد.

رئیس شورای شهر شهرکرد بیان کرد: با اجرای این طرح‌های غیرکارشناسی انتقال آب قطعا تهدیدی برای استان بوجود خواهد آمد که به دنبال آن باید شاهد استانی با گرد و غبار و آلوده باشیم که الان هم شاهد زمینه های فراهم شدن چنین اتفاقاتی هستیم.

علیپور اضافه کرد: از سوی دیگر برداشت و انتقال بی‌رویه آب برای کشاورزی، صنعت و فضای سبز از سد زاینده رود که قدرت خودپالایی پایینی دارد برخلاف ضوابط محیط زیستی است و این انتقال موجب ایجاد یک بحران زیست محیطی شده و در آینده بدتر هم خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتقال آب چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به ویژه استان اصفهان خیانت محض است چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی و محیط ‌زیستی خسارت بسیاری را به بار آورده و خواهد آورد.

وی گفت: برداشت آب علاوه بر خسارت به منابع و سطح‌های زیرین آبی به جنگل‌ها و پوشش گیاهی و مراتع استان آسیب وارد کرده و کشاورزی و دامداری ما را هم فلج خواهد کرد.

رئیس شورای شهر شهرکرد خاطرنشان کرد: اجرای انتقال آب از تونل گلاب به اصفهان از مسیر تمامی آب‌های زیر زمینی و سرشاخه های آب و شهرهای استان موجب از بین رفتن بخش وسیعی از ۹دشت ممنوعه چهارمحال و بختیاری و جنگل‌ها و درختان و مراتع و در نتیجه خسارت به طبیعت و محیط زیست استان خواهد شد.

علیپور گفت: براساس تحقیقات انجام شده این طرح‌های انتقال آب نه تنها از لحاظ اقتصادی بسیار پرهزینه هستند، بلکه برای هر دو نقطه ارسال کننده و دریافت کننده دارای هزینه‌های سنگین اجتماعی و زیست محیطی می‌باشند و تمام تجارب بین المللی و داخلی نشان می‌دهند که پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، روش‌های ناپایداری هستند که نه تنها مشکلات را حل نشده، بلکه اوضاع آب را وخیم‌تر کرده‌اند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد مسئولان قبل از روی آوردن به استراتژی اجرای طرح غیرقانونی و بدون مجوز انتقال آب که مخاطرات بسیار بالایی دارد، ابتدا سایر راه‌حل‌های جایگزین ممکن از جمله راه‌حل‌های مربوط به مدیریت تقاضای آب شامل بازیافت آب، مرمت و لایروبی قنات‌ها و احیای شیوه‌های سنتی تأمین و مدیریت آب، مدیریت کاربری اراضی، توجه به موضوع آب در سیاست‌های رشد جمعیت به‌خصوص موضوع مهاجرپذیری، و توجه به موضوع آب در توسعه صنعتی را مورد توجه قرار دهند.

علیپور ادامه داد: به فرض اینکه اگر چنین اتفاقی دوباره در کشور رخ دهد داستان ارومیه، فاجعه زیست محیطی و سوء مدیریتهای مشابه در چهارمحال و بختیاری نیز تکرار خواهد شد، لذا دغدغه تأمین آب صنعت و کشاورزی برای استانهای همجوار همچون اصفهان نباید به قیمت از دست دادن یخچال‌های طبیعی، چشمه‌ها و محیط زیست و حتی سرمایه عظیم اجتماعی مردم استان چهارمحال و بختیاری باشد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۴۸:۲۶

28 Dec 2019