کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پویش «نه به پلاستیک» اولین گام برای جلب مشارکت مردم در راه رسیدن به جهانی بدون پلاستیک

23 تير 1398 ساعت 9:20

به‌منظور فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی، بیست‌ویکم تیرماه از سوی حامیان محیط‌زیست در دنیا روز جهانی بدون پلاستیک نام‌گذاری شده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ شهرام احمدی  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در این رابطه اظهار داشت: نگرانی استفاده از پلاستیک و عواقب آن سبب شده تا بیست‌ویکم تیر را به‌عنوان روز بدون پلاستیک نام‌گذاری کنند.

احمدی افزود: روزي كه پلاستيك اختراع شد شايد مخترع آن همپاي ساير مخترعين دنيا دراين فكر بود مشكلي را مرتفع كند و محصولي با منفعت و كاربردي را عرضه كند، غافل از اينكه طبق گفته‌ها و شنيده‌ها اولين پلاستيك‌هاي ساخته شده هنوز تجزيه نشده و احتمالا تا صدها سال بعد هم در طبيعت باقي خواهند ماند، به نحوي كه اكنون به معضلي بزرگ براي محيط زيست تبدیل شده است.

احمدی عنوان کرد: روز جهانی بدون پلاستیک بهانه‌ای برای مشارکت مردم به‌منظور کاهش هر چه بیشتر تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی است. امروزه پلاستیک بخش بزرگی از محیط‌زیست را اشغال کرده که اگر مدیریت صحيح انجام نگیرد به طبیعت و محیط زیست آسيب می‌رساند.

این مقام مسئول یادآور شد: بشر امروز در دنیایی از کیسه‌های پلاستیکی زندگی می‌کند. این کیسه‌ها در هر مکان و فروشگاهی در دسترس هستند و بسیاری از افراد با تنها یک‌بار استفاده از این کیسه‌ها، آن‌ها را دور می‌اندازند.

احمدی ادامه داد: هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند، به علت ماندگاری بیش از 500 سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند، این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و کانال های آب می شوند؛ در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: پلاستیک ها درصورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل های دفن می توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی شوند و این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که جزو ترکیبات زیان آور برای محیط زیست هستند.

احمدی در پایان تصریح کرد: درگذشته مردم این استان، از پاكت كاغذی و زنبيل جهت حمل ميوه و ديگر مواد استفاده می‌کردند، در حال حاضر برای رفع مشکلات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی می‌توان اين رسم خوب را تازه كرد تا جايگزين این کیسه‌های مضر شود و دراین‌باره می‌توان از الگوهای قديمی خود بهره برد و نيازی به الگوبرداری از كشورهای خارجی نیست، شهروندان باید تلاش کنند تا با جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه‌های پلاستیکي فرهنگ كاهش مصرف کیسه‌های پلاستيكی را در خود نهادينه كنند.

انتهای پیام/1020ج

 


کد مطلب: 42439

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42439/پویش-نه-پلاستیک-اولین-گام-جلب-مشارکت-مردم-راه-رسیدن-جهانی-بدون

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir