۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۲۴۰۳
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

سوت پایان !/بازی برجام تمام شد!/اقتدار ایران در عرصه بین المللی!

مهلت 60 روزه ایران به اروپا تمام شد. دو ماه پیش مقامات حکومت ایران به اروپا اعلام کردند که اگر گام عملی در مقابل تحریم‌های یکجانبه امریکا برندارند، گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای مندرج در توافق نامه برجام را برمی‌دارند. این مهلت به اتمام می‌رسد.
سوت پایان !/بازی برجام تمام شد!/اقتدار ایران در عرصه بین المللی!
به گزارش جهانبین نیوز؛ بعد از بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش تعهدات ایران بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، کشورهای اروپایی چند روزی قبل از مهلت ۶۰ روزه ایران سعی کردند با طرح موضوع اجرا شدن اینستکس گامی در جهت جلوگیری از اقدامات بعدی ایران در کاهش تعهدات بردارند که واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه را در پی داشت و سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با بیان اینکه راه اندازی کانال مالی بین ایران و اروپا باید جوابگوی نیازهای ایران باشد، گفت: «در صورت غیرکاربردی بودن این کانال مالی، گام‌های بعدی ایران قاطعانه خواهد بود».

مقامات ایرانی به وضوح تصریح کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند.

ایران اعلام کرده بود در گام دوم از سطح غنی‌سازی 3.67 درصد عبور خواهد کرد و مواد هسته‌ای با غنای بیشتری تولید می‌کند و همچنین در موضوع راکتور اراک به وضعیت پیش از برجام باز خواهد گشت.

علی‌رغم اینکه به‌واسطه نشست اخیر وین و موضوع اینستکس این شبهه به‌وجود آمده بود که ایران ممکن است از اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش بر اساس برجام خودداری کند یا آن را به‌تعویق بیندازد، اما منابع آگاه به تسنیم گفتند که با توجه به عدم‌تأمین شروط ایران و بسیار ناکافی بودن موضوع اینستکس ایران قطعاً گام دوم را در زمان تعیین‌شده که احتمال بسیار زیاد 16 تیر است عملیاتی خواهد کرد.

رئيس جمهور امريکا هم طبق قانون مصوب کنگره بايد تا يک ماه ديگر، سومين بار پايبندي يا عدم پايبندي ايران به توافق هسته اي را اعلام کند، اما اين موضوع هم به يک مشکل ديگر براي ترامپ تبديل شده است، زيرا اگر پايبندي ايران را تاييد کند، اين سوال از وي خواهد شد که چرا دو ماه پيش تاييد نکرد و اگر تاييد نکند، باز هم بن بست ديگري ايجاد مي شود. ظاهرا کنگره مي خواهد با اصلاح قانون لزوم اعلام نظر رئيس جمهور امريکا در هر 90 روز، از اين بن بست فرار کند.

رئيس جمهور امريکا اکنون گرفتار مشکلات زيادي شده است، مشکلاتي که شايد تا چند ماه پيش تصور آنها را هم نمي کرد؛ از درگيري هاي داخلي تا مسائل منطقه غرب و جنوب شرق آسيا.

رئيس جمهور امريکا هم طبق قانون مصوب کنگره بايد تا يک ماه ديگر، سومين بار پايبندي يا عدم پايبندي ايران به توافق هسته اي را اعلام کند، اما اين موضوع هم به يک مشکل ديگر براي ترامپ تبديل شده است، زيرا اگر پايبندي ايران را تاييد کند، اين سوال از وي خواهد شد که چرا دو ماه پيش تاييد نکرد و اگر تاييد نکند، باز هم بن بست ديگري ايجاد مي شود.

ظاهرا کنگره مي خواهد با اصلاح قانون لزوم اعلام نظر رئيس جمهور امريکا در هر 90 روز، از اين بن بست فرار کند.

رئيس جمهور امريکا اکنون گرفتار مشکلات زيادي شده است، مشکلاتي که شايد تا چند ماه پيش تصور آنها را هم نمي کرد؛ از درگيري هاي داخلي تا مسائل منطقه غرب و جنوب شرق آسيا.

اکنون که ۶۰ روز از گام نخست اجرای تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی گذشته است و گام دوم آغاز خواهد شد، سه کشور اروپایی و دیگر مجامع بین‌المللی بیش از پیش شاهد جدیت کشورمان در اجرای تصمیم خود خواهند بود.

ایران با حسن نیت وارد مذاکرات هسته‌ای شد و با حسن نیت نیز توافق را امضا و آن را اجرا کرد و پس از خروج امریکا از برجام نیز با حسن نیت زمان کافی در اختیار دیگر اعضای برجام برای حفاظت از آن قرار داد.

اکنون بعد از یک سال و دو ماه نوبت کشورهای باقی مانده در برجام است که حسن نیت خود را ثابت کرده و قدم‌های جدی و عملی برای حفظ برجام بردارند، کما اینکه ایران اعلام کرده است هر وقت اقدامات مقتضی از سوی این کشورها برای تأمین خواست‌های ایران انجام شود، اقدامات کاهشی قابل بازگشت به شرایط قبل است.
 
انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۰:۳۴

30 Dec 2019