۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
کد مطلب : ۴۲۳۹۷
در چهارمحال و بختیاری/

باغات بن در تسخیر جیرجیرک ها!/ نگرانی کشاورزان از نابودی محصولات!/ لزوم ورود سازمان جهاد کشاورزی استان به مسئله!

بیش ار چهل روز است که باغات طرح طوبا 1 در شهرستان بن مورد حمله آفتی به نام زنجیره زبان گنجشک قرار گرفته است که باعث ایجاد نگرانی و وحشت کشاورزان و باغداران شده است.
باغات بن در تسخیر جیرجیرک ها!/ نگرانی کشاورزان از نابودی محصولات!/ لزوم ورود سازمان جهاد کشاورزی استان به مسئله!
به گزارش جهانبین نیوز؛ بیش ار چهل روز است که باغات طرح طوبا 1 در شهرستان بن مورد حمله آفتی به نام زنجیره زبان گنجشک قرار گرفته است که باعث ایجاد نگرانی و وحشت کشاورزان و باغداران شده است.

هجمه این نوع از جیرجیرک‌ها که تنها صدمه‌اش به باغات نیست، بیش از حد انتظار بوده و متاسفانه منطقه وسیعی از این باغات را در بر گرفته است.

این حشره خسارت اصلی خود را به لاروی که از داخل زمین تغذیه می‌کند،  می‌رساند و  نهال‌ها و درختان یک ساله را بیشتر مورد هجوم خود قرار داده و باعث خشکیدگی آن‌ها شده است که به دلیل اینکه یک آفت عمومی به حساب نمی‌رود، سمپاشی هوایی برای مقابله با آن صورت نمی‌گیرد و سمی برای نابودی ان در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد، لذا کشاورزان می‌بایست نهال‌های موجود در باغ خود را قبل از تخم‌گذاری بپوشانند.

این حشره با تخم‌ریزی بر ساقه درختان باعث از بین رفتم آوندهای گیاه شده که همین امر موجب خشک شدن سرشاخه‌ها می‌شود.

یکی از دلایلی که موجب هجوم انبوه این  جانور شده، پدیده آشفتگی اقلیمی است.

افزایش درجه دما هوا نیز ارتباط مستقیم با افزایش چشم‌گیر این آفت را دارد و با افزایش درجه حرارت گرما نیز شاهد انبوه بیشتری از این نوع جیرجیرک‌ها هستیم.

این نوع جیرجیرک به شکل گسترده و بی‌سابقه به این منطقه حمله کرده و متاسفانه علیرغم پیگیری‌هایی که از سوی کشاورزان و باغ‌داران به جهاد کشاورزی شهرستان و استان شده، هیچ‌گونه پیگیری یا بازدید میدانی از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.

قطع بر یقین عدم پیگیری و رسیدگی به این موضوع خسارات جبران‌ناپذیری را به‌خصوص برای سال آتی درپی خواهد داشت.

انتهای پیام/ 1029ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۰۱:۱۳

28 Dec 2019