۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۴۲۳۱۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

با طبیعت مهربان باشیم/ جنگل‌ها و مراتع بام ایران، اسیر شعله‌های سهل‌انگاری!

همه‌ساله با شروع فصل تابستان شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هستیم که متاسفانه در اثر وقوع آن بخش زیادی از جنگل‌ها از بین می‌رود.
با طبیعت مهربان باشیم/ جنگل‌ها و مراتع بام ایران، اسیر شعله‌های سهل‌انگاری!
به گزارش جهانبین نیوز؛ همه‌ساله با شروع فصل تابستان شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هستیم که متاسفانه در اثر وقوع آن بخش زیادی از جنگل‌ها از بین می‌رود و عوامل انسانی و طبیعی در پدید آمدن این حوادث دخیل است.
 
گرم شدن هوا یکی از دلایلی است که باعث می‌شود جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شوند اما نقش انسان در نابودی جنگل‌ها و مراتع به این شیوه بسیار پررنگ است و نمی‌توان از آن غافل شد.
 
بر پا کردن آتش توسط کشاورزان، چوپانان و گردشگران در مراتع و جنگل‌ها، رها کردن اشیایی که همانند ذره‌بین عمل می‌کنند در این مکان‌ها و... ازجمله عواملی هستند که باعث بروز آتش‌سوزی و نابودی جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

 

90 درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع منشا انسانی دارند
 
سلیمان بهمنی رئیس منابع طبیعی شهرستان اردل در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دو عامل انسانی و طبیعی در بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تاثیر دارد.
 
بهمنی یادآور شد: عوامل طبیعی شامل بالا بودن دمای هوا، خشکی عرصه، وزش بادهای گرم و... هستند.
 
وی با بیان اینکه علت بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌ها و مراتع رخ می‌دهد عامل انسانی است افزود: بسیاری از آتش‌سوزی‌هایی که با منشا انسانی رخ می‌دهد، سهوی است و کشاورزانی که مزارع را آتش می‌زنند یا گردشگرانی که به دامن طبیعت می‌آیند، چوپانان، شکارچیان، ساکنان مناطق جنگلی و... در بروز آتش‌سوزی با منشا انسانی ایفای نقش می‌کنند.
 
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌های با منشا غیرطبیعی و غیرعمدی بر اثر سهل‌انگاری و کم‌توجهی افراد صورت می‌پذیرد گفت: آتش‌سوزی‌های عمدی توسط برخی از افراد با هدف سودجویانه یا به دنبال بروز مشکلات قومی و قبیله‌ای رخ می‌دهد.
 
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها 5 درصد از آتش‌سوزی‌های با منشا انسانی عمدی و 95 درصد غیرعمدی است.
 
جوامع محلی اولین گروهی هستند که در محل آتش‌سوزی حاضر می‌شوند
 
بهمنی با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری از حریق درخصوص اطلاع‌رسانی به جوامع محلی اقداماتی صورت گرفته ادامه داد:  اطلاعات لازم از طریق صدا و سیما و رسانه‌های نوشتاری در این زمینه به جوامع هدف انتقال داده می‌شود، نصب بنر، تابلو، ارسال پیامک و... نیز از دیگر روش‌هایی هستند که از طریق آن اقدام به افزایش آگاهی بهره‌برداران و جوامع محلی و فرهنگ‌سازی در این خصوص شده است.
 
رئیس منابع طبیعی شهرستان اردل با بیان اینکه بالا بردن حساسیت مردم نسبت به حریق در جنگل‌ها و مراتع مهم‌ترین هدف ما در اقدامات آگاه‌سازی و آموزش‌ است خاطرنشان کرد: مردم با مشاهده هر نوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل با شماره 1504 تماس گرفته و اطلاع‌رسانی ‌می‌کنند، ضمن اینکه نباید از این نکته غافل شد که در بیشتر آتش‌سوزی‌ها این مردم هستند که اولین بار در محل حادثه، حاضر می‌شوند.



وی علوفه‌چینی و سنگ‌چینی در نقاط بحرانی و جاهایی که پوشش گیاهی انبوه وجود دارد را در جلوگیری از حریق بسیار موثر دانست و یادآور شد: جوامع محلی نقش مهمی را در عملیات اطفا حریق دارند و شاید بتوان یکی از علل این موضوع را حساسیت مردم نسبت به منابع طبیعی دانست، همچنین از آنجایی که اولین گروهی که از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها خسارت می‌بیند دامپروران و مرتع‌داران هستند، حساسیت این گروه‌ها را برای پیشگیری و اطفاء حریق بالا برده است.
 
مردم از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند
 
بهمنی ادامه داد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و بهره‌برداران در مواقع وقوع حادثه در محل حاضر می‌شوند و مشارکت در این زمینه خوب است.
 
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون چند مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شهرستان اردل رخ داده است اضافه کرد: آتش‌ با حضور اداره منابع طبیعی و مردم به سرعت خاموش و از گسترش بیشتر آن پیشگیری شد.
 
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردل بیان داشت: لازم است در جهت حفظ و حراست مراتع و جنگل‌ها از خطر آتش‌سوزی، اطلاعات مردم را بالا برده و خساراتی که آتش‌سوزی‌ها برای عرصه‌ها و طبیعت به همراه دارد را بازگو کنیم تا به این ترتیب مردم نسبت به نگهداری از آن حساس شده و از نابودی جنگل‌ها جلوگیری شود.
 
بهمنی اضافه کرد: مردم تا جایی که امکان دارد از روشن کردن در طبیعت آتش خودداری کنند و درصورت روشن کردن آتش حتما از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند و ته‌سیگار خود را در طبیعت رها نکنند.
 
دهیاری‌ها برای مهار به‌موقع آتش نیازمند تجهیزات بیشتری هستند
 
وی با بیان اینکه مدیریت بحران برای دهیاری‌هایی که در مناطق جنگلی حضور دارند، تجهیزات ابتدایی اطفا حریق را فراهم کرده است ادامه داد: برای مهار به‌موقع آتش این مراکز نیازمند تجهیزات بیشتری هستند.


 
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردل خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها خسارات زیست‌محیطی بالایی بر جای می‌گذارد که می‌توان از آن جمله به از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش تنوع زیستی و جانوری، به هم خوردن ساختمان خاک، افزایش گازهای سمی و آلودگی هوا و... اشاره کرد، در آتش‌سوزی‌ها متاسفانه برخی از گونه‌های چندصدساله که امکان بازگشت آن‌ها مقدور نیست از بین می‌رود.
 
پایش دقیق به اطفاء حریق و جلوگیری از توسعه آن کمک می‌کند
 
آیت حسنی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ آتش‌سوزی را یکی از مخرب‌ترین عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع عنوان و اظهار کرد:  اگر تدابیر اساسی برای پیشگیری از آتش‌سوزی  اندیشیده نشود ممکن است باعث از بین رفتن سرمایه‌های الهی و طبیعی شود.
 
وی افزود: پایش و پیشگیری مهم‌ترین، رکن در آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده و پایش دقیق می‌تواند به اطفاء حریق در ساعات نخست آتش‌سوزی و جلوگیری از توسعه آن بینجامد.
 
حسنی با بیان اینکه با توجه به بارش‌های خوب بهار سال جاری و افزايش سطح پوشش گياهي، احتمال وقوع حريق در مراتع و جنگل‌ها افزايش یافته که اقدامات خوبی در راستای پیشگیری از حریق‌های احتمالی در این شهرستان صورت گرفته است اضافه کرد: بروزرسانی تابلوهای سیمانی و نصب بنرهای هشداردهنده در سطح شهرستان در نقاط حساس و بحرانی، برگزاری کارگاه آموزشی اطفاء حریق برای همیاران طبیعت، بهره‌برداران و جوامع محلی، توزیع اطلاعیه‌های هشداردهنده در مناطق بحرانی و آموزش جوامع محلی، تجهیز یگان حفاظت و سرجنگلبانی‌های بخش فلارد و منج به تجهیزات اطفاء حریق، هماهنگی با اداره اوقاف شهرستان و روحانیون جهت ترویج فرهنگ حفظ و حراست از منابع طبیعی، تشکیل اکیپ‌های اطفاء حریق در سطح شهرستان و فعال نمودن گشت‌ها و کشیک حفاظتی در سطح جنگل‌ها و مراتع شهرستان بصورت شبانه روزی برای پیشگیری و اطفای حریق از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان تاکید کرد: باتوجه به وجود ۵۱ درصد جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری در شهرستان لردگان و فرارسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا و به دنبال آن افزایش احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی، انجام اقدامات پشگیرانه و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع  و آموزش بهره‌برداران و جوامع محلی  در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ از آن‌جایی که جنگل‌ها و مراتع نعمت‌های خدادادی هستند و علاوه‌براینکه منبعی برای تولید اکسیژن هستند نگهدارنده خوبی هم برای آب در خاک بوده و از ایجاد رواناب جلوگیری کرده، مانع از فرسایش خاک می‌شوند، پس باید به‌خوبی حفظ و نگهداری شوند تا دست‌نخورده تحویل آیندگان شوند از همین‌رو لازم است سازمان‌های فعال در این عرصه، زمینه فرهنگ‌سازی برای مردم را فراهم ساخته و اجازه ندهند عدم اگاهی باعث نابودی بخش زیادی از مراتع و جنگل‌ها شود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۰:۴۲

27 Dec 2019