۰
plusresetminus
با شروع فصل گرما و افزایش حشرات ابتلا به انواع بیماری ‌های ناقل شیوع می‌یابد، تب کریمه کنگو از بیماری‌های ناقل حیوان به انسان است که از طریق کنه منتقل شده و بسیار خطرناک می‌باشد که با رعایت بهداشت اولیه میتوان از این بیماری جلوگیری کرد.
تشنج زندگی با تب کریمه کنگو!/ مراقبت های بهداشتی ساده ترین روش مقابله با بیماری های عفونی و ویروسی
به گزارش جهانبین نیوز، تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و عفونی  مشترک انسان و دام  ناشی از ویروس است که  با شروع فصل بهار در اوایل  فروردین ماه تا اواخر شهریور اوج فعالیت ویروس و بالاترین زمان احتمال انتقال و ابتلا به بیماری  است.
 
این بیماری مهلک از طریق کنه به انسان و دام منتقل می شود  و گاو، گوسفند، بز، شتر و خرگوش و آهو و جوجه تیغی مهمترین میزبانان کنه ناقل ویروس cchf هستند.
 
از جمله راه های انتقال این بیماری را می توانیم به گزش انسان یا دام توسط کنه ناقل ویروس ، له کردن کنه و تماس پوست با ترشحات بدن کنه و مصرف گوشت مبتلا به بیماری اشاره کرد.
 
همه افراد جامعه  خصوصا کسانی که به صورت مستقیم با دام و دامداری ها سر و کار دارند اعم از دامداران، چوپانان، چوبداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی و در درجه بعدی پزشکان، پرستاران، بهیاران، بهورزان که با بیماران درگیر هستند ممکن است آلوده شوند.
 
 


صالحی معاون سلامت دامپزشکی چهارمحال وبختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی بوده  که بیشتر در بدن بندپایانی همچون کنه وجود داشته و از طریق گزش به نشخوارکنندگانی همانند گاو و گوسفند دیده می شود.
 
وی با بیان اینکه در حیوانات اهلی علایم شاخصی برای این بیماری وجود ندارد، تصریح کرد: اگر حیوانی  دچار گزش شده و آلوده این بیماری شود تنها با یک تنب کگوتاه بروز کرده و علایم شاخصی ندارد.
 
صالحی با اشاره به اینکه این بیماری یک بیماری انسانی است، خاطر نشان کرد: مصرف لاشه تازه، تماس با خون دامهای آلوده یا گزش کنه های آلوده به عوامل این بیماری آلوده می شوند.
 
معاون سلامت دامپزشکی استان علایم این بماری را مشابه علایم آنفلوآنزا دانست و گفت: سردرد بدن درد کوفتگی تب مختصر  داشته اما در مراحل پیشرفته تر خونریزی زیر جلدی وجود داشته که در این مرحله درمان خاصی هم وجود ندارد.
 
 


وی تنهاراه پیشگیری با این بیماری در دام ها  را مبارزه  با انگل های خارجی دام دانست و گفت: سم پاشی مصرف داروهای ضد انگل، جداسازی محل زندگی انسان در روستاها به خصوص از محل نگه داری دام ها، بهسازی جایگاه های دام از جمله راه های پیشگیری از بیمار شدن دام ها است.
 
صالحی به راه های پیشگری در انسان ها اشاره و گفت: عدذم مصرف گوشت تازه عدم استفاده از گوشت ها کشتار غیرمجاز، عدم ذبح کردن دام در محل زندگی و تماس نداشتن با حیوانات اهلی است.
 
معاون سلامت دامپزشکی استان گرم شدن دمای هوا و افزایش کنه ها را عامل بروز این بیماری دانست و تاکید کرد: نیش کنه های الوده به این بیماری تنهاراه انتقال بیماری است که این کنه ها در فصل گرماظاهر می شوند.

وی با بیان اینکه کنه ای که یکبار آلوده شود تا اخر عمر ناقل این بیماری است و با یکبار خونگیری از دام و یا گزش میتواند ناقل بیماری بوده و حتی تا ده سال هم درگیر این بیماری باشد؛ خاطر نشان کرد: عامل بیماری تب کریمه کنگو یک ویروسی  به شدپت حساس به اسیدی بودن لاشه است یکی از راه های سالم سازی گوشت دام ها عدم استفاده از بلافاصله بعد ذبح بوده و بایستی بعداز ضبح در دمای0تا4درجه ساتی گردا قرار بگیرد که برخی به اشتباه از جامد سازی و فریز کردن برای سالم سازی استفاده می کنند که نه تنها  این ویروس کشته نمی شود بلکه ویروس را نگه می دارد
 
 
فصل شروع بیماری در کشور ما با گرم شدن گرما است
 
وی پخت گوشت را نیز عامل کشتن این ویروس معرفی و گفت: این ویروس همانطور که به سرما حساس است به شدت به گرماهم حساس بوده و ویروس از بین می برد اما بیشترین مشکل در زمان ضبح دام ها است.

وی با بیان اینکه امسال هیچ گونه از این بیماری در استان مشاهده نشده است، تصریح کرد: این بیماری بومی کشور بوده و برخی از استان ها درگیر این بیماری بودند.
 
معاون سلامت دامپزشکی چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه مادر سال79تلفات جانی در این خصوص داشتیم تاکید کرد: خوشبختانه چند سالی است که استان ما درگیر این بیماری نبوده است.

 

 
به گزارش جهانبین نیوز به دلیل فقدان درمان قطعی این بیماری، بهترین راه جلوگیری از شیوع بیماری  پیشگیری با سم پاشی محل نگه داری دام و طیور و کانون های مشکوک به تولید و تکثیر کنه ها ،خریداری گوشت از محل های مجاز و مورد تائید دامپزشکی(گوشت  حتما باید با مهر دامپزشکی در قصابی ها عرضه شود)، جمع آوری کود و فضولات دامی  و  دفع بهداشتی آن  و مصرف گوشت حداقل پس از 24 ساعت از زمان ذبح دام  و مصرف جگر حداقل 48 ساعت پس از ذبح دام  است.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۹:۵۴

27 Dec 2019