کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون پارک علم و فن آوری چهارمحال و بختیاری:

افزایش نو آوری در صنعت راهی برای مقابله با تحریم

28 خرداد 1398 ساعت 9:00

معاون پارک علم و فن آوری چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع ما به خصوص در دوران تحریم باید بتوانند فن آوری و نوآوری خودشان را بالا ببرند و اینجاست که شرکت های دانش بنیان به کمک آن ها می آیند.


داراب ظفریان معاون پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانببن نیوز  اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان یا فن آور موسسات خصوصی هستند که به منظور افزایش و توسعه طرح ها مبتنی بر دانش و تحقیقات علمی و اقتصادی و  برای گسترش نتایج تحقیقات شامل تولید کالا در حوزه های فن آوری های برتر با ارزش افزوده بالا انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت ما دچار آسیب های زیادی است تصریح کرد:  یکی از مشکلات صنعت ما پایین بودن سطح نو آوری است .

ظفریان با اشاره به اینکه صنعت ما در تحریم ها دچار مشکل شده است بیان داشت: صنایع ما به خصوص در دوران تحریم باید بتوانند فن آوری و نوآوری خودشان  را بالا ببرند و اینجاست که شرکت های دانش بنیان به کمک آن ها می آیند.

وی با اذعان بر اینکه اگر  صنعت ما خلاقیت ها ، نوآوری ها و فن آوری قابل ارائه را نداشته باشند وابستگی آن صنعت به کشور های خارجی فراهم می شود  بیان داشت: برای اینکه این وابستگی کاهش پیدا کندو صنعت ما پایدار تر و ماندگار تر باشد باید بتواند خودشان را  با تکنولوژی های جدید به روز کنند .

ظفریان با بیان اینکه در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت طرحی دارد که بتواند از تحقیقات و یافته های علمی و دانش فنی و اساتید دانشگاه از این ارتباط استفاده کند عنوان کرد:  طرح نوشته شده توسط معاونت پژوهش وزارت صنعت  بوده و مراحل اجرایی آغاز شده  است.

اساتید دانشگاه باید وسعت مطالعاتی خود را  در زمینه صنعت بالا ببرند

وی  تاکید کرد: اساتید دانشگاه ها باید وسعت مطالعاتی خود را گسترش داده و به جای این که  در کشور خارجی فعالیت کنند صنعت و دانش یافته های علمی خود را پیدا کرده و آن را  در راستای صنعت توسعه دهند.

ظفریان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که دانش فنی و فن آوری به روز نیست بیان داشت:  برخی از شرکت های دانش بنیان این استان دچار مشکل شده اند.

وی یکی از علت های کاهش صادرات  را نداشتن استاندارد های لازم نسبت به رقبا دانست و گفت: اگر اساتید دانشگاه ، صاحبان نخبگان و کسانی که از خلاقیت ، نو آوری و دانش فنی بسیار بالایی برخور دار باشند و  کسانی که شرکت های دانش بنیان را شکل داده اند بتوانند به کمک صنعت پایدار بیایند می توانند پایدارتر و ماندگار تر باشند.

ظفریان با اذعان بر اینکه نوسان قیمت ها باعث شده تحریم ها  تاثیر گذار شود بیان داشت: برخی از شرکت های دانش بنیان باید مواد اولیه خود را خارج از کشور  وارد کنند به همین لحاظ نوسان قیمت ها بر روی این مواد هم تاثیر دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه برخی از مواد و تجهیزاتی هستند که از خارج کشور وارد می شود اما افراد خلاق و توانایی در داخل کشور نیز هستند که توان ساخت این محصولات را دارند بیان داشت: برای شرکت هایی که توان ساخت این محصولات را دارند یک فرصتی است که بتوانند دانش  خود را به کار بسته و آن تجهیزات که صنایع ما نیاز دارند را با دانش و فن آوری خود بسازند.

ظفریان یادآور شد: برخی توانسته اند فعالیت خود را توسعه دهند و فروش بهتری را داشته باشند .

وی با اشاره به اینکه بعضی از شرکت ها که نیاز به واردات دارند و باید بخشی از تجهیزات را وارد کنند بیان داشت:  اگر دولت حمایت بیشتری داشته باشند و به شرکت های دانش بنیان کمک کند می شود این شرکت ها را فعال کرد و به مقدار قابل توجهی بحث تحریم ها را پوشش داد.

معاون پارک علم و فن آوری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر تعداد فارق التحصیلان ما رو به افزایش است که این خود فضا را به سمت توسعه پیش می برد.

ظفریان بیان داشت: نیروی انسانی خلاق و مبتکر ما بسیار زیاد است و این یک سرمایه بسیار ارزشمندی است که با توسعه شرکت های دانش بنیان می توان در جذب تولید و اشتغال نیز زمینه را فراهم کرد.

مراکز رشد علم و فن آوری زمینه ساز اشتغال  

وی با اشاره به اینکه پشت میز نشستن پاسخگو اشتغال نیست  عنوان کرد: اشتغال سنتی  در حال حاضر پاسخگو نیست  و توجه به شرکت های دانش بنیان و فن آور ، مراکز رشد و پارک های علم و فن آور یک ضرورت است.

ظفریان افزود: خوشبختانه دولت در سطوح مختلف با وضع قوانین و حمایت ها  که انجام می دهد نشان دهنده آن است که توجه خوبی به این مراکز دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها توجه خوبی به این مراکز دارند  بیان داشت: اگر رسانه بتواند این موضوع را تبلیغ کنند  کمک زیادی را به توسعه شرکت های دانش بنیان کرده است.

ظفریان خاطر نشان کرد: پدیده شرکت های دانش بنیان باید فرهنگ سازی شود و اینجا بار مسئولیت رسانه ها می تواند سنگین تر شود آن ها می توانند کمک کنند که شرکت دانش بنیان بیشتر تبلیغ شود.

وی با تاکید بر اینکه فارق التحصیلان دانشگاه های ما باید  به سمت ایده هایی بیاند که یافته های علمی را در دانشگاه فرا گرفته اند تصریح کرد: فارق التحصلان باید خودشان زمینه تولید و اشتغال را فراهم کنند.
 
انتهای پیام/1020ج
 


کد مطلب: 42282

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42282/افزایش-نو-آوری-صنعت-راهی-مقابله-تحریم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir