۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۴۲۱۰۹

مظلومیت ماه رمضان در شهرستان فارسان/ روزه خواری در تفرجگاه ها و حتی در سطح شهر!

با وجود اینکه روزه خواری از نظر شرعی حرام و از نظر قانون نیز جرم محسوب می شود اما متاسفانه عده ای این مسئله را نادیده گرفته و خیلی راحت در ملاء عام روزه خواری می کنند.
مظلومیت ماه رمضان در شهرستان فارسان/ روزه خواری در تفرجگاه ها و حتی در سطح شهر!
با گزارش جهانبین نیوز، با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان، شهرستان فارسان با داشتن آب‌وهوايي مناسب ميزبان ميهماناني است که از اقصي نقاط ايران براي تفريح و فرار از گرمابه اين خطه زيباي مي‌آيند؛ اما متأسفانه اين روزها در برخي مکان‌هاي گردشگري اثري از ماه مبارک رمضان و روزه‌داري نيست که متأسفانه روزه‌خواري درملأعام در حال شدت يافتن است.

پيرغار يکي از جاذبه‌هاي گردشگري بي‌نظير در استان چهارمحال و بختياري به شمار مي‌رود که مجموعه‌اي کامل از جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي است.

استان چهارمحال و بختياري يکي از استان‌هاي جنوب غربي زاگرس است که داراي جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري بسياري است. شرايط توپوگرافي و اقليمي اين استان در کنار بارش‌هاي قابل‌توجه برف و باران موجب ايجاد جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري بسياري در اين استان شده است که در نوع خود بي‌نظير هستند.

افرادي که به بهانه مسافر بودن با در دست داشتن بطري آب‌معدني و خوراکي به روزه‌خواري مشغول هستند در جاي خود نيازمند برخوري جدي و قاطعانه است.

اين‌گونه مسائل نه‌تنها توهين به روزه‌داران است، بلکه در صورت عدم برخورد به مسافران اين‌گونه القاء مي‌کند که هر خلاف و گناه آشکار ديگري را مي‌توانند در اين شهر انجام دهند.

زير پا گذاشتن حدود و مقررات، فرزند شوم هرج‌ومرج را در جامعه به بار مي‌آورد. پس به‌حکم عقل مي‌بايست اهرم‌هايي بازدارنده و مجازاتي پيش‌گيرنده براي متخلفان وضع گردد که ديگرکسي فکر سرپيچي از قانون در سر نپروراند و درنتيجه ميل عمومي به هنجارشکني از ميان برود.
 
روزه‌خواري به‌تنهايي در هيچ‌يک از قواعد قانون مجازات، مورد جرم انگاري قرار نگرفته است؛ بنابراين هرچند که از منظر شرعي، روزه‌خواري بدون عذر شرعي حرام است؛ اما چنانچه يک فرد، چه با عذر شرعي و چه بدون عذر شرعي، روزه نگيرد، هيچ‌گونه جرمي را ازنظر قانون مجازات انجام نداده است اما تظاهر به روزه‌خواري درملأعام ازنظر قانون جرم قلمداد مي‌شود.
 
ماده 638 قانون مجازات اسلامي مي‌گويد: هرکس علناً در انظار عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي نمايد، علاوه بر کيفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا 74 ضربه شلاق محکوم مي‌گردد و درصورتي‌که مرتکب عملي شود که نفس آن عمل داري کيفر نيست ولي عفت عمومي را جريحه‌دار نمايد فقط به حبس از ده روز تا دو ماه يا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

روزه‌خواري نيز مصداق همين قانون است با روزه‌خواران درملأعام برخورد مي‌شود؛ کساني که اقدام به روزه‌خواري درملأعام مي‌کنند به 10 روز تا دو ماه حبس و يا 74 ضربه شلاق محکوم مي‌شوند.

دبير ستاد امربه‌معروف و نهي از منکر شهر فارسان گفت: از عموم شهروندان انتظار مي‌رود براي تحکيم پيوندهاي ايماني و گسترش ارزش‌هاي اخلاقي، نسبت به رعايت ارزش‌هاي ديني در اماکن عمومي اهتمام لازم را داشته باشند.

حميد يزداني در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز خاطرنشان کرد: با معدود افرادي که احتمالاً قصد هنجارشکني در سطح شهر و مقابل انظار عمومي داشته باشند، برخورد خواهد شد.

وي همچنين بابيان اينکه بر اساس احکام اسلامي، مسافران و بيماران از روزه‌داري معاف شده‌اند، افزود: لازم است تمام افرادي که داراي عذر شرعي بوده از خوردن و آشاميدن و همچنين استعمال دخانيات در ملاء عام خودداري کنند.

وي تصريح کرد: با آغاز ماه مبارک رمضان، صنوف پذيرايي شامل رستوران‌ها و اغذيه و آب‌ميوه‌فروشي‌ها از اذان صبح تا هنگام اذان مغرب تعطيل خواهند بود که البته براي رعايت حال مسافران و افرادي که داراي عذر شرعي هستند، برخي از اصناف با کسب مجوز و رعايت شئونات اسلامي، به‌نحوي‌که تظاهر به روزه‌خواري در ملاء عام نشود، اجازه فعاليت خواهند داشت.

وي يادآوري کرد: براي دادن مجوز فعاليت به اصناف در طول روز طي ماه مبارک رمضان، تدابير خاصي وجود دارد که اين کار با همکاري اتحاديه اصناف و تائيد اداره نظارت بر اماکن عمومي پليس صورت گرفته‌شده است.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۴:۵۵

27 Dec 2019