کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

سلامت جسم و روح نتیجه تضمینی روزه داری است/ امیدآفرینی، عزت نفس و نشاط در روزه داران اوج می گیرد

1 خرداد 1398 ساعت 13:51

ماه مبارک رمضان فرصتی برای افزایش تسلط و خودآگاهی، افزایش اراده، توانمندی مهارت مقابله با استرس توانایی ترک عادات و افزایش اعتمادبه‌نفس، است.


به گزارش جهانبین نیوز، عبادت تاثیر بسیاری بر روح و روان انسان‌ها دارد و این موضوع بارها از سوی دانشمندان با اثبات رسیده است، روزه یکی از راه‌های عبادت پرودگار است نمی‌تواند بی‌تاثیر بر سلامت روح انسان‌ها باشد و از همین‌رو روانشناسان معتقدند روزه نه‌تنها بر سلامت جسم اثر دارد بلکه موجب افزایش خودباوری و اعتمادبه‌نفس شده و فرد روزه‌دار می‌تواند در این ماه ایستادگی و مقاومت در برابر مشکلات زندگی را تمرین کنند.
 






 

احمد کرمی یکی از روانپزشکان در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز، در خصوص فوائد روزه داري اظهار کرد: انسان دارای سه بعد روح، جسم و روان بوده که روزه داری برهر سه بعد اثر دارد.
 
وی با بیان اینکه روزه داری نه تنها موجب سلامت جسم می شود، بلکه موجب ارتقا سلامت روح نیز می گردد، افزود: ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای سلامت روح و جسم است.
 
کرمی با اشاره به اینکه قرار گفتن در فضای معنوی و ماورای طبیعی یکی از راهکارهای کاهش بیماری های روانپزشکی است، خاطرنشان کرد: اکثر مشکلات روانپزشکی ازجمله افسردگی و اضطراب در کسانی که در فضای عبادی قرار می‌گیرند؛ کمتر می شود.

این روانپزشک چهارمحالی ماه مبارک رمضان را فرصتی برای افزایش تسلط و خودآگاهی، افزایش اراده، توانمندی مهارت مقابله با استرس توانایی ترک عادات و افزایش اعتمادبه‌نفس، دانست و گفت: عبادات و روزه داری در بیماری های خفیف و متوسط اثرات خوبی دارد و در مراحل شدید بیماری های روانپزشکی نیاز به نظارت دقیق پزشک دارد و باید زیر نظر پزشک متخصص خود عمل کند.
 
وی یکی از دلایل کاهش بیماری های روانی در ماه مبارک رمضان را افزایش امید به آینده عنوان و بیان داشت: ناامیدی یکی از دلایل اصلی بیشتر بیماری های روانی است که ارتباط معنوی و ماورای طبیعی می تواند به فرد فرصت تخلیه روانی دهد همانند عبادت و دعا که موجب سبک شدن فرد می شود.
 
کرمی با بیان اینکه برخی از مقالات از تغییر هورمون های شادی بخش در این ماه مبارک خبر می دهد و گفت: در روانپزشکی با تجویز داروهای ضداضطراب و افسردگی تلاش می شود هورمون شادی‌آور را تغییر دهیم که در برخی از مقالات از تغییر این هورمون خبر می دهند.
 
وی با بیان اینکه قطعا بعد از ماه مبارک رمضان خودکشی و افسردگی کاهش می یابد؛ گفت: در این ماه میزان مراجعین به روانپزشکی کم می شود ولی برخی از بیماری های خاص باتوجه به موقعیت های مذهبی و یا فصول سال تغییر کرده و ممکن عود شدن این بیماری ها می شود که بایستی این بیماران تحت نظارت پزشک خود این ماه را سپری کنند.


 

 
مریم قاسمی یکی از روانشناسان این استان در گفت وگو با جهانبین نیوز، با اشاره به آثار و برکات ماه مبارک رمضان بر روی جسم و روح انسان گفت: عدم تعادل روح و جسم منجربه بیماری های روانی می شود که بسیاری از این بیماری ها براساس محیط و شرایط ایجاد می شوند.
 
 وی عبادت و اتصال به خدا را یکی از راه های پیشگیری از بیماری های روانی دانست و اضافه کرد: عبادت کردن موجب تعادل روح و جسم شده و بیماری های روانی را کنترل می کند.
 
قاسمی با اشاره به آیه شریفه "أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" تاکید کرد: با یاد خدا دل ها آرامش می گیرد و همین امر در برطرف کردن بیماری های روحی روانی اثر دارد و حتی گاهی مانع ایجاد بیماری های روانی می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در روانشاسی برای رسیدن به یک ثبات شخصیتی نیاز به زمانی حداقل معادل 21 روز نیاز داریم گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای ایجاد یک خلق مثبت است.
 
این روانشناس به آثاری که ماه مبارک رمضان از نظر روانشناسی دارد اشاره و گفت: اولین مورد افزایش سلامت روان است شرایط بهتری از نظر روانی در این یک ماه دارد.
 
وی یکی از دیگر آثار ماه مبارک رمضان را افزایش عزت نفس عنوان و گفت: تحقیقیات زیادی صورت گرفته و بسیاری از این تحقیقات نشان داده است که افراد روزه دار سلامت روان و عزت نفسشان بعد از ماه مبارک رمضان بیشتر بوده است.
 
قاسمی تصریح کرد: تقویت اراده، کاهش اضطراب و استرس از دیگر آثار این ماه بوده وموجب کاهش ترشح هرمون اضطراب و استرس در این ماه می شود.
 
این روانشناس  با اشاره به اینکه بایستی ورودی ذهن کنترل شود تا خروجی خوبی داشته باشیم، اضافه کرد: هر فردی باید به یک خودباوری رسیده و در زمان حال زندگی کند تا به یک ثبات شخصیتی برسد.

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان چون گوش، قلب و ذهن در یک خودآگاهی کامل به سر برده و در حال کنترل هست و هرچیزی خورده نمی شود، هرچیزی گفته نشده و دیده نمی شود، افزود: همین امر باعث می شود از نظر روحی در وضعیت آرام تر و بهتری باشیم.

قاسمی به تداوم اعمال و رفتارها بعد از این ماه اشاره و گفت: اگر این تمرین در ماه مبارک رمضان مداومت داشته باشد و در ماه های بعد تعمیم دهیم شاهد آثار روحی جسمی فردی و اجتماعی بیشتری هستیم.
 
این روانشناس میزان مراجعه مردم به روانشناس در این ماه را کمتر اعلام و بیان داشت: برخی بیماری ها ریشه ای و اساسی بوده و نیاز به درمان متوالی دارد اما بخشی از بیماری ها برگرفته از محیط شخصیت و شرایط است که قطعا این ماه این بیماری ها را کاهش می دهد.
 
وی یادآور شد: روزه گرفتن موجب استراحت و یک پاکسازی جسمی و روحی شده و اثراتش را به همراه دارد هرکه جسم سالم داشته باشد روح سالم دارد و اگر روح سالم باشد جسم سالم خواهد بود.

به گزارش جهانبین نیوز، روزه داری در ماه رمضان از هر جنبه ای فواید ارزشمند و والایی برای انسان ها دارد و سلامتی جسم و روح را به همراه دارد.
 
 انتهای پیام/1022ج


کد مطلب: 42089

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42089/سلامت-جسم-روح-نتیجه-تضمینی-روزه-داری-امیدآفرینی-عزت-نفس-نشاط-داران-اوج-می-گیرد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir