۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۲۰۷۸
افزایش سرانه فضای سبز سدی در مقابل گازهای گلخانه ای /

تاکید محیط زیست چهارمحال و بختیاری به افزایش سرانه فضای سبز

محیط زیست چهارمحال و بختیاری به تمامی شهرداران استان بر افزایش سرانه محیط زیست جهت کاهش گازهای گلخانه ای تاکید کرده است.
تاکید محیط زیست چهارمحال و بختیاری به افزایش سرانه فضای سبز
به گزارش جهانبین نیوز ؛ گازهای گلخانه ای به گازی در جو یک سیاره گفته می‌شود که در محدودهٔ مادون قرمز به جذب و انتشار پرتوها می‌پردازد.

 این فرایند سبب اساسی اثر گلخانه‌ای است گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین که به‌طور طبیعی در آن وجود دارند شامل بخار آب، کربن دی‌اکسید، متان، دی نیتروژن مونوکسید و ازون می‌باشند اما فعالیت‌های بشری، بر میزان بسیاری از این گازها در جو افزوده‌است.

زمانی‌که نور خورشید به سطح زمین می‌رسد، مقداری از آن جذب شده و زمین را گرم می‌کند.

چون زمین از خورشید سردتر است، آن انرژی را با طول موج‌های بلندتری نسبت به خورشید از خود می‌تاباند پیش از آن‌که آن‌ها در فضای بیرونی از دست بروند، مقداری از این طول موج‌های بلندتر توسط گازهای گلخانه‌ای در جو زمین جذب می‌شوند.

جذب این انرژی تابشی باعث گرم شدن جو می‌شود (جو زمین همچنین در اثر انتقال گرمای محسوس و گرمای نهفته حاصل از سطح نیز گرم می‌شود).

گازهای گلخانه‌ای، نور خورشید را هم به سمت سطح زمین و هم به سمت خارج از سطح زمین می‌تابانند. به فرایند بازتابش این نور به سمت سطح زمین که توسط جو انجام می‌شود، اثر گلخانه‌ای می‌گویند.

بخار آب، دی‌اکسید کربن، متان و ازن مؤثرترین گازهای گلخانه‌ای هستند. با وجودی که نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که سهم هر کدام از این گازها در اثر گلخانه‌ای زمین چقدر است اما بخار آب بین ۳۶٪ تا ۷۰٪، دی‌اکسید کربن بین ۹٪ تا ۲۶٪، متان بین ۴٪ تا ۹٪ و ازن حدود ۳٪ تا ۷٪ در فرایند اثر گلخانه‌ای زمین نقش بازی می‌کنند.

گازهای گلخانه‌ای دیگر، که البته به همین‌ها محدود نمی‌شوند، عبارتند از، نیتروژن اکسید، هگزا فلوراید گوگرد، هیدروفلوروکربنها، پرفلوروکربنها و کلروفلوروکربنها
 


کنوانسیون تغییر آب و هوا و اهداف آن
 
در سال‌های دهه ۱۹۸۰ شواهد علمی نشان‌ داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی خطراتی برای آب و هوای جهان ایجاد می‌کند و به این ترتیب افکار عمومی لزوم ایجاد کنفرانس‌های بین المللی دوره‌ای و تشکیل پیمان‌نامه‌ای  برای حل این مسئله را احساس کرد.
 
دولت‌ها برای انعکاس افکار عمومی یک سری کنفرانس بین‌المللی برگزار کردند و تنظیم قراردادی بین‌المللی را برای بررسی این مسئله خواستار شدند.

در سال ۱۹۹۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد کمیته مذاکرات بین الدول INC را جهت تدوین کنوانسیون تغییرات آب و هوا (UNFCCC) تشکیل داد.

مهمترین اهداف کنوانسیون و فعالیت‌های مرتبط با آن عبارت است از تثبیت غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو در سطحی که از اثرات خطرناک فعالیت‌های بشر بر سیستم اقلیم جلوگیری کند، ارائه گزارش دوره‌ای وضعیت ملی تغییر  آب و هوا به کنوانسیون، تهیه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و جذب توسط چاهک‌ها درکشور به‌صورت دوره‌ای، تنظیم و اجرای برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در تهیه روش‌های تطبیق با پدیده تغییر آب و هوا.

دولت‌ها با پذیرش کنوانسیون تغییرات آب وهوای سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ این کنوانسیون را به عنوان سکوی پرتابی برای اقدامات اساسی‌تر در آینده مورد توجه قرار دادند. در پاسخ به تغییرات ناشی از شناخت علمی و خواست سیاستی کنواسیون امکان پذیرش تعهدات اضافی دیگری را از طریق بازنگری بحث و تبادل نظر فراهم شد.
 
دفتر طرح ملی تغییر آب وهوا

 طرح ملی تغییر آب و هوا در راستای تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران به کنواسیون تغییر آب و هوا پس از تصویب این کنوانسیون توسط مجلس شورای اسلامی در خردادماه ۱۳۷۶ از دی ماه ۱۳۷۶ برابر ژانویه ۱۹۹۸ در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد

تاکید محیط زیست به واحدهای صنعتی جهت سوخت گاز در راستای کاهش گاز های گلخانه ای

شهرام احمدی مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این رابطه به خبرنگار ما گفت: کسانی که به ما برای صدور مجوز احداث واحدهای مختلف صنعتی و خدماتی رجوع می کنند تاکید می شود که از سوخت گاز در راستای کاهش گازهای گلخانه ای استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در راستای مدیریت سبز ما همه تلاش خود را می کنیم  تصریح کرد: بررسی نوع سوخت مصرفی و راهکارهای کاهش مصرف انرژی در مراکز مختلف از جمله اقداماتی است که  در راستای مدیریت سبز انجام می دهیم.

احمدی ادامه داد: نظارت بر خروجی کارخانجات و مراکز صنعتی، تولیدی و خدماتی در استان ، نظارت بر محل های دفن پسماند، حمایت و تسهیل اجرای طرح های تثبیت کربن در استان از دیگر اقدامات محیط زیست در راستای کاهش گازهای گلخانه ای ما انجام داده ایم.

وی اذعان داشت: یکی از کارهای موثری که ما میتوانیم در راستای کاهش گازهای گلخانه ای انجام دهیم پیگیری برای افزایش سرانه فضای سبز شهری و روستایی است.

انتهای پیام /1020
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۲:۳۲

30 Dec 2019