۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۲۰۵۳
در چهارمحال و بختیاری/

بارش های اخیر دمیدن روح در کالبد اکوسیستم ها و زیستگاه های طبیعی بود / تالاب گندمان کاملا احیا شد

بارش های اخیری که داشتیم علی رغم یک سری مشکلات نعمت خوبی برای همه ما بود و این بارش ها جان تازه ای به محیط زیست داد.
بارش های اخیر دمیدن روح در کالبد اکوسیستم ها و زیستگاه های طبیعی بود / تالاب گندمان کاملا احیا شد
به گزارش جهانبین نیوز ؛ طوفان های گردوغبار از پدیده هایی است که در مناطق خشک و نیمه ‌خشک جهان رخ می دهد و در طی سالهای اخیر این پدیده آن هم با تعداد بالا از جمله مخرب ترین بلایای زیست‌محیطی در منطقه خاورمیانه و به خصوص ایران بوده است؛ به دلیل تغییرات سریع در ماهیت و مکان گسترش طوفان های گرد و غبار، محدودیت هایی در پایش و اندازه گیری های مربوط به آن وجود دارد.

امروزه فناوری سنجش ‌از دور با فراهم آوردن تصاویر متعدد جهانی و منطقه ای با مقیاس های زمانی و مکانی مختلف ابزاری مناسب برای پایش، اندازه گیری و شناسایی کانون های برداشت گرد و غبار شناخته شده است.

سازمان فضایی ایران در تازه ترین گزارش خود آورده است: کشورمان بر اساس تصاویر ماهواره ای از ابتدای امسال تا 15 آبان ماه گذشته 28 بار تحت تاثیر پدیده گرد و غبار قرار گرفته است؛ اکنون این پرسش مطرح است که چگونه می توان از اطلاعات ماهواره ای برای غلبه بر چالش ها استفاده کرد.

آغاز پایش پدیده گرد و غبار از سال 1395

سامانه پایش ماهواره ای گرد و غبار از سال 1395 در سازمان فضایی ایران فعال است؛ ورودی این سامانه داده های ماهواره ای سنجنده مودیس (MODIS) ماهواره های تیرا (TERRA) و آ.کیو.آ (AQUA) است که به صورت مستقیم در مرکز فضایی ماهدشت دریافت و با تحلیل داده های آنها، وقوع گرد و غبار در محدوده ای بین کشور های عربستان و سوریه تا کشورهای پاکستان و افغانستان پایش می شود.

آخرین طوفان گرد و غبار هفتم دی ماه روی داد و کانون آن جنوب غرب خلیج فارس بود.

با تحلیل و پردازش تصاویر ماهواره ای، فراوانی وقوع و غلظت تجمعی گرد و غبار برای سطح کشور و به تفکیک استان ها قابل استخراج است.

روند حرکت گرد و غبار نیز با کمک تصاویر ماهواره ای قابل مشاهده بوده و به کمک تحلیل تصاویر فوق می توان سرچشمه و کانون وقوع گرد و غبار را شناسایی کرد.

بنابراین تواتر زمانی بالای تصاویر ماهواره ای و تحلیل سری های زمانی این تصاویر به کارشناسان کمک می کند تا بتوانند در خصوص شکل گیری کانون ها، الگوی حرکت، فراونی وقوع، شدت و غلظت گرد و غبار در سطح کشور و خارج از آن قضاوت کنند.

اکنون توسعه و بومی سازی الگوریتم های موجود در سامانه پایش گرد و غبار برای تدقیق خروجی های حاصل از پردازش تصاویر ماهواره ای جزو الویت های سازمان است و سازمان های متولی در امر مطالعه و بررسی گرد و غبار، می توانند در توسعه مدل ها، الگوریتم ها و پیش بینی های خود از نقشه های حاصل از سامانه پایش گرد و غبار استفاده کنند.

پدیده گرد و غبار یکی از دهها چالش زیست محیطی است که کشورمان را با خود درگیر کرده و عوارض و عواقب آن همواره خسارت هایی را به همراه داشته است و آگاهی
کامل از زمان وقوع و منشاء آن می تواند کاهش آسیب ها را به همراه داشته باشد.



بارش ها جان تازه ای به محیط زیست  چهارمحال و بختیاری داد

 مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: بارش های اخیری که داشتیم علی رغم یک سری مشکلات نعمت خوبی برای همه ما بود و این بارش ها جان تازه ای به محیط زیست داد.

وی با اشاره به اینکه یک سری قوانین برای حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده است تصریح کرد: اگر به این قوانین عمل نکنیم به محیط زیست و طبیعت  لطمه وارد کرده ایم.

احمدی  با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به خاطر خشکسالی های پیاپی خیلی از اکوسیستم ها و زیستگاه های طبیعی در معرض آسیب جدی بودند بیان داشت: با بارندگی های اخیر اکوسیستم ها و زیستگاه های طبیعی جان تازه ای پیدا کردند و به صورت کامل احیاء شدند.

وی با اذعان بر اینکه برخی تالاب های کشور آبگیری شد بیان داشت: بارش ها تالاب ها را زنده کرد و اگر احیاء نمیشد می توانستند منشاء گرد و غبار شوند.

بارش های اخیر تالاب گندمان را به طور کامل احیاء کرد

احمدی افزود: تالاب علی آباد خشک بود و امسال وضعیت خوبی پیدا کرد و تالاب گندمان به صورت کامل احیاء شد.

وی با تاکید بر اینکه انتشار گرد و غبار را از زاویه دیگر هم باید دید گفت: خیلی از ریز دانه ها از مناطقی که ارتفاع بالایی داشتند شسته شدند و ممکن است بعد از چند ماه که رطوبت خاک کم شد  علتی برای کانون گرد و غبار باشد.

چهارمحال و بختیاری تا چند ماه آینده گرد و غباری ندارد

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری تا کنون و حتی ظرف چند ماه آینده پیش بینی می شود که گرد غبار با منشاء داخلی در استان نداشته باشیم.

احمدی اظهار کرد: ما کلا دو روز با غلظت بسیار کم بین مرز سالم و نا سالم در سطح استان شاهد گرد و غبار بوده ایم.

وی با اذعان بر اینکه طی مطالعاتی که با دانشگاه شهرکرد داشته ایم سه کانون منشاء گرد و غبار در این استان را شناسایی کردیم بیان داشت: بروجن، خانمیرزا و دشت شهرکرد امکان منشاء گرد و غبار در آن ها وجود داشت.

احمدی علت گرد و غبارها را خشکسالی های مکرر و بهره برداری های ناپیدار دانست و گفت: خوشبختانه با بارش های سال جاری جان تازه ای به دشت های ما داد و شاهد پوشش گیاهی بهتر در این مناطق شدیم.

وی با تاکید بر اینکه بارندگی ها همه مشکل ما را حل نکرده است گفت: اگر بخواهیم خسارت هایی که در خشکسالی ها به ما وارد شد را جبران کنیم باید بارندگی ها نرمال شود تا تعادل حفظ گردد.

احمدی یادآور شد: برای دشت شهرکرد برنامه های متنوعی دیده شده است و تعادل بخشی ، میزان برداشت ، برداشت آب تغییر الگوی کشت گیاهان بایدصورت گیرد تا ظرف 20 سال آینده وضعیت خوب دشت ها برگردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بارش های اخیر در این استان بیشتر خارج شد و در پشت سد ها ذخیره گردید و قسمت جزئی آن جذب منابع زیر زمینی شد.

انتهای پیام /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۹:۳۳

29 Dec 2019