۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۴۲۰۰۳

مشاهده دوگونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از ثبت مشاهده پرندگان با نام فارسی سِسک گلوسفید کوچک و یاکریم برای اولین بار در این استان خبرداد.
مشاهده دوگونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی با اعلام این خبر گفت: سسک گلوسفید کوچک با نام علمی Sylvia curruca در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن و یاکریم با نام علمی Streptopelia decaocto در شهرستان بروجن مشاهده شدند و این مشاهده توسط کمیته ثبت پرندگان ایران در اردیبهشت ماه سال جاری تایید و ثبت شده است.

وی از بهنام رحیمی و کرامت حافظی بعنوان مشاهده کنندگان این گونه ها نام برد. به گفته این مقام مسئول تصریح کرد: گونه یاکریم در مناطق گرمسیر جنوب فراوان است اما تا کنون در چهارمحال بختیاری مشاهده نشده بود.

احمدی اظهار داشت: پیش تر از این، مشاهده گونه های کبوتر جنگلی، قمری خانگی، کبوتر چاهی و قمری معمولی در این استان، توسط آن کمیته به ثبت رسیده بودند.

سسک گلوسفید کوچک پرنده‌ای است کوچک و فعال با بال‌های اخرائی رنگ مشخص و دم نسبتا دراز که شاهپرهای کناری آن سفید است. سسک گلو سفید پرنده‌ای است بی‌آرام و پرجنب و جوش که با کاکل افراشته و دم سربالا مرتبا از میان بوته‌ها  بیرون می‌آید و دوباره به میان آنها بازمی گردد.

سسک گلو سفید در فصل تابستان از پراکندگی فراوانی برخوردار است و به صورت مهاجر عبوری در همه‌جای ایران دیده می شود.

یاکریم اندازه متوسطی دارد ولی از سایر قمری ها بزرگتر است. رنگ شنی صورتی با نیم طوق تیره در پس گردن، سر و سطح شکمی آن کم رنگ‌تر و خاکستری رنگ، با جلای صورتی شرابی (به خصوص در ناحیه سینه) است.

سیاهی شاهپرهای نخستین با بقیه پر و بال آن تضاد خاصی دارد است. تفاوتش با قمری معمولی در این است که دمش درازتر به نظر می آید و سطح پشتی آن قهوه‌ای خاکی کمرنگ و یکدست است، در پشت گردن یک نیم طوق سیاه دارد.

چشمهایش قرمز رنگ است، با سرعت کم پرواز می کند و در پرواز بال ها را کمتر تکان می دهد.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۵۶:۲۴

28 Dec 2019