کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

تملک اراضی سدی در مقابل تعریض جاده مرگ!

16 ارديبهشت 1398 ساعت 8:00

جاده شهرکرد به شلمزار یکی از پر حادثه ترین جاده های چهارمحال و بختیاری است که ترافیک بالایی دارد به طوری که ۳۵ درصد تصادفات استان در این محور رخ می دهد .


به گزارش جهانبین نیوز، شرایط کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری  سبب شده است که جاده ها دارای نقاط حادثه خیز و پیچ و خم های بی شمار باشد. در این استان با بیش از چهار هزار کیلومتر راه، چهارهزار پیچ(به ازای هر یک کیلومتر یک پیچ خطرناک) وجود دارد که  هر ساله بخش عظیمی از تصادفات خونین در این محورها اتفاق می افتد.
 
اگر چه تلاش های بسیار زیادی برای توسعه جاده های این استان در سال های گذشته انجام شده است؛ اما همچنان بسیاری از جاده ها نیازمند توسعه و چهار خطه شدن هستند.
 
جاده ارتباطی شهرکرد به ایذه با گذر از میانه چهارمحال و بختیاری، از شهرکرد مرکز این استان آغاز می شود و با گذر از شهرها و روستاهای مسیر خود همچون شهر کیان، روستای بهرام آباد، شهر طاقانک، روستای شمس آباد، روستای خراجی، روستای تشنیز، شهر شلمزار، روستای جعفرآباد، شهر گهرو، روستای زوردگان، شهر ناغان و روستاهای باجگیران، گل سفید، دو پلان و... به شهر باغملک و سپس ایذه در استان خوزستان می رسد.
 
جاده شهرکرد به شلمزار یکی از پر ترددترین جاده های چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که ترافیک بالایی دارد و  همچنان دو خطه است و ضرورت دارد هر چه سریع تر این جاده چهار خطه شود.
 
مشاهده ویدئو ترافیک مسیر

ازجمله عواملی که باعث پرترافیک بودن جاده شهرکردبه شلمزار شده ارتباط این جاده با شهرستان‌های فارسان، اردل، شهرکرد، کیار، کوهرنگ و حتی استان خوزستان است.

با توجه به ارتباط محور مواصلاتی شهرکردبه شلمزار با شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری و همچنین استان خوزستان شاهد تردد بالای وسایط نقلیه سبک، نیمه سنگین و سنگین از این محور هستیم.

جاده شهرکرد- شلمزار تبدیل به قتل گاه شده است
 
یکی از اهالی روستای شمس آباد در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد:  هر ساله حوادث ناگوارو خونینی در این جاده رخ می دهد و این مسیر تبدیل به قتل گاه شده است که علت اصلی این تصادف ها چیزی نیست جز گنجایش کم و ظرفیت پائین جاده ها برای حجم ترددی که البته در برخی فصول بیشتر هم می شود.

وی ادامه داد: آذرماه سال گذشته  در تصادف مینی بوس با پژو آردی در محور شهرکرد به شلمزار و مقابل روستای شمس آباد پنج نفر از سرنشینان خودرو سواری شامل پدر، مادر، یک پسر و دو دختر از یک خانواده جان خود را از دست دادند که این حادثه نمونه  یکی از چندین حادثه ناگوار در سال در این محور می باشد.
 

 تصاویر تصادف دلخراش مینی بوس با پژو آردی در محور شهرکرد به شلمزار و مقابل روستای شمس آباد با 10 کشته و زخمی

ناگفته پیداست که نقش عامل انسانی و بی توجهی برخی رانندگان به مقررات اولیه رانندگی در برخی از این تصادف ها را نمی توان نادیده گرفت.

مشکلات تملک اراضی طرح هر چه سریع تر حل شود
 
در این رابطه علی کاظمی نماینده مردم کوهرنگ، فارسان، اردل، و کیار ر مجلس شورای اسلای اسلامی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: جاده استراتژیک شهرکرد - شلمزار - ناغان - کارون چهار - خوزستان می‌توانند بار ترافیکی استان را تقسیم کنند و چند تونل در این مسیرها وجود دارد که نیازمند توجه از سوی وزارت راه و شهرسازی است.
 
وی ادامه داد: طرح چهار بانده کردن این جاده شامل دو بخش که بخش اول از شهرکرد تا سه راهی تالاب چغاخور می باشد که چهار بانده شدن آن در دستور کار است که اجرای بخشی از آن بر عهده حمل و نقل و راهداری می باشد و بخشی از ان بر عهده راه و شهر سازی می باشد.

 
کاظمی با اشاره به اینکه عملیات پروژه  از سه راهی خراجی به سمت شهرکرد  با راه و شهر سازی است بیان داشت:  خوشبختانه پیمانکار این مسیر  به جد پیگیر پیشبرد پروژه است و امیدواریم که در سال جاری شاهد آماده شدن و آسفالت ریزی حد فاصل خراجی تا شمس آباد باشیم و در نهایت قسمت شمس آباد تا شهرکرد باقی می ماند که هر چه سریع تر باید کار در آن بخش نیز شروع شود.
 
کاظمی افزود: بخشی از این پروژه نیز از سمت شلمزار به گهرو می باشد که زیر سازی و ساخت پل ها در آن قسمت انجام شده و در مرحله آسفالت می باشد.

وی اظهار کرد:  بخشی از پروژه که از ناغان به سمت کارون چهار است شامل سه فاز می باشد که فاز اول آن از ناغان تا دوپولان و فاز دوم از دوپولان تا بره مرده و فاز سوم آن در منطقه میانکوه می باشد.
 
وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تملک اراضی در بخش هایی از اجرایی کردن این پروژه وجود دارد افزود: در شهرستان کیار و از سه راهی خراجی تا شمس آباد مشکل تملک اراضی کاملا حل شده و مشکلی وجود ندارد ولی در حال حاضر از شمس آباد تا شهرکرد مشکلاتی داریم  که مربوط به شهرستان شهرکرد می باشد و هر چه سریع تر باید این مشکلات مرتفع گردد.
 
وی ادامه داد: با توجه به سفر وزیر در فروردین ماه سالی جاری به استان اعتبارات ویژه ای به این طرح تخصیص داده شد.

عملیات اجرایی باند دوم محور شهرکرد به شلمزار آغاز شد
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در این رابطه به خبر نگار جهانبین نیوز گفت: در راستای ملی شدن طرح ساخت باند دوم جاده شهرکرد به شلمزار، در سال 1395 با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور، این طرح به عنوان بخشی از پروژه ملی محور شهرکرد به بازفت تعریف و دارای ردیف اعتباری شد.
 
 حسینی افزود: با برگزاری مناقصه در سال 95، عملیات ایجاد باند دوم محور شهرکرد به شلمزار، از سه‌راهی شمس‌آباد تا سه‌راهی امیرآباد به طول 13کیلومتر با بستن قراردادی به مبلغ 130میلیارد ریال با پیمانکار برنده مناقصه، عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه  با وجود اینکه در طراحی این طرح، تلاش بر این بود که برای ایجاد باند دوم، از حریم قانونی جاده فعلی بیشترین استفاده و در صورت امکان کمترین سطح زمین های کشاورزی برای این منظور تصرف شود تصریح کرد :  با شروع عملیات در برخی نقاط برای تملک زمین مورد نیاز با مشکلات اجتماعی مواجه شدیم .
 
حسینی درپاسخ به پرسشی مبنی بر وقوع تصادفات با حجم بالای کشته و زخمی در این مسیر تصریح کرد: عمده تصادفات این مسیر در محور سه راهی شمس آباد تا امیرآباد رخ می دهد که ناشی از سبقت غیر مجاز است.
 
وی با بیان اینکه بر خلاف تصورات موجود این مسیر نقطه حادثه خیز نیست افزود: در این محور هیچگونه پیچ، قوس و شیب خطرناکی وجود ندارد و بیشتر تصادفات ناشی از بار ترافیک در این مسیر و سبقت غیرمجاز است که منجر به تصادف رخ به رخ می شود.
 
حسینی افزود: امید است با اتمام این طرح ، علاوه بر کاهش حجم تصادفات در این محور، در میزان مصرف سوخت و زمان سفر مردم نیز شاهد کاهش قابل توجه باشیم.

مسائل مربوط به تملک اراضی در شهرستان کیار به صورت کامل برطرف شده
 
فتح علی نصیریان، فرماندار شهرستان کیار نیز در این رابطه در گفتگو با خبر نگار جهانبین نیوز گفت: بخشی از طرح شهرکرد - شلمزار - ناغان - کارون چهار - خوزستان در محدوده جغرافیایی شهرستان کیار می باشد که 15 کیلومتر آن از حد فاصل پل شمس آباد تا شلمزار و شلمزار تا گهرو می باشد .
 
نصیریان ادامه داد: خوشبختانه  این طرح جزء طرح های  ملی قرار گرفته  و هم اکنون  پیمانکار آن در حال زیر سازی و ابنیه سازی آن می باشد، همچنین بخشی دیگر این  طرح از  حد فاصل گهرو تا ناغان است که بودجه به آن تخصیص داده شده و در این بخش مرمت جاده و حذف نقاط حادثه ساز در دستور کار قرار دارد .
 
فرماندار کیار افزود: در بخش دیگر طرح از دهنو تا ناغان جاده چهار بانده می شود و از دهنو تا دوپلان کار با پیشرفت خوبی در حال انجام شدن است همچنین از دو پلان تا رحیم آباد نیز پیمان کار آن مشخص شده و به زودی کار شروع می شود و از رحیم آباد تا کارون 4  پروژه به زودی در مناقصه واگزار می گردد.
 
نصیریان نیز با اشاره به  مشکلات تملک اراضی در پیشرفت این طرح گفت:  مسائل مربوط به تملک اراضی در شهرستان کیار به صورت کامل برطرف شده ولی فعلا از شمس آباد تا شهرکرد مشکلاتی وجود دارد.

قیمت کارشناسی زمین ها مشخص گردد تا راه و شهرسازی بتواند تملک اراضی انجام دهد
 
عبدالعلی ارژنگ، فرماندار شهرستان شهرکرد، در مورد مشکلات تملک اراضی که در محدوده شهرستان شهرکرد وجود دارد به خبرنگار جهانبین نیوز گفت: بحث آزاد سازی مسیر یکی از الزاماتی است که در ابتدای کار باید انجام شود در سنوات گذشته جلساتی با سر دانگ ها و کشاورزان منطقه گرفته شده و توافقاتی  نیز حاصل شد که قیمت کارشناسی زمین ها مشخص گردد تا راه و شهر سازی بتواند تملک اراضی را انجام دهد.
 
فرماندار شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه   بعد از توافقات اولیه ای که با کشاورزان شد،  کشاورزان  به قیمت کارشناسی زمین ها اعتراض نمودند  اظهار کرد:  در حال حاضر طی صحبت  هایی که با مدیر کل راه و شهرسازی داشته ایم  تصمیم بر این شد که جلسه ای با حضور کشاورزان و سردانگ ها ی روستای شمس آباد در محل داشته  تا توافقات نهایی حاصل گردد،  همانطور که در شهرستان کیار و روستای خراجی این توافقات صورت گرفت و مشکل تملک عراضی آن مناطق حل شد.
 
ارژنگ تصریح کرد: ما در چهارچوب قانون مکلف به این هستیم که قیمتها همان قیمت کارشناسی مبنا باشد محدودیت هایی نیز راه و شهر سازی دارد ولی تمام سعی و تلاشمان بر این است که مشکلات اجتماعی که از ناحیه کشاورزان در آن منطقه وجود دارد را حل کنیم و بحث تملک اراضی حل شود و تعرض ادامه مسیر انجام گردد.
 
به گزارش جهانبین نیوز، سه هزار و 680کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که 2هزارو 336کیلومتر را راه روستایی، 843کیلومتر راه اصلی، 291کیلومتر را راه فرعی و مابقی را راه دورن شهری شامل می شود.
 
انتهای پیام/1028ج
 
 


کد مطلب: 41970

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/41970/تملک-اراضی-سدی-مقابل-تعریض-جاده-مرگ

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir