۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۴۱۹۲۸
گزارش/

قاچاق چوب و زغال تهديدي براي جنگل هاي حوزه زاگرس

جنگل‌هاي زاگرس يکي از ظرفيت‌هاي مهم منطقه غرب کشور به‌ويژه استان چهارمحال و بختياري محسوب مي‌شود که طي چند سال اخير قطع بي‌رويه بلوط‌ها و حالا قاچاق چوب باعث نگراني‌ مردم و دوستداران محيط‌ زيست شده است.
قاچاق چوب و زغال تهديدي براي جنگل هاي حوزه زاگرس
به گزارش  جهانبین نیوز، استان چهارمحال وبختیاری یکی از استان های 13 گانه حوزه زاگرس است که وسعت رویشگاه های جنگلی آن 307 هزار هکتار معادل 18.5 درصد مساحت استان و نزدیک 2.5 درصد جنگل های کشور است.

حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت چهارمحال وبختیاری معادل 86.4 درصد عرصه منابع ملی شامل؛ جنگل و مراتع است، از این میزان حدود 307 هزار هکتار را پوشش جنگلی تشکیل می دهد که 51 درصد جنگل های بلوط چهارمحال وبختیاری در شهرستان لردگان قرار دارد.

جنگل های چهارمحال وبختیاری از شمال غربی استان در منطقه بازفت و دهستان موگویی به صورت نواری به سمت جنوب غربی و جنوب به طول 212 کیلومتر در حوزه استحفاظی پنج شهرستان کوهرنگ، اردل، کیار، لردگان و بروجن قرار دارد.

در جنگل های استان 19جامعه جنگلی با 63 گونه درختی و درختچه ای شناسایی شده که بلوط اصلی ترین گونه و گونه های بنه، ارس، بادام، ارژن ، نارون، افرا، کیکم، داغداغان، گلابی وحشی، پلاخور، زبان گنجشک، دافنه از دیگر گونه های درختی جنگل های این استان است.

کارشناسان منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، حضور دام مازاد بر ظرفیت زراعت در زیراشکوب جنگل، کمبود سوختهای فسیلی، جنگل تراشی و زغال گیری را از دیگر عوامل تخریب جنگل های این استان می دانند.

هم اکنون برخی افراد سودجو در حاشیه جنگل ها و مراتع استان های زاگرس نشین، بدلیل بیکاری و یا دستیابی به سودهای کلان اقدام به قطع درختان جنگل و یا زغال گیری می کنند.

قطع و حمل درختان جنگلی بدون مجوز جرم است

آیت حسنی رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان؛ با اشاره به اینکه زغال و چوب بلوط یکی از بهترین نوع زغال و چوب جنگلی است و پوشش جنگلی این استان نیز درختان بلوط است، گفت: قطع و حمل درختان جنگلی بدون مجوز جرم است.

حسنی افزود: افراد فرصت طلب طی سال های اخیر برای تهیه زغال و قاچاق چوب، درختان جنگلی شهرستان لردگان را با تهدید و تخریب روبرو کرده اند.

تهیه زغال و قاچاق چوب درختان جنگل های زاگرس از عوامل اصلی و تشدید کننده تخریب در عرصه های منابع طبیعی بخصوص در عرصه جنگلی زاگرس به شمار می‏‎رود.

به گفته وی در سال گذشته (1397) بیش از 480 فقره  پرونده تخلف، شامل حمل چوب بلوط به میزان 108 هزارو 430کیلوگرم و حمل زغال بلوط به میزان دو هزار و 590کیلوگرم کشف و پرونده تخلف در محاکم قضائی تشکیل شد.

وی گفت: اجرای طرح های ضربتی مبارزه با قاچاق زغال و چوب در سال جاری و همچنین حضور یگان های حفاظتی و استفاده از توان مشارکتی مردم در حفاظت از منابع طبیعی از مهمترین دلایل کاهش قطع درختان و قاچاق چوب و زغال است.

رییس منبع طبیعی لردگان افزود: ساکنان مناطق روستایی و مناطق صعب العبور شهرستان لردگان  به خصوص جنگل نشینان برای تامین گرمایش و همچنین آب گرم، از چوب درختان و زغال درختان استفاده می کردند و به منظور افزایش مشارکت مردم در حفاظت و حراست از منابع طبیعی و جنگل ها در قالب پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت مناطق جنگل نشین و استفاده از انرژیهای پاک و نو، بیش از 443 دستگاه آبگرمکن خورشیدی معادل 22میلیارد و 150میلیون ریال و تعداد ۴۴ دستگاه آبگرمکن خورشیدی با مخزن ۲۰۰ لیتری با همکاری وزارت دفاع و سازمان، جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون ریال در روستاهای جنگل نشین لیرابی، له دراز، آب طلایه و بردکارخانه توزیع و نصب و آبگرمکن های هیزمی جمع آوری گردید.

حسنی  در ادامه اشاره داشت: جهت کمک داوطلبانه به منظور حفظ و احیا عرصه ها ومنابع طبیعی شهرستان می توانند با مراجعه به واحد آموزش و ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان جهت عضویت و صدور کارت همیار طبیعت اقدام نمایند.  
 
انتهای پیام /630 ل 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۴۳:۵۶

31 Dec 2019