کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یاداشت/

عاقبت تلخ در نزاع های طایفه ای!/ پشیمانی دگر سودی ندارد!

26 فروردين 1398 ساعت 8:47

شهرستان لردگان اکثريت جمعيت بختياري هستند و اين يک پتانسيل مثبت براي ايجاد وحدت و يکپارچگي است؛ اما به دليل برخي تعصبات منفي گاهي وقايع رنگ و بوي طايفه اي به خود مي گيرد و يک اختلاف ساده تبديل به يک درگيري خونين مي شود که نتيجه آن چيزي جزء پس دادن تاوان سنگين نخواهد بود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ ارتباط اجتماعي با همنوع بزرگترين نياز انساني است. در واقع ساخت اجتماعي از ابتدا با برقراري اولين روابط اجتماعي ميان انسان ها شکل گرفته و پس از آن بزرگترين تمدن هاي جهاني در نقاط مختلف دنيا بوجود آمدند.

انسان ها در طول تاريخ بر اساس منافع فردي و گروهي سطحي از همکاري تا رقابت هاي مخرب که موجب نزاع و جنگ هاي ويرانگري مي شد را شکل دادند.

اما در دنياي جديد با شکل گيري قوانين حقوقي مدرن و وجود نهادها و سازمان هاي حقوقي محلي و بين المللي بسياري از اختلافات در سطوح مختلف در دادگاه ها و نهادهاي حقوقي مورد بررسي قرار مي گيرد و همين مسئله موجب کاهش درگيري ها و جنگ هاي ويرانگري شده که سابقاً در تاريخ نمونه هاي زيادي وجود دارد.

با اين وجود در برخي نقاط به خصوص مناطق قومي و قبيله اي و کمتر توسعه يافته گاهي يک مسئله کوچک خانوادگي تبديل به يک جنگ طايفه اي خونين مي شود که پيامد آن خسارات مالي وجاني بسياري ازجمله از بين بردن دام ها، تخريب مزارع و باغها، غارت اموال، مهاجرت هاي اجباري، ضرب وجرح، نقص عضو و قتل گرديده و مانع توسعه اجتماعي وانساني شده است.


 بنابراين  نزاع و درگيري يک معضل اجتماعي در جوامع ما مي باشد که بر زندگي هزاران نفر در هر سال تاثير مي گذارد.

خشونت بر عليه جان و مال افراد که باعث ايجاد ترس در جامعه شده است و تاثيرات منفي جبران ناپذيري بر امنيت اجتماعي به جا خواهد گذاشت.

در بسياري از مناطق به خصوص شهرها و استان هايي که جامعه آن متشکل از اقوام و طايفه هاي مختلف است در حالي که زمينه هاي مثبت فراواني براي همبستگي و اتحاد اجتماعي وجود دارد اما گاهي برخي مسائل ساده که با طي کردن مراحل قانوني به نتيجه مطلوب خواهد رسيد با بي خردي و جهل تبديل به يک درگيري خانوادگي و پيش کشيدن طايفه ها و نهايتا يک نزاع تمام عيار مي شود.

در موارد فراواني که شايد همه ديده اند يا حداقل شنيده اند، افراد بسياري قرباني مي شوند در حالي که شايد هيچ نقشي در آن اختلاف نداشته اند.

بررسي ها نشان مي دهد اين معضل بزرگ اجتماعي متاسفانه در شهرستان لردگان هم سابقه زيادي دارد به گونه اي که در حال حاضر پرونده هاي مختلفي در دادگاه هاي شهرستان مشغول رسيدگي به جرايم و تخلفات در اين رابطه هستند.

در موارد بسياري تنش هاي خانوادگي و طايفه اي آتشي را روشن کرده که بعد از گذشت سال ها همان خانواده و همان طايفه هنوز در حال تاوان پس دادن هستند، افراد زيادي هستند که سال ها پشت ميله هاي زندان نتيجه حماقت، بي خردي خود و طايفه اش را پس مي دهد و نکته جالب ماجرا اينجاست که اکثريت اين افراد در پاسخ به اين سوال که اگر به گذشته برگرديد مجددا همان رفتار را انجام مي دهيد؟ تنها پاسخ سکوت و اعلام پشيماني است! اما اين يک حقيقت روشن است که اعمال و رفتار ما پيامدهاي مربوط به خودش را دارد.

در مجموع با وجود اينکه در شهرستان لردگان اکثريت جمعيت بختياري هستند و اين يک پتانسيل مثبت براي ايجاد وحدت و يکپارچگي در شهرستان مي باشد اما به دليل برخي تعصبات منفي گاهي وقايع رنگ و بوي طايفه اي به خود مي گيرد و با آغشته شدن به طايفه گرايي يک اختلاف ساده تبديل به يک درگيري خونين مي شود که نتيجه آن چيزي جزء پس دادن تاوان سنگين نخواهد بود.

لازم است همه بياموزيم و به ديگران آموزش بدهيم که در برخي اختلافات سياسي _ اجتماعي بهترين راه قانون است و تنها با احترام به قانون است که مي توان به حق و حقوق فردي و گروهي رسيد.

در بسياري از موارد مسائل خانوادگي و به خصوص مواردي که به اصطلاح ناموسي توجيه مي شوند اگر چه ممکن است موجب فشارهاي رواني در فرد شود اما با قرار گرفتن در محيط اقدام به عملي غير عقلاني ميزنند که تنها امنيت اجتماعي در يک شهر يا روستا را از بين مي برد اما با اين وصف اين مسئله نياز به فرهنگ سازي و شکل گيري زمينه هاي بلوغ اجتماعي دارد.

نويسنده: محمدرضا عسکري ارمندي
 


کد مطلب: 41834

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/41834/عاقبت-تلخ-نزاع-های-طایفه-پشیمانی-دگر-سودی-ندارد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir