۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۴۱۸۱۱

کتاب، یارِ مهربان از یاد‌ها رفته

کتاب همواره رسانه‌ای تاثیرگذار است که متاسفانه به دلیل استفاده بیش از حد از فضای مجازی، گرانی آن در سال‌های اخیر، گرایش به سمت رسانه‌های بصری و نبود تبلیغات مناسب برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به فراموشی سپرده شده است.
کتاب، یارِ مهربان از یاد‌ها رفته
به گزارش جهانبین نیوز؛ کتاب‌خوانی ازجمله معیارهایی است که برای شناخت فرهنگ عامه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، رواج فرهنگ علم‌ورزی و اقتصاد دانش‌بنیان همگی از اثرات کتاب‌خوانی یک ملت است.
 
کتاب همواره رسانه‌ای تاثیرگذار است و تنها در گذر زمان دست‌خوش تغییراتی شده و از شکل سنتی به حالت دیجیتال درآمده است، کتاب به‌عنوان کالای فرهنگی اثرگذار در کشورهای پیشرفته و جهان اول جایگاه والایی دارد و کتابخوانی در این کشورها به مراتب بیشتر از کشورهای جهان سوم رواج یافته است، یکی از دلایل پیشرفت علمی و آکادمیک این کشورها همین میزان بالای مطالعه در آن‌ها است.
 
تجربه نشان می‌دهد رشد و توسعه تمدن‌ها ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دلخوش کرد. در کشورهای آسیایی تعداد کتاب‌هایی که منتشر می‌شود از کشورهای آفریقایی هم پایین‌تر است، اما علت پایین بودن سرانه مطالعه در این کشورها آمار پایین انتشار کتاب‌ها نیست بلکه عدم تمایل مردمان این کشورها برای مطالعه بیشتر است.
 
سرانه مطالعه در ایران مبهم است و مشخص نشده چه نوع مطالعه‌ای در آمار برای محاسبه سرانه مطالعه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما براساس آماری که در سال 97 اعلام شد میزان مطالعه در ایران در هفته، یک ساعت و 20 دقیقه است، اما اینکه در این آمار چه کسانی و چه میزان مطالعه‌ای لحاظ شده‌‎اند، اطلاعاتی در دست نیست.
 
اما برای آنکه کتاب در سبد خرید مردم قرار گیرد و مردم آن را به‌عنوان دوست خود بشناسند چه باید کرد و چرا هنوز ایرانیان نتوانسته‌اند مطالعه را در برنامه خود جای دهند؟ شاید بتوان استفاده بیش از حد از فضای مجازی، گرانی کتاب‌ها در سال‌های اخیر، گرایش به سمت رسانه‌های بصری و نبود تبلیغات مناسب برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را از علل مهم و اساسی پایین بودن آمار مطالعه دانست.

حسینی یکی از نوجوانان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: من به کتاب علاقه بسیاری دارم، معتقد هستم کتاب بهترین سرگرمی برای انسان است و شاید یکی از دلایلی که من به سمت کتاب رفتم کتاب خواندن پدرم بود.

این نوجوان شهرکردی بیان داشت: از وقتی که قیمت کتاب افزایش یافته، باید کتاب‌های مورد نظرم را از کتابخانه دریافت کنم.

وی افزود: متاسفانه برخی از کتبی که نیاز دارم در کتابخانه یافت نمی‌شود، اما من از مطالعه کتاب مورد نظرم منصرف نمی‌شوم و برای دریافت آن به اینترنت مراجعه می‌کنم.

حسینی با اشاره به اینکه کتاب در بین هم‌سن و سالانم جایگاه خوبی ندارد افزود: بسیاری از دوستانم ترجیح می‌دهند زمان خود را با بازی‌ها و چرخ زدن در اینترنت بگذرانند.

وی اضافه کرد: اگر کتاب‌های جذاب با موضوعات مورد علاقه نوجوانان منتشر شود شاید تعداد بیشتری از بچه‌ها به سمت کتاب سوق داده شوند.

نقش خانواده‌ها در نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بی‌بدیل است

محمد حکیم آذر، استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخانوانی اظهار کرد: باید زمینه مناسب برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه فراهم گردد و قدم اولیه برای تحقق این مهم خانواده‌ها هستند.
 
وی با بیان اینکه در کنار خانواده، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان تسهیل‌گر امر کتاب‌خوانی و متولی توسعه این فرهنگ می‌تواند با انجام اقدامات ریشه‌ای با همکاری آموزش و پرورش زمینه‌ای را فراهم آورد تا نسلی کتاب‌خوان از دل دانش‌آموزان تربیت شود ادامه داد: یا حداقل از میان آمار و جمعیت دانش‌آموزی کشور تعداد بسیار قابل توجهی دانش‌آموز زبده و کتاب‌خوان و علاقه‌مند به فرهنگ، هنر، ادبیات و علم تربیت شود.
 
حکیم آذر ایجاد جذابیت در کتابخانه‌های عمومی ازجمله برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، برگزاری نشست‌های نقد کتاب با حضور نویسندگان مطرح کشوری، برگزاری جشنواره‌های مختلف، حضور در مهدهای کودک و مدارس و دادن جوایزی از جنس کتاب و اطلاع‌رسانی گسترده در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را از اقدامات بسیار سازنده نهاد عنوان کرد و افزود: تلاش‌های خوبی از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این راستا صورت می‌پذیرد ولی باید تشکیلات دیگری که در پیوند با این نهاد هستند نیز به وظیفه خود به نحو شایسته  عمل کنند تا بتوانیم به نتایج مطلوب و آرمانی دست یابیم و تشکیل و فعالیت انجمن کتابخانه‌ها به‌منظور تحقق این مهم است.
 
لزوم استفاده از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

وی به تأثیر فضای مجازی بر کتاب‌خوانی اشاره کرد و یادآور شد: فضای مجازی هم‌چون شمشیر دولبه به نوعی تهدید و از نگاه دیگر فرصت محسوب می‌شود و برای استفاده از این فضا جهت ترویج کتابخوانی باید برنامه‌ریزی و دقت نظر دقیق انجام شود.
 
این استاد دانشگاه به اهمیت کتابداران در کتابخوان کردن مردم اشاره و اذعان داشت: کتابداران صنفی هستند که در پیشانی موضوع کتاب، ترویج کتابخوانی  و در تقابل با مردم قرار دارند و طبیعی است که رفتار و منش صحیح کتابدار بازگشت مراجعه‌کننده به کتابخانه را به همراه خواهد داشت.
 
حکیم آذر به تشابه شغل کتابداران با پزشکان اشاره و تصریح کرد: اهمیت کار کتابداران کم‌تر از پزشکان نیست چراکه پزشکان مراقب سلامت جسم ما هستند و کتابداران برای سلامت روح انسان تلاش می‌کنند.
 
عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: کتابداران باید انسان‌هایی ادب‌آموخته، فرهیخته، تحصیل‌کرده و اهل مطالعه باشند و خوشبختانه شاهد وجود این ویژگی‌ها در خادمین صف مقدم کتاب و کتابخوانی هستیم.
 
حکیم آذر افزود: باید همه با هم تلاش کنیم تا تجربیات کتابخوانی نسل‌های قبل را به نسل‌های بعدی آموزش دهیم و به کودکان بیاموزیم که کتاب و کتابخوانی می‌تواند در سرنوشت آنها دخالت مستقیم داشته و آینده آنها را رقم بزند

به گزارش جهانبین نیوز؛ کتاب‌خوان کردن افراد باید از سنین پایین صورت گیرد بنابراین ترویج این فرهنگ در مهدهای کودک و دبستان‌ها بسیار حائز اهمیت است، متاسفانه در سال‌های گذشته با افزایش قیمت کاغذ قیمت کتاب هم بالا رفته وهمین امر موجب شده تا بسیاری از افرادی که قبلا متاب‌خوان بودند نیز دیگر سراغ آن نروند و آمار مطالعه پایین‌تر هم بیاید.
        
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۷:۰۷

7 Jan 2020