۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۴۱۵۵۸
به بهانه چهارشنبه‌سوری

آتش نادانی!/شیرینی عید را با تلخی حوادث، ناگوار نکنیم

والدين مي‌توانند با نظارت مستقيم بر فرزندان و همراهي با آنها براي تهيه وسايل بي‌خطر آن‌ها را در مسير درست هدايت و از بروز حوادث احتمالي پيشگيري نمايند.
آتش نادانی!/شیرینی عید را با تلخی حوادث، ناگوار  نکنیم
به گزارش جهانبین نیوز، چهارشنبه‌سوری یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان است و از غروب سه‌شنبه، شب پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند آغاز می‌شود.

این آیین در زمان های گذشته در حد یک آتش‌بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می گردید و هدف نهایی آن پاک‌سازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت‌های مین اقوام بود تا به هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه‌توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند.

متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است و شادی این شب توسط برخی افراد به کام آن‌ها تلخ شده و خساراتی جبران ناپذیر به هموطنان ما وارد می‌کند.
 
جشن چهارشنبه‌سوری نیز ازجمله آیین‌های کهن ایران بوده که ریشه در سنت‌های دیرینه این مرز و بوم دارد و از دوره باستان تاکنون نیز ادامه داشته است بنابراین مردم باید اکنون نیز تلاش کنند که سنت برگزاری جشن آخرین شب چهارشنبه سال را بر پایه خواسته‌های خویش تغییر ندهند و آن را به درستی برپا دارند.


هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد. حادثه برای هرکسی اتفاق میافتد،در برخی حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب می‌بینند.
 
 
 
ضرورت نظارت والدین بر فرزندان در چهارشنبه آخر سال
 
فرامرز شاهین رئیس اورژانس پیش بیمارستانی چهارمحال و بختیاري و مدير حوادث دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در گفت وگو با جهانبین نیوز، با اشاره به نقش محوري والدين در پيشگيري از بروز حوادث اظهار داشت: والدين مي‌توانند با نظارت مستقيم بر فرزندان و همراهي با آن‌ها براي تهيه وسايل بي‌خطر آنها را در مسير درست هدايت و از بروز حوادث احتمالي پيشگيري نمايند.
 
شاهین  گفت: والدین با آگاهی بخشی به فرزندان و مطلع نمودن آنها از عواقب کارهای خطرناک همچون پرتاب مواد آتش زاي خطرناک به سمت ديگران و اطراف و استفاده از الکل،‌ نفت و بنزين براي روشن كردن آتش و قرار دادن اسپري و ‌حشره‌كش‌ها بر روي آتش، آتش زدن لاستيك،‌ كارتن خالي و هيزم در معابر باريك و ‌نزديك واحدهاي مسكوني، پست‌هاي برق و پاركينگ‌ها از بروز حوادث ناگوار پيشگيري نمايند.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته خوشبختانه با اطلاع‌رسانی‌های خوب و رعايت نکات ايمني از سوي مردم و نظارت‌هاي خانواده‌ها در استان حادثه ناگواري گزارش نشد افزود: تنها دو مورد امدادرساني ناشي از حوادث چهارشنبه‌سوري گزارش شد که به صورت جزئي و با انتقال مصدومان به بيمارستان با درمان سرپايي به اتمام رسيد.
 
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی چهارمحال و بختیاري و مدير حوادث دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد ادامه داد: امید است در سال جاری نیز با همکاری مردم بتوانيم چهارشنبه‌سوري ايمني داشته و ايام پيش رو را بدون هيچ حادثه ناگواري پشت سر بگذاريم.
 
شاهین با بیان اینکه متاسفانه هر ساله تعداد قابل توجهی از تماشاگران آئین چهارشنبه‌سوري به علت عدم رعايت نکات ايمني دچار آسيب ديدگي مي‌شوند افزود: اين عزيزان بايد مراقب خود باشند و هميشه فاصله خود را با حدود آتش رعايت کرده، حتما از عينک و دستکش محافظ استفاده كنند و از نزديك شدن به افرادي كه مسائل ايمني را رعايت نمي‌كنند، جدا بپرهيزيد.

 

وی، وجود یک کپسول خاموش‌کننده آتش‌نشانی پودری در نزدیک محوطه آتش را ضروري دانست و افزود: قبل از ترک محل روشن كردن آتش، حتما از خاموش بودن آن بايد مطمئن شده و باقيمانده آن را توسط آب سرد كرده و جمع آوري كنيد.
 
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی چهارمحال و بختیاري همچنين به برگزارکنندگان مراسم چهارشنبه سوري توصيه کرد: در حين بازي يک سطل آب،‌ ماسه،‌ کپسول اطفاء حريق و حتي‌الامکان جعبه كمك‌هاي اوليه را در دسترس قرار دهند.
 
شاهین خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه انسانی نیز به افراد توصيه مي‌شود ضمن حفظ خونسردي با شماره تلفن ۱۱۵ و ۱۲۵ تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشاني دقيق اطلاع دهند.
 
وی در ادامه از رانندگان خواست در صورت مشاهده آمبولانس در محل تردد خودروها با بازگشایی مسیرهای حرکت به تسريع خدمت‌رساني به مصدومان و حفظ جان هم‌نوعان خود کمک کنند.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۳:۲۱

27 Dec 2019