۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۱۱۷۰

تشریح طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری

سرپرست جهاددانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در طرح الگوی نوین توسعة مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیل گر، نقش مداخله‌ای و توسعه‌ای در ایجاد، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی ایفا می‌کند.
تشریح طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری
سیروس رضایی سرپرست جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز ؛ با اشاره به اینکه امروزه مشاغل خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال کم‌هزینه و ایجاد درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود، گفت: قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین این حوزه خواهد شد.

وی ایجاد توازن میان مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده(رایگان)، ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی و ایجاد روحیه و فرهنگ کار گروهی درخانواده، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و... را از جمله مزایای کسب و کارهای خانگی عنوان کرد.

رضایی تاکید کرد: حمایت از راه‌اندازی مشاغل خانگی در غالب طرح‌هایی همچون طرح الگوی نوین توسعۀمشاغل خانگی جهاد دانشگاهی، گام مهمی در رفع معضل بیکاری محسوب می‌شود.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان در معرفی طرح پایلوت الگوی نوین توسعۀ مشاغل خانگی، اضافه کرد: ایجاد، توسعه و پایداری مشاغل خانگی از اهداف اصلی برگزاری این طرح پایلوت است.

وی ادامه داد: این طرح با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توسط جهاد دانشگاهی درسه فاز شناسایی مزیت‌ها براساس پتانسیل‌های موجود، توانمند سازی متقاضیان براساس مزیت‌های شناسایی شده و اتصال به بازار، از طریق اتصال به پشتیبان و بازار در ۹ استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است که اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان به عنوان ناظر طرح، همکاری مطلوبی برای اجرای هرچه بهتر طرح با مجری داشته است.

رضایی افزود: از ویژگی‌های بارز این طرح کمرنگ کردن نقش تسهیلات در ایجاد اشتغال از طریق به کار بردن حلقه‌های مهم و تاثیرگذار دیگر مانند توانمندسازی و آموزش، شبکه‌سازی و اهمیت به اتصال به بازار می‌توان نام برد.

سرپرست جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در ادامه عنوان کرد: زیر ساخت‌های مطلوبی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی برای هدایت و حمایت از متقاضیان پیش‌بینی شده است که از جمله این زیر ساخت‌ها می‌توان به سامانه ویژة این طرح اشاره کرد که توسط جهادگران جهاددانشگاهی طراحی شده و امکان ثبت‌نام متقاضی، انتخاب شغل مناسب، آموزش، بازاریابی و فروش محصول را برای متقاضی فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: در فاز نخست، مزیت‌ها از روش علمی و مشاهده میدانی شناسایی و پس از تایید بر روی سامانه قرار گرفت و فراخوان عمومی برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی صورت گرفت که بیش از ۲۰۰۰ متقاضی در این سامانه ثبت نام کردند و در فاز دوم نیز با تک‌تک متقاضیان ارتباط تلفنی برقرار شد که این تماس به منظور تشریح طرح، ارزیابی اولیه و بررسی اطلاعات شخصی وارد شده در سامانه صورت پذیرفت، همچنین نشست‌های توجیهی و مشاوره شغلی، کارگاههای عمومی و دوره‌های آموزشی تخصصی برای علاقه‌مندان به صورت کاملا رایگان انجام شد.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: در فاز سوم طرح، برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت اتصال به بازار محصولات تولیدی همزمان با آموزش متقاضیان انجام شده و در نهایت با ۴۰ پشتیبان برای همکاری در طرح در حوزه‌های مختلف فرش، نمد، میوه خشک و ... توافق شده است که درصورت حمایت مالی پشتیبانان، شرح خدمات آنها به متقاضیان افزایش پیدا کرده و بر تعداد پشتیبانان افزوده خواهد شد.

رضایی نگرش نادرست متقاضیان به مقوله ایجاد شغل که تحقق آن را تنها در تسهیلات و کمک مالی خلاصه می‌کنند، عدم استقبال برخی از متقاضیان از آموزش‌های تخصصی، پراکندگی متقاضیان در شهرستان‌های ۹ ‌گانه استان، عدم تمایل برخی پشتیبانان به دلیل ترس از ایجاد تعهد در تحت پوشش قرار دادن متقاضیان را برخی مشکلات اجرای طرح برشمرد.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی، اخذ مجوزها و استانداردهای خاص دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های نظارتی است لذا پیشنهاد می‌شود در مسیر اخذ مجوزهای مورد نیاز همکاری با متقاضیان صورت گیرد و تولیدکنندگان را نیز به برندسازی تشویق کرده و در این مسیر از آنان حمایت شود.

رضایی از مسئولین دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران درخواست کرد که متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی را به استفاده از شرح خدمات این طرح تشویق و ترغیب کرده و پشتیبانان موفق به ایجاد شبکه زنجیره ارزش مزیت‌های موجود را معرفی و حمایت کنند.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۲۹:۲۶

29 Dec 2019