۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۴۱۰۸۳

تئاتر چهارمحال و بختیاری در کما

وضعیت تئاتر در چهارمحال و بختیاری مناسب نیست و همین امر می طلبد که مسئولین نگاه ویژه تری به این هنر داشته باشند.
تئاتر چهارمحال و بختیاری در کما
به گزارش جهانبین نیوز ؛ مشکلات اقتصادی مانع از فعالیت گروه‌های تئاتر استان به صورت حرفه‌ای می‌شود و متأسفانه این روزها چالش بزرگی تماشاخانه‌های خصوصی را در برگرفته و یکی از علل آن هم مشکلات مالی برای آنها است.

با شرایط موجود سالن‌ها همه یکی یکی به تعطیلی کشیده می‌شوند و کسی کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد.

خیلی از نمایش‌های تئاتر این روزها دچار مشکلات دریافت مجوز می‌شوند و حتی با تغییرات زیاد هم نمی‌توانند کارهایشان را به صحنه ببرند، مسئله عدم صدور مجوز معضل این روزها شده و برای همین تعجب می‌کنم که چطور به یک باره مگر می‌شود که همه کارها مشکل و مسئله داشته باشند و این اصلا وضعیت خوبی برای تئاتر ما نیست.

آیا مسئولین فرهنگ و هنر ما با تئاتر آشنایی هم دارند؟


استاد و پیشکسوت تئاتر در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: زماني كه در استان چهارمحال و بختياري و شهرستان هايش نام بزرگان علم، ادب و فرهنگ نامگذاري شده و تنديس هاي آن ها بر سر ورودي هر شهر خودنمايي كرده بدين معناست كه اين استان پيشينه ادبي و هنري محكمي داشته و قطع بر يقين مي تواند تن هاي تنومند فرهنگ و هنر بومي ، آئيني و حتي مدرن خود را به تماشاي بزرگان اين عرصه در جهان بگذارد.

زماني خاطرنشان كرد: طي سال هاي اخير كنفرانس هاي ادبي، شب شعرها و چاپ كتب به تاليف هنرمندان و اديبان اين ديار اعم از تئاتر ادبي، شعر و داستان ثابت كرد كه هنوز در استان چهارمحال و بختياري دغدغه حفظ و اشاعه فرهنگ و هنر چون پيش وجود دارد و خواهد داشت.

استاد و پيشكسوت تئاتر با اشاره به اينكه خلق يك اثر هنري يك توليد به شمار مي رود، تصريح كرد: آيا هيأت دولت، مسئولان مركز و وكلاي مجلس شوراي اسلامي همراه با مسئولان مربوطه استان مي دانند كه توليد، خلق و به اجرا گذاشتن يك اثر در مقابل ديدگان تماشاگران نيازمند پيش هزينه و بعضا هزينه كامل دارد؟

زماني در ادامه بيان كرد: چرا در سال هاي اخير به خصوص در چهار سال گذشته حتي بدون توجه به تورم اقتصادي كمك و اعانه مالي به هنرمندان تئاتر و اديبان استان صورت نگرفته يا در حد بسيار ناچيز بوده است؟

وي در ادامه بيان كرد: چرا با توجه به تشكيل انجمن نمايش طي سه سال اخير كيفيت نمايش ها و استقبال از جشنواره، هم از طرف تماشاگر و كارگردان ها و بازيگران كاهش يافته است؟

آیا زمان آن نرسیده تئاتر چهارمحال و بختیاری خوب دیده شود ؟



زماني خاطرنشان كرد: دليل كاهش هزينه جشنواره هاي تئاتر چيست و آيا زمان آن نرسيده كه با صداي بلند و همراهي مسئولان مربوطه خواهان توجه مالي و خوب ديده شدن باشيم.

استاد و پيشكسوت تئاتر گفت: مي پنداشتيم كه مركز هنرهاي نمايشي با تشكيل انجمن ها و ثبت گروه هاي نمايش خواهان برتري ما شده اما با نگاهي به گذشته مي توان فهميد كه پيش از اين اتفاق، اوضاع مطلوب تر از حال به نظر مي رسيد چراكه آثار با كيفيت تر، شور و شوق هنرمندان فراوان و بودجه تخصيص داده شده بيشتر بود.

زماني يكي ديگر ار دلايل افول تئاتر را تقليد هنرمندان از ديگري و غفلت از خود دانست و گفت: لازم است هنرمندان جاي خود باشند نه ديگري چراكه بعضا هنرمندان تماشاگر خود را رها نموده و به توليد آثاري پرداخته كه بيشتر به درد نمايش براي خود هنرمندان تئاتر خورده تا تماشاگر استاني كه ديدگاهش بر اساس عرف اجتماعي، بومي و هنجارهاي قومي و ديدگاه اجتماعي ملموس است.

وي يادآور شد: تماشاگر تئاتر، سينما و اثار هنري، اثري مي خواهند كه از جنس لهجه، آيين هاي محلي و بومي خود باشد.

زماني گفت: اگر هنرمندان اين مهم را اجرا كرده و مسئولان هزينه هاي توليد تئاتر را در مراحل اول بر عهده گيرد در سال هاي آتي تئاتر به خودكفايي اقتصادي مستقل رسيده و در ايران و جهان حرفي براي گفتن خواهد داشت و كه اين موضوع در اواخر دهه ٨٠ و اوايل دهه ٩٠ ثابت شد.

استاد و پيشكسوت تئاتر با اشاره به اينكه تنها صحبت از نگاه كارگردانان به مسائل اييني و بومي نيست، تصريح كرد: بياين تماشاگران به سالن نمايش آوريم و انچه مي خواهند را برايشان اجرا كنيم و آن هارا با تئاتر روز دنيا اشنا كنيم.

مقوله هنر و فرهنگ در چهارمحال و بختیاری جایگاهی ندارد



یکی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مقوله هنر در كشور از جايگاه مناسبي برخوردار نبوده و يا بهتر بگوييم جايگاهي ندارد چرا كه با يك نگاه جزئي به هرم نيازهاي انسان مي توان فهميد كه اين مهم با وجود مشكلات فراوان و طاقت فرسا پيش رو از ياد رفته است.

وي يادآور شد: در حال حاضر هنر يك مسئله مقفول مانده حقير است چراكه هنر و هنرمندي كه همواره مي بايست پرچم داره اتفاقات خوب باشد و دنيا و تفكر جمعي را در

يك قالب زيبا با بياني پسنديده پيش ببرند، به جايي رسيده اند كه تنها تلاششان صرفا براي گذران يك زندگي معمولي است.

تئاتر در چهارمحال و بختیاری مشابه فردی است که دچار مرگ مغزی شده است

وي هنر را مشابه به يك فردي كه دچار مرگ مغزي است عنوان كرد و گفت: استان چهارمحال و بختياري بواسطه مغزهايي زنگ زده و يخ زده تنها اسم و جسم هنر باقي مانده و ديگر هيچ اثري از هنر و هنرمند ديده نخواهد شد.

وي عدم آموزش صحيح به بازيگران تازه وارد به صحنه تئاتر، نبود امكانات شاخص، بودجه كافي و... را از جمله مشكلات عرصه هنر به خصوص در حوزه تئاتر دانست و تصريح كرد: يكي از مشكلات اسف باري كه در حال حاضر در تئاتر استان تاثير گذاشته دخالت ارگان ها و نهادهاي ديگر در امور هنري است، با وجود اينكه اثار طبق ضوابظ و مقررات توليد مي شود و مجوزهاي مورد نياز از سوي متوليان امر صادر شده، همواره از سوي برخي دستگاه هاي نامربوط تداخل هايي در روند خلق و توليد اثر صورت مي گيرد كه همين امر موجب منع پيشرفت در كار و سركوب انگيزه هنرمندان خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به برگزاري حدود ٣٠ جشنواره در استان، بيان كرد: با مشاهده به كيفيت هر جشنواره كه از لحاظ كيفيت روند نزولي داشته ميتوان به سياست هاي غلط و پافشاري برخي بر اعمال ان ها پي برد.

وي بيان كرد: طی سالیان گذشته با حاشیه های فراوانی روبرو بوده است، حواشی بسیار زیادی که به دلیل نبود نظارت و برنامه ریزی مناسب فرهنگی به شکلی افسار گسیخته ادامه دارد.

وي يادآور شد: ورود تهیه کنندگان غیر تئاتری به عرصه هنرهای نمایشی موجب خروج وضعیت نمایش از دست اهالی تئاتر شده است.

وی خاطرنشان كرد: عدم حمایت های مالی كه خود يكي از موثرترين دغدغه هاي كنوني عرصه هنر است، باعث شده تا چرخه نظارت و ارزیابی در تولیدات تئاتری و همچنين كيفيت آثار نسبت به گذشته کمرنگ تر شود.

وي با اشاره به آينده نه چندان روشن تئاتر با توجه به وضعيت كنوني، در ادامه بيان كرد: تاسف بار است كه در حال حاضر فرهنگ تئاتر به دست افراد غير متخصص افتاده و بعضا برخي براي رفع بيكاري وارد اين عرصه مي شوند كه اين مسئله خود نيز موجب كاهش كيفيت آثار و كمرنگ شدن نقش تئاتر در عرصه هنر مي شود.

وي ورود افراد غیر متخصص به عرصه هنر را یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این حوزه عنوان ‌کرد و گفت:‌ فعالیت در این حرفه، افراد متخصص خود را می‌خواهد و فعالیت در اين عرصه مهم، نیاز به علم و سواد داشته چراكه موضوعی تخصصی است و فعالیت در این زمینه کار هر فردی نیست.

وي در پايان بيان كرد: لازم است كه زمينه براي بكارگيري هر چه بيشتر جوانان فراهم شده چراكه با انرژي بيشتري كه صرف كار مي كنند و با ذهن هاي خلاق و روشن خود خواهند توانست وضعيت كنوني را نسبت به گذشته بهبود دهند.

انتهای پیام/1029ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۴۱:۵۶

2 Jan 2020