۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۰۷۳۳
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:

ضرورت حذف دلار از مبادلات تجاری برای ارتقاء ارزش پول ملی

نماینده مردم شهرکرد،بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حذف دلار از معاملات کشور گفت: برای جلوگیری از وارد شدن تکان‌ها و آسیب هایی که اقتصاد بین المللی می تواند درقالب تحریم ها یا رفتارهای یک جانبه یا فشارهای پولی-مالی که به ماوارد می کنند بهترین راه حل حذف دلار از معادلات بین المللی است.
ضرورت حذف دلار از مبادلات تجاری برای ارتقاء ارزش پول ملی
اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، موافقت خود را با طرح حذف دلار از معاملات تجاری اعلام و گفت: منشا و مدیریت دلار در اختیار کشوری است که با انقلاب اسلامی یک تعارض جدی و دائمی دارد و به دلیل اینکه مبادلات بین‌المللی با دلار صورت پذیرفته و بر روی مسائل اقتصادی، مالی و پولی و به طبع توسعه کشور ما ایفا می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

وی با با بیان اینکه دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار کشیده و تنها مبادلات درونی داشته باشد، تصریح کرد: دنیای اقتصادی امروز یک دنیای به هم پیوسته و وابسته است، حتی آمریکا که قدرت اول اقتصادی دنیا است نمی‌تواند بدون معادلات بین المللی با سایر کشورها، اقتصاد خود را پویا نگه دارد و جوابگوی نیازهای داخلی کشور خود باشد.

عضو کمسیون امنیت ملی به تسلط دلار بر بازارهای مالی و پولی دنیا و به دلیل وابستگی متقابل اقتصادی دنیا به همدیگه اشاره و تاکید کرد: کشورها مجبور و ناگریز هستند با استفاده از این معیار سنجش اقتصادی و ارزش کالا و خدمات ملی دلار با همدیگر مبادلاتی داشته باشند و بده بستان‌ اقتصادی و پولی کنند.

نوریان افزود: کشورهای دارنده ظرفیت‌های ذخیره غنی دلار یا کشورهایی که ابزارهای پولی-مالی دنیا دست‌شان است از این ظرفیت سوءاستفاده کرده و از این ابزار برای به تمکین درآوردن سایر کشورها در حوزه‌های اقتصادی و غیراقتصادی استفاده می کنند.

وی به تمکین های اجباری از سوی کشورهای ضعیف تر و وابسته به سایر کشورها اشاره و گفت: کشورهای کوچک تر و ضعیف تر و کشورهایی که از نظر اقتصادی و تسلط بر منابع ارزی دلار و یا مکانیزم های مبادله های پولی و مالی در دنیا دست پایین تری دارند و موقعیت ممتاز و برتری نسبت به دیگران ندارند، به دلیل وابستگی مجبور هستند به روابط‌شان و در تعاملات‌شان با دنیای خارج برای تامین نیازمندی های داخلیشان و پاسخ دادن به نیاز جامعه در بعضی زمینه ها و عرصه ها تمکین هایی را انجام دهند که اساسا خودشان قبول نداشته باشند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی راهکار عدم تمکین اجباری را ایجاد سیستم پولی مالی غیردلار دانست و اظهار کرد: سیستم پولی مالی غیردلار سیاست های دوجانبه و چندجانبه ای است که جمهوری اسلامی و چند کشور دیگر در منطقه در حال پیگیری هستند تا مبادلات خود را از تسلط ارز دلار بیرون بیاوردند و به راحتی بتوانند با پول ملی خود مبادله کنند.

نوریان گفت: اگر این پیمان های دوجانبه و چندجانبه سازمان‌دهی شود و از تسلط دلار بیرون آمده، ارزش ملی پولی هر کشوری بالا می رود و دیگر مجبور نمی شوند در عرصه هایی که مایل نیستند تمکین کنند.

وی با بیان اینکه با حذف دلار موافق هستم و فکر می‌کنم برای جلوگیری از وارد شدن تکان‌ها و آسیب هایی که اقتصاد بین المللی می تواند درقالب تحریم ها یا رفتارهای یک جانبه یا فشارهای پولی-مالی که به ماوارد می کنند؛ تاکید کرد: یکی از بهترین اقدامات تلاش جدی سیستم پولی بانکی کشور برای جدا و رها شدن از وابستگی به سیتم دلار در مبادلات است و به همان اندازه ارزش دارد که اقتصادمان را از نفت جدا کنیم.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۸:۴۰

2 Jan 2020