کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توصیه های پزشکی به زائران سفر اربعین:

لزوم شستشوی مکرر دست ها برای پیشگیری از بیماری های عفونی

7 آبان 1397 ساعت 12:18

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: زائران بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، دیالیزی و مبتلایان به آسم باید دو هفته پیش از سفر به مراسم اربعین واکسن بیماری های ضد واگیر را تزریق کنند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار مهر، در توصیه به زائران سفر اربعین برای پیشگیری از بیماری های عفونی گفت: هرساله پس از مراسم اربعین و بازگشت زائران، تعداد زیادی از مسافران به بیماری های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرما خوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوند.

مردانی ادامه داد: در مراسم اربعین به علت کثرت جمعیت و تماس زیاد افراد با یکدیگر امکان واگیر و انتقال بیماری بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه زائران برای پیشگیری از این گونه بیماری ها باید اقدامات احتیاطی را رعایت کنند، تصریح کرد: مسافران اربعین تا حد امکان از دست دادن و روبوسی به ویژه با افرادی که دارای علائم بیماری هستند خودداری کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی عطسه، سرفه و آبریزش بینی را از جمله علائم بیماری های عفونی همچون سرما خوردگی و آنفولانزا دانست و تاکید کرد: در صورت بروز چنین علائمی در زائران از دست دادن، در آغوش گرفتن و به طور کلی تماس با دیگران خودداری شود.

وی همچنین همراه داشتن ماسک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و استفاده از دستمال کاغذی در هنگام عطسه را برای عدم انتقال بیماری به دیگران ضروری دانست.

عضو هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی آلودگی دست ها را یکی از عمده ترین علل ابتلا به بیماری های عفونی خواند و خاطرنشان کرد: زائران در طول مسیر به صورت مکرر دست های خود را با آب و صابون شسته و در صورت نبود صابون، از اسپری های حاوی الکل استفاده کنند.

مردانی با بیان اینکه مسافران با رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی از ابتلا و انتقال بیماری به دیگران پیشگیری کنند، عنوان کرد: اگر فردی نیز دچار علائم آنفولانزا یا بیماری شد، از جمعیت فاصله گرفته و با استراحت موجب تشدید بیماری در خود و دیگران نشود.

وی به لزوم استفاده از واکسن های ضد واگیر برای برخی گروه ها تاکید کرد و گفت: افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی، ریوی، مبتلایان به آسم، کلیوی و افراد دیالیزی باید دو هفته پیش از سفر به مراسم اربعین، از این واکسن ها استفاده کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: به علاوه افراد مبتلا به ایدز، زنان باردار، کودکان ۶ ماه تا ۶ سال، بیماران دارای بیماری های مزمن و پرسنل پزشکی از تزریق این واکسن پیش از سفر خود غافل نشوند.

مردانی همچنین در توصیه به بیماران قلبی، ریوی، افراد دارای فشار خون و مبتلایان به بیماری های مزمن اظهار کرد: این دسته از افراد حتما ذخیره دارویی ۱۰ روز خود را به همراه داشته باشند تا در صورت نبود دارو در سفر با مشکل روبرو نشوند.

مردانی به استفاده از آب و غذای سالم برای پیشگیری از اسهال های عفونی تاکید کرد و توضیح داد: زائران برای پیشگیری از این بیماری، به سلامت و آلوده نبودن مواد غذایی توجه کرده و در صورت ابتلا به این اسهال به درمانگاه های موجود در مسیر مراجعه کنند.

وی تب، شکم درد و داشتن اسهال را از نشانه های اسهال حاد عفونی خواند و ابراز داشت: در صورت مشاهده چنین علائمی، مسافران با مراجعه به مراکز درمانی اقدام به استفاده از داروهای لازم به مدت سه تا پنج روز کرده و از مصرف زیاد مایعات غافل نشوند.

این متخصص، غذاهای دست فروشان در سفر را منبع آلودگی های میکروبی خواند و تاکید کرد: بسیاری از زائران با مصرف این گونه از غذا ها به عفونت های ویروسی و هپاتیت آ مبتلا می شوند، به همین منظور مسافران کربلا از صرف این گونه غذاها به شدت خودداری کنند.

وی در پایان توصیه کرد: زائران اربعین حسینی برای داشتن سفری ایده آل نکات بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کرده و در صورت مشاهده علائم هر گونه بیماری به مراکز درمانی و اوراژانس های در مسیر مراجعه کنند.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 40676

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/40676/لزوم-شستشوی-مکرر-دست-پیشگیری-بیماری-های-عفونی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir