۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۴۰۶۵۸
تغزیه‌خوان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز

تعزیه، تلفیقی از هنر و حماسه/ انتقال فرهنگ عاشورا با بهره‌گیری از مجالس تعزیه

تغزیه‌خوان چهارمحالی گفت: تعزیه هنری بسیار غنی است و جزء اصلی‌ترین هنرهایی است که کشور ما می‌تواند آن را در سطح جهان مطرح کند ولی در برهه‌ای زمان تعزیه دچار تنش و در بین مردم کم‌رنگ شد، که دوباره توانست جای خود را در بین مخاطبان پیدا کند و جان بگیرد.
تعزیه، تلفیقی از هنر و حماسه/ انتقال فرهنگ عاشورا با بهره‌گیری از مجالس تعزیه
مهدی صادقی تغزیه‌خوان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از سن هفت سالگی تعزیه را از شهر خودمان یعنی شهر چلیچه شروع کردم و الان سیزده سال است که در تعزیه‌خوانی فعالم.

صادقی با اشاره به اینکه در گروه تعزیه‌خوانی حضرت ابالفضل (ع) شهر چلیچه فعالیت دارم ادامه داد: در بحث سوگواره‌های استانی و کشوری شرکت داشتم و در سوگواره‌های استانی موفق به اخذ چندین رتبه اولی و کسب عناوینی چون شهادت‌خوان برتر، مخالف‌خوان برتر و... شدیم، چهار سال است که در سوگواره‌های کشوری شرکت می‌کنیم و خدا را شکر آنجا هم جزء گروه‌های برگزیده‌ایم.

تعزیه سرآمد همه هنرهای بومی جهان است

وی با بیان اینکه در بحث تعزیه در نقش حضرت علی اکبر و حضرت قاسم (ع) ایفای نقش می‌کنم بیان داشت: اینکه فرد در تعزیه در چه نقشی حاضر شود بستگی به سن شخص دارد و هرچه سن پایین‌تر باشد نسخه‌های طفل‌خوانی را اجرا می‌کند اما در سن جوانی نسخه‌های جوان‌خوان اجرا می‌شود.


این تعزیه‌خوان چهارمحالی ادامه داد: تعزیه هنری بسیار غنی است و جزء اصلی‌ترین هنرهایی است که کشور ما می‌تواند آن را در سطح جهان مطرح کند ولی در برهه‌ای زمان تعزیه دچار تنش و در بین مردم کم‌رنگ شد، که دوباره توانست جای خود را در بین مخاطبان پیدا کند و جان بگیرد.

صادقی خاطرنشان کرد: درخصوص هنر تعزیه یا شبیه‌خوانی باید بگویم این هنر سرآمد همه هنرهای بومی جهان است.

وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند تعزیه تنها یک هنر مذهبی است تاکید کرد: باید بگویم تعزیه یک هنر ملی است و اصلی‌ترین هنر نمایشی که ما ایرانی‌ها در تمام مجامع بین‌المللی می‌توانیم به آن افتخار کنیم هنر شبیه‌خوانی است، تعزیه مانند فیلم‌های سینمایی که میلیاردها دلار برای ساخت آن‌ها هزینه می‌شود و بعد از چند بار دیده شدن از سوی مخاطب تکراری می‌شوند، نیست بلکه هر فردی شاید در طول مدت عمر خود بارها و بارها تغزیه ببیند و همان تازگی بار اول را برایش داشته باشد.


صادقی تاکید کرد: هیچ یک از هنرمندان در جهان نمی‌توانند با پوشیدن لباس‌هایی چون کلاه خود، زره و... که جمعا بیش از ۲۰ کیلوگرم وزن دارند، در هوای سرد یا گرم، سوار بر اسب، با سیستم صوتی معمولی به مدت سه ساعت اجرای زنده داشته باشند.

وی ادامه داد: در هیچ کجا از دنیا نمی‌توان بدون کارت دعوت و تبلیغ جمعیتی که برای دیدن تعزیه می‌آیند را جمع کرد و شاید به جرات بتوان گفت هیچ نمایشی در دنیا نیست که این تعداد مخاطب داشته باشد.

صادقی یادآور شد: مخاطبانی که برای دیدن تعزیه می‌آیند خود، داستان و سناریو را می‌دانند و در برخی از موارد متن اشعار را هم بلدند و این یکی دیگر از شگفتی‌ها در اجرای تعزیه است که همه ساله مخاطبانی را به تماشا می‌آورد که خود چندین بار در طول عمرشان تعزیه دیده‌اند.

برای درک شیرینی تعزیه باید به تماشای آن نشست

این تعزیه‌خوان در چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بسیاری از نسخ قدیمی تعزیه از ایران جمع‌آوری و در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شود، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین گنجینه نسخ تعزیه در موزه واتیکان قرار دارد و متاسفانه در ایران با این پیشینه در بحث تعزیه چنین نسخی وجود ندارد.


صادقی با اشاره به اینکه مجالس تعزیه قصص اسطوره‌های ملی و مذهبی از آدم تا خاتم، قصه‌های ولادت و شهادت ائمه، بزرگان، ادیبان، جنگاوران و... هستند، تاکید کرد: تمامی تعزیه‌ها دارای بار فرهنگی، ادبی و تفکر انسان به خویشتن، حریت و آزادگی انسان و... هستند.

این تعزیه‌خوان چهارمحالی با بیان اینکه امروزه اکثر بزرگان نمایش دنیا در اجرای تئاترها و آثارشان از تعزیه اقتباس و الهام گرفته‌اند و تعزیه در نمایش غرب بسیار تاثیر داشته است و در جهان، تعزیه هم تئاتری روایی  و هم ارسطویی است که با شاخصه‌ها و عناصر منحصربه فرد خود، بزرگان نمایش دنیا را متعحب کرده است.

تعزیه بزرگ‌ترین هنر ملی کشور است که نیاز به حمایت دارد

وی افزود: تا زمانی که شخصی نشستن پای تعزیه را تجربه نکند شیرینی تماشای آن را هم درک نخواهد کرد.

صادقی تعزیه را بزرگ‌ترین هنر ملی کشور عنوان و یادآور شد: این هنر در دنیا شناخته شده است اما در کشور نیاز به حمایت دارد و متاسفانه آنگونه که باید حمایت نمی‌شود.

این تعزیه‌خوان چهارمحالی تاکید کرد: تعزیه‌خوان‌ها باید سعی کنند که فقط بحث تعزیه را دنبال کنند و از وارد کردن بدعت و مسائل حاشیه‌ای در تعزیه‌‌ها خودداری کنند، چون اگر چیزی از اصل خود دور شود مردم آن را دوست نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه خواست مردم در ارتقاء و پیشرفت یک موضوع اهمیت بالایی دارد، یادآور شد: هنر تعزیه هنری است که مردم آن را دوست دارند، اما متاسفانه مسئولان ما در زمینه حمایت از تعزیه ضعیف عمل کردند، ما سال‌های گذشته یک انجمن ساده داشتیم اما درحال حاضر فعالیت آن متوقف شده است و این درحالی است که تعزیه‌خوان‌ها برای انجام فعالیت‌های هفتگی و برگزاری مراسم تعزیه به وجود این انجمن نیاز دارند.

این تعزیه‌خوان چهارمحالی اضافه کرد: تعزیه منحصر به محرم نیست و حدود هزار نسخه مختلف در بحث تعزیه وجود دارد که روایت‌گر داستان‌هایی از شاهنامه و ائمه (ع) هستند، بنابراین تعزیه می‌تواند در سراسر سال اجرا شود و در همین راستا ما باید انجمنی داشته باشیم که بتوانیم به‌صورت هفتگی این مراسم را برای مردم برگزار کنیم.


در چهارمحال و بختیاری مکانی برای اجرای دائمی تعزیه وجود ندارد

صادقی با اشاره به اینکه متاسفانه از تعزیه‌خوان‌ها حمایت مالی نمی‌شود و تعزیه‌خوان‌ها هیچ نوع بیمه‌ای ندارند اضافه کرد: در سال‌های اخیر رشته تعزیه‌خوانی در برخی از دانشگاه‌ها اضافه شده است.

وی بیان داشت: ما در استان مکان مناسبی برای اجرای تعزیه نداریم و یکسری مکان‌ها وجود دارد که فقط مختص اجرای تعزیه در محرم است، بیشتر هزینه‌های مربوط به تعزیه و تعزیه‌خوانی با خود هنرمندان این عرصه است و حمایتی در این زمینه وجود ندارد.

صادقی گفت: تعزیه همواره مخاطبان خاص خود را دارد که در کنار مردم برای تماشای حضور می‌یابند و تغییری در تعداد این مخاطبان ایجاد نشده است اما از لحاظ حضور مردم، در برخی نقاط حضور کم‌رنگ شده و در برخی نقاط افزایش هم داشتیم.


وی بیان داشت: همان‌طور که همه چیز درحال پیشرفت است، تعزیه هم یکسری پیشرفت‌ها دارد، اما چارچوب‌ها باید حفظ شود و ما هنوز همان تعزیه سنتی را اجرا می‌کنیم که استقبال هم در این زمینه خوب بوده است.

صادقی با اشاره به خاطرات بسیاری که در بحث اجرای تعزیه برای تعزیه‌خوان‌ها ایجاد می‌شود افزود: یکی از خاطراتم که برایم ماندگاراست خاطره آسیب‌دیدگیم در هنگام اجرای تعزیه می‌باشد که در حین برگزاری انگشتم با شمشیر برخورد کرد اما لطف امام حسین (ع) همواره شامل حال من بوده و هست و در آن حادثه هم آسیب جدی به بنده وارد نشد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۲۶:۵۴

27 Dec 2019