۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۰۵۴۲
به بهانه روز جهانی تخم‌مرغ/

جایگاه تخم‌مرغ در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی کم‌رنگ است

با وجود همه خواص شگفت‌انگیز تخم‌مرغ، عموما این ماده غذایی جایگاه مناسبی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی ندارد و به سبب وجود برخی از تفکرات اشتباه حضورش در برنامه غذایی بسیاری از خانواده‌ها کم‌رنگ شده است.
جایگاه تخم‌مرغ در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی کم‌رنگ است
به گزارش جهانبین نیوز؛ تخم‌مرغ یک وعده غذایی خوشمزه است و به علت وجود مواد مغذی چون پروتئین با کیفیت بالا (حاوی ۵/۵ گرم پروتئین یا ۱/۱۱ درصد ارزش روزانه DV% پروتئین مورد نیاز روزانه)، تمام ۹ اسیدآمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در آن، می‌تواند به‌عنوان یک وعده کامل غذایی محسوب شود.

لوتئین و زاگزانتین زرده تخم‌مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل‌ها، از استحاله و دژنراسیون لایه ماکولای شبکیه و نابینائی ناشی از آن در سال‌خوردگی جلوگیری می‌کند.

با وجود همه خواص شگفت‌انگیز تخم‌مرغ، عموما این ماده غذایی جایگاه مناسبی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی ندارد و به سبب وجود برخی از تفکرات اشتباه حضورش در برنامه غذایی بسیاری از خانواده‌ها کم‌رنگ شده است.


۱۷ مهر هر سال به‌عنوان روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده است که در این روز با برگزاری مراسم‌هایی خواص این ماده غذایی برای شرکت‌کنندگان بیان می‌شود.

سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران پایین است

سام مردانی معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ ضمن اشاره به ۱۷ مهر روز جهانی تخم‌مرغ اظهار کرد: تولید تخم‌مرغ در کشور ۹۵۰ هزار تن بوده و سرانه مصرف حدود ۱۰/۵ تا ۱۱ کیلوگرم در سال است.

وی تصریح کرد: با توجه به مزایا و کیفیت تخم‌مرغ لازم است مصرف سرانه آن افزایش و به مقدار ۱۵ کیلوگرم در سال برسد.

مردانی جبران کمبود آهن، جبران کمبود مواد مغذی، پایین آوردن کلسترول، کاهش وزن، بهبود سلامت مغز، تقویت قوه بینایی، تقویت استخوان‌ها، حفظ سلامت پوست و مو، حفظ انرژی بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت کبد و کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه را از خواص مهم تخم‌مرغ عنوان و اضافه کرد: باید این ماده غذایی را تنها از مراکز مجازی که مبادرت به نگهداری تخم‌مرغ در یخچال می‌کنند، خریداری کرد.

وی بیان داشت: شهروندان باید ترجیحاً نسبت به خریداری تخم‌مرغ بسته‌بندی‌شده توسط واحدهای مجاز (دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان دامپزشکی کشور) اقدام کنند و در صورت خرید تخم‌مرغ غیربسته‌بندی حتماً از تاریخ تولید آن مطمئن شوند.


مردانی تاکید کرد: هرگز تخم‌مرغ‌های ترک‌دار را خریداری نکنید، اما اگر طی حمل به منزل ترک برداشت یا شکست، محتویات آن را در یک ظرف تمیز و درپوش‌دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید و طی حداکثر دو روز آن را مصرف کنید.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از خریداری هرگونه تخم‌مرغ کثیف، شکسته یا نگهداری شده در خارج از یخچال جداً خودداری کنید.


وی با اشاره به موارد بهداشتی که پس از خرید تخم‌مرغ باید رعایت شوند گفت: لازم است بلافاصله پس از خرید تخم‌مرغ، آن را به یخچال منتقل کرد، تخم‌مرغ بسته بندی‌شده را با بسته اصلی آن در یخچال نگه داشت، از شست و شوی تخم‌مرغ‌ها برای نگهداری در یخچال جدا خودداری شود زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود.

مردانی در انتها خاطرنشان کرد: بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ در یخچال صفر تا چهار درجه سانتیگراد و رطوبت ۸۵ درصد است، مدت نگهداری تخم‌مرغ در این شرایط یک ماه است که هرچه از میزان سرمای محیط نگهداری تخم‌مرغ کاسته شود، مدت‌زمان نگهداری آن کوتاه‌تر می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۳۸:۵۲

28 Dec 2019