۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۴۰۴۱۶
چهارمحال و بختیاری

بلداجی برند ملی بازار گز ایران

چهارمحال و بختیاری با تولید گز با کیفیت و به دست آوردن بازارهای داخلی و جهانی در حال تبدیل شدن به قطب اول تولید گز در ایران است و گز تولیدی شهر بلداجی این استان هم اکنون به‌عنوان معروف‌ترین گز ایران شناخته شده است.
بلداجی برند ملی بازار گز ایران
به گزارش جهانبین نیوز؛ گز نام یکی از شیرینی‌های معروفی است که از ترکیب چند ماده مهم که مهمترین آن انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام است ساخته می‌شود. حرفه تولید گز پیش از این در شهر اصفهان رایج بوده و گز سوغات این شهر شمرده می‌شد اما امروزه گز با نام بلداجی عجین شده و شهرت جهانی پیدا کرده است.

انگبین یکی از مواد اصلی گز است که از گیاه انگبین بدست می‌آید و این گیاه به وفور در کوهستان‌های چهارمحال و بختیاری یافت می‌شود و اگرچه قیمت این ماده اصلی که طعم اصلی گز را در بر دارد بسیار گران قیمت شده است اما گزسازان چهارمحالی به خاطر نزدیکی به منبع رویش با قیمت کم تهیه می‌کنند و استفاده از انگبین طبیعی در گزسازی موجب تولید گز با کیفیت و مهمترین عامل رشد و توسعه گز سازی در این استان شده است.

شهر بلداجی یکی از مناطق مهم استان چهارمحال و بختیاری در تولید گز محسوب می‌شود و ارتفاعات و مراتع این شهر نیز به واسطه شرایط توپوگرافی و خاص جغرافیایی محل رویش گیاه انگبین به وفور است.

استفاده از انگبین درجه یک و خالص و تولید گز مرغوب موجب شده است یکباره گز شهر بلداجی معروفیت خاصی پیدا کند و اشتغال فراوانی در این حوزه ایجاد کند.



گز بلداجی به ثبت ملی نشان جغرافیایی رسید

کارشناس صنعت معدن وتجارت گفت: با دریافت این نشان هیچ تولیدی نم یتواند از برند بلداجی سوءاستفاده کند .

قنبری افزود: انگبین و عسل دو مواد اصلی تهیه گز است که تولیدکنندگان در بلداجی به صورت طبیعی از کوههای اطراف این شهر تهیه میکنند

وی گفت: در این شهر ۹۰کارگاه تولیدی گز با اشتغالزیی بیش از دو هزار نفر وجود دارد که ماهانه حدود ۵۴۰هزار کیلو گرم گز تولید می کنند.

بلداجی اولین شهری کشور است که تولید گز آن به ثبت ملی نشان جغرافیایی رسید.

شهر بدون بیکار ایران در زمستان

شهر بلداجی، زمستان پارسال، شهر بدون بیکار ایران شد.

رئیس صنعت،معدن وتجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: نرخ بیکاری در بلداجی یک تا دو درصد بود که در فصل زمستان به صفر رسید.

سید نعیم امامی افزود: در بیشتر نقاط کشور فصل زمستان، با تعطیلی کارهای ساختمانی و کشاورزی است که نرخ بیکاری را افزایش می دهد ولی در شهر بلداجی به دلیل افزایش تولید شیرینی گز، نرخ بیکاری به صفر می رسد.

وی گفت: از اواخر پائیز تا پایان سال روستا نشینان اطراف بلداجی، کمبود نیروی کار در این شهر را جبران می کنند.

رئیس صنعت،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری افزود: گز سازی از ۵۰ سال قبل وارد بلداجی شد و به مرور زمان به یک برند تبدیل شده به گونه ای که اکنون کارگاه ها و واحدهای صنعتی در این شهر سالانه ۵۰ هزار تن گز تولید می کنند.

سید نعیم امامی گفت: هم اکنون هزاران نفر از مردم شهر بلداجی و روستاهای اطراف آن به صورت مستقیم وغیر مستقیم در بخش های گز سازی، بسته بندی، فرآوری مواد اولیه، نقل و انتقال و فروش مشغول به کار هستند.

مردم شهر بلداجی پایتخت گز ایران بعد از تولید گز و کسب موفقیت و شهرت در تولید این محصول در مسیر تولید شیرینی سوهان قدم گذاشته اند و هم اکنون کارگاههای تولید شیرینی سوهان در کنار کارگاه های تولید گز در این شهر در حال افزایش است به طوری که سوهان تولیدی این شهر در حال گرفتن بازار های مختلف کشور است.

وی گفت: ۱۵ درصد از گز بلداجی با برند های مختلف بیشتر به آلمان، سوئیس، بلژیک، فرانسه، انگلستان، قطر، امارات متحده عربی و کویت صادر می شود.

امامی افزود:۷۰درصد گز بلداجی هم با همین نام و در بازار اصفهان به فروش می رسد و ۱۵درصد دیگر هم مصرف داخل استان و دیگر استان هاست.



گردش مالی سالانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گز در بلداجی

رئیس صنعت معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گز سالانه، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در بلداجی دارد افزود: از این صنعت سالانه ۱۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می شود.

وی افزود: قیمت مرغوب ترین گز بدون شکر بلداجی، به دلیل استفاده از مواد اولیه ارگانیک همچون عسل، گز انگبین، شیرخشت، بید مشک، شور گز، گلاب، پسته و سفیده تخم مرغ، به صد هزار تومان هم می رسد.

امامی گفت: دلیل موفقیت گزسازان بلداجی، دسترسی آسان به مواد اولیه مرغوب، استادکاران ماهر و نیروی کار ارزان است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ بلداجی، شیرین ترین شهر ایران با افزون بر ۲۰ هزار نفر جمعیت، درفاصله ۶۰ کیلومتری از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۲۴:۳۸

27 Dec 2019