۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۴۰۰۷۷
بحران خشکسالی در چهارمحال و بختیاری:

آهنگ مرگ!/ بام ایران در سوگِ آب!

چهارمحال و بختیاری هم با وجود اینکه یک درصد از وسعت کشور را تشکیل می‌دهد ، زمانی تامین‌کننده ده درصد از آب کشور بود و به دلیل وجود آبشارها، چشمه‌ها و منابع آبی سرشار دیگر شهرت داشت، با بحران آب مواجه شده است و بسیاری از روستاها و شهرهای این استان با کمبود آب و در برخی موارد نبود آب مواجه هستند
آهنگ مرگ!/ بام ایران در سوگِ آب!
به گزارش جهانبین نیوز؛ ایران یکی از کشورهای خشک و نیمه‌خشک در جهان است و براساس بررسی که بانک جهانی انجام داده و در آن وضعیت رطوبت و بارندگی را در کشورهای مختلف جهان سنجیده است ایران با متوسط بارندگی سالانه ۲۲۸ میلی‌متر در سال در رده نوزدهمین کشور یعنی ته جدول قرار دارد و بنابراین کشوری بسیار خشک محسوب می‌شود.

اما با توجه به کمبود بارش‌ها، ایران در وضعیت بحرانی‌تری نسبت به قبل قرار گرفته و هر روز کمبود آب در این کشور بیشتر احساس می‌شود.

چهارمحال و بختیاری هم با وجود اینکه یک درصد از وسعت کشور را تشکیل می‌دهد و زمانی تامین‌کننده ده درصد از آب کشور بود و به دلیل وجود آبشارها، چشمه‌ها و منابع آبی سرشار دیگر شهرت داشت، با بحران آب مواجه شده است و بسیاری از روستاها و شهرهای این استان با کمبود آب و در برخی موارد نبود آب مواجه هستند به طوری که آب‌رسانی به برخی از منطق استان با تانکر انجام می‌شود و در یک شبانه‌روز یک ساعت هم آب آشامیدنی آن‌ها وصل نمی‌شود.

بسیاری از درختان ما به خاطر نبود آب خشک شده است

یکی از باغداران در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سال گذشته متاسفانه بارندگی در فصل سرما بسیار کم بود و به همین خاطر بیشتر درختان در باغات ما خشک شده اند.


احمدی تصریح کرد: در گذشته مهلت زمان روشن ماندن چاه ها بیشتر بود اما متاسفانه امسال این مهلت زمان کاهش پیدا کرده و این خود به یک معضل مبدل شده است.

احمدی با بیان اینکه در گذشته محصولات بیشتری از باغات خودمان برداشت میکردیم اذعان داشت: متاسفانه خسارت زیادی به خاطر نبود آب به درختان ما وارد شده است.

این باغدار در ادامه گفت: همه راه منبع و درآمد من از همین برداشت محصولات است که امسال درآمد من به نصفه رسیده و ما را با بحران آب مواجه کرده است.

احمدی اذعان داشت: مسئولین استان تنها با یک جلسه گرفتن کار را تمام شده نبینند بلکه بیشتر از گذشته به فکر باغداران و کشاورزان باشند.

طرح بن-بروجن آب مورد نیاز ۴۵۰ هزار نفر را تامین می‌کند

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: عدم یک‌صدایی و وحدت مسئولان در این استان در بحث آب باعث می‌شود کارها به درستی پیش نرود.

وی ادامه داد: دو سال است ما در کمیته صیانت تلاش می‌کنیم نمایندگان این استان را بر سر یک میز بنشانیم و درخصوص مشکل آب صحبت کنیم اما با وجود اینکه نمایندگان بازوان مردم هستند،  موفق نبودیم.


جعفری با اشاره به بهم‌ریختگی در وزارت نیرو و وجود لایه‌هایی دراین وزارت‌خانه که نه قانون را قبول دارند و نه کار کارشناسی را بیان داشت: متاسفانه تخلفاتی در حوزه آب و انتقال آن وجود دارد و مردم خواستار رفع آن هستند.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری یادآور شد: باید متخلفان به مراجع قانونی و قضایی معرفی شوند، مافیای آب که تلفیقی از قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی است در کشور به راه افتاده و این مافیا همه مصوبات را زیر پا می‌گذارد، کارهای غیرقانونی را پیگیری می‌کند و بر آن‌ها چشم می‌پوشاند.

وی حمایت مردم استان را بسیار مهم و موثر عنوان و تاکید کرد: طرح بن-بروجن آب مورد نیاز ۴۵۰ هزار نفر را تامین می‌کند و ۷۵ درصد از آن برای مصارف شرب می‌باشد، ما با همه طرح‌های انتقال آب غیرکارشناسی مخالفیم.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری وضعیت آب در شهرستان سامان را اسف‌بار توصیف کرد و یادآور شد: ما معتقدیم مافیای آب در هر کجای کشور که هستند باید منهدم شوند.

وی گفت: کل برداشت چهارمحال و بختیاری از آب زاینده رود هشت درصد است و اگر هم تخلفی صورت گرفته در حد همان هشت درصد بوده اما باید دید ۹۰ درصد باقیمانده برای چه کاری استفاده شده است و تکلیف آن مشخص شود.

چهارمحال و بختیاری به لحاظ آبی آینده خوبی ندارد

شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ بیان داشت: متاسفانه از سال آبی ۸۶-۸۷ تا امسال به طور مستمر گرفتار کمبود بارش و خشکسالی هستیم.

وی با بیان اینکه هر منطقه‌ای ظرفیت و پتانسیل پذیرش اقلیمی خاص خود را دارد و بارگذاری باید متناسب با این ظرفیت صورت بگیرد تاکید کرد: متاسفانه بارگذاری در ایران بیش از ظرفیت اقلیمی بوده و هم‌زمان با افزایش جمعیت صنایع آب‌بر هم افزایش یافته است.

پارسا علت اصلی در ایجاد بحران آب را سوءمدیریت عنوان و خاطرنشان کرد: خشکسالی آب‌شناسی مشکلی است که امروز کشور با آن دست به گریبان است و سطوح ایستابی بیش از ۲۰ متر کاهش یافته که همین کاهش کمی آب‌های زیرزمینی باعث کاهش کیفیت آب در دسترس مردم نیز شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه  خشکسالی آب‌شناسی، خشکسالی‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز به دنبال دارد یادآور شد: وقتی خشکسالی گریبان مردم را بگیرد دچار مشکلات اقتصادی شده و آن وقت است که شاهد فقر مردم و ایجاد حاشیه‌نشینی خواهیم بود.


وی مدیریت منابع آب را معضل اصلی دانست و عنوان داشت: خشکسالی فقط ویژه امسال نیست و ما در سنوات آماری گذشته هم خشکسالی‌هایی را تجربه کردیم، برای مثال پاییز و زمستان ۱۳۳۵ یک میلی‌متر بارش نداشتیم اما وضعیتی که طی چهار دهه اخیر با آن مواجهیم این است که به دنبال افزایش سوخت‌های فسیلی و ایجاد گازهای گلخانه‌ای در جو، هوا در دنیا یک درجه و در ایران ۱/۵ تا ۲ درجه افزایش داشته است و همین موضوع باعث ایجاد مشکل شده است.

پارسا با اشاره به اینکه سال گذشته بارش‌ها در استان با سه ماه تاخیر آغاز شد ادامه داد: چهارمحال و بختیاری هفتمین استان خشک کشور است و درحالی که بارش‌ها در کشور ۲۷ درصد کاهش داشته در این استان بارندگی‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران مشکل دیگری است که با آن مواجهیم و متاسفانه عمده بارش‌ها به‌صورت باران بوده، در سنوات گذشته میزان برف بر روی زمین بالغ بر ۱۱۸ روز بوده و پیست‌های استان تا اردیبهشت‌ماه دایر بودند اما در زمستان ۹۶ دهه دوم بهمن همه برف‌ها ذوب شده و برفی بر روی زمین نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم خزنده بوده و به صورت آنی و ناگهانی ایجاد نشده است تاکید کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت باید بگوییم آینده خوبی به لحاظ آبی در انتظار ما نیست.

50 درصد قنات های چهارمحال و بختیاری خشک شدند

سید طاهر نوربخش نماینده کشاورزان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ بیان داشت: جلسات شورای هماهنگی زاینده‌رود زیرمجموعه شورای عالی آب هستند و مصوبات شورای عالی آب در این شورا مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم آب باغات چهارمحال و بختیاری 40 میلیون متر مکعب در سال است اضافه کرد: کشاورزان این استان برای آنکه آب شرب استان‌های دیگر به مخاطره نیفتد و در راستای صرفه‌جویی مصرف آب برنامه‌های آبیاری خود را نوبت‌بندی و برخی از انهار را مسدود و محدود می‌کنند.


نوربخش با اشاره به وجود ۸۴۱ قنات در این استان و خشکیدن حدود ۵۰ درصد آن‌ها ادامه داد: متاسفانه همان تعداد قناتی هم که فعال هستند ۵۰ درصد ظرفیت‌شان آبدهی دارند، قنات لقدنبه با ۵۰۰ سال سابقه که در گذشته آب مورد نیاز ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان سامان را تامین می‌کرد، نیز به طور کامل خشک شده است و آبدهی ان از ۲۰۰ لیتر در ثانیه به صفر رسیده است.

نوربخش قنات ۴۰۰ ساله احمدآباد در شهرستان بن را یکی دیگر از قنات‌هایی که آبدهی آن طی روزهای گذشته به صفر رسیده عنوان و اضافه کرد: قنوات منبع تامین‌کننده آب کشاورزی و به‌عنوان آثار ملی محسوب می‌شوند، و کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های اخیر یکی از علل خشک شدن این قنات‌ها است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ ذبیح‌الله غریب رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در نشست ستاد بحران استان که با حضور معاون وزیر و رئیس ستاد بحران کشور برگزار شد، میزان خسارت ناشی از خشکسالی به باغات و زراعت چهارمحال و بختیاری را ۴۱۰ میلیارد تومان، در بخش دام و طیور و زنبور عسل ۱۰۰ میلیارد تومان و در بخش فنی و مهندسی و آب و خاک حدود ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

در همین نشست اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: خشکسالی باعث خشک شدن برخی از چشمه‌ها، کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی و خشک شدن باغات، مزارع و مراتع شد و میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را به کمتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب کاهش داد.

در این بین نباید از تلاش این استان برای مقابله با خشکسالی غافل شد، مردمان سخت‌کوش و قانع چهارمحال و بختیاری که کشاورزی و دامداری شغل اکثر آن‌هاست برای آنکه در مصرف آب صرفه‌جویی بیشتری صورت بگیرد، باغات و مزارع خود را به سیتسم‌های تحت فشار مجهز نموده به‌طوری که چهارمحال و بختیاری به‌عنوان استان تولیدکننده آب، جایگاه اولی در کشور در این زمینه را از آن خود کرده است.


تغییر الگوی کشت یکی دیگر از راهکارهایی است که برای مقابله با خشکسالی اتخاذ شده است و با اجرای این طرح، بسیاری از کشاورزان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای پیش رفته و آب اکثر شالیزارهای استان قطع و خشک شدند ، با این وجود بازهم ۵۰ روستا در این استان به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می شود .

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۵:۲۱

26 Dec 2019