۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۳۹۷۳۲
عدم وجود صنایع تکمیلی تولیدات باغی در چهارمحال و بختیاری:

توسعه صنایع تبدیلی مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی است/ اشتغال‌آفرینی در سایه مدیریت تولید میسر می‌شود

ایجاد صنایع تبدیلی در تولید و فرآروی محصولات کشاورزی و باغی و تحول اساسی در بخش صنایع غذایی اهمیت زیادی دارد، اکنون نبود یا کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب شده تا امکان بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی نشود و انگیزه برای تولید بیشتر، کاهش یابد.
توسعه صنایع تبدیلی مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی است/ اشتغال‌آفرینی در سایه مدیریت تولید میسر می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز، صنایع تبدیلی کشاورزی به صنایعی اطلاق می‌شود که با کمک آن می‌توان بخشی از محصولات زراعی و باغی را با کاربرد روش‌های فیزیکی و شیمیایی تغییر وضع داده و بدین وسیله ماندگاری این محصولات را بیشتر و مصرف و عرضه آن را، مناسبتر کرد و در مجموع از طریق این نوع صنایع ارزش اقتصادی محصولات را بالاتر برد.

با توجه به اینکه ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی و باغداری استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، استفاده بهینه از آن نیازمند شکل‌گیری و توسعه برخی زیرساخت‌ها از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

ایجاد این صنایع در تولید و فرآروی محصولات کشاورزی و باغی و تحول اساسی در بخش صنایع غذایی اهمیت زیادی دارد، اکنون نبود یا کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب شده تا امکان بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی نشود و انگیزه برای تولید بیشتر، کاهش یابد.

برهمین اساس با توجه به رقم بالای حدود ۳۵ درصد ضایعات محصولات باغی در استان و همچنین اهمیت صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده، درآمدهای ارزی و اشتغال بررسی وضعیت این صنایع در استان چهارمحال و بختیاری ضروری به نظر می‎رسد.

این استان در تولید برخی محصولات باغی جایگاه خوبی در کشور دارد؛ اما با این وجود به سبب نبود صنایع تبدیلی در استان و خام فروشی محصولات کشاورزی، هر سال شاهد از بین رفتن بخش زیادی از این محصولات هستیم و کشاورزان با خسارت‌های قابل توجهی مواجه می‌شوند.

با ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی از ضرر باغ‌دار جلوگیری و زمینه اشتغال جوانان فراهم می‌شود

یکی از باغ‌داران در همین خصوص به خبرنگار جهانبین نیوز گفت: محصولی مانند هلو، با توجه به فراوانی تولید و نبود بازار فروش، بار مالی زیادی بر دوش باغ‌دار می‌گذارد، به‌طوری‌که هزینه تولید از برداشت محصول جبران نمی‌شود.

احمدی افزود: در این صورت باغ‌دار مجبور می‌شود هلوی تولیدی خود را به قیمت خیلی پایین بفروش برساند و حتی نمی‌تواند مبلغی که بابت نگهداری و آبیاری باغ هزینه کرده است را برداشت نماید.

وی تصریح کرد: بخشی از میوه‌های خود را در منزل تبدیل به فراورده‌هایی ازجمله لواشک و پَر هلو (قیسی) کردم اما امکانات محدود خانه و نبود تجهیزات لازم اجازه توسعه این فعالیت‌ها را نمی‌دهد، این باغ‌دار خواستار راه‌اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی در استان شد و بیان داشت: اگر مسئولان تدبیری اتخاذ کرده و زمینه را برای ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی در استان فراهم کنند، هم از ضرر باغ‌داران جلوگیری می‌شود و هم زمینه اشتغال جوانان فراهم می‌گردد.

صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده بخش کشاورزی و باغ‌داری استان

طهمورث فتاحی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو باخبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار داشت: صنایع تبدیلی، هدفی چند بعدی دارد که علاوه‌بر تامین مواد غذایی، توسعه روستایی و بهبود مراکز تولید در بهبود و ارتقای بهره‌وری و کیفیت زندگی اقشار آسیب‌پذیر روستایی نیز تاثیر دارد.

فتاحی با اشاره به آثار مستقیم و غیرمستقیم صنایع تبدیلی در شکوفایی و توسعه استان افزود: به‌طورکلی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی و باغ‌داری استان است که در گذشته کمتر به آن توجه شده، خوشبختانه یکی از استراتژی‌های مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش‌های باغبانی می‌باشد.

وی به مزایای این صنایع اشاره کرد و گفت: صنایع تبدیلی در افزایش تولید و امنیت غذایی، تامین نیازهای معیشتی جامعه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت، افزایش ارزش افزوده و افزایش صادرات نقش اساسی دارند.

فتاحی اذعان داشت: در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به تولید محصولات باغی و مرکبات می‌طلبد که صنایع تبدیلی در کنار سایر صنایع و سایر بخش‌های کشاورزی رشد لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: چهار کارخانه با ظرفیت حدود ۸ هزار تن در بحث محصولات باغی «فراوری، خشک کردن و بسته بندی محصولات» با سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مزیت‌های صنایع تبدیلی خاطرنشان: صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده بین صنایع بزرگ و متوسط است، که در این خصوص جهاد کشاورزی اقدامات گسترده‌ای را صورت داده است.

فتاحی گفت: در بخش باغبانی ۱۵ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که با تکمیل این پروژه‌ها می‌تواند بخش مهمی از محصولات استان به خصوص محصولات باغی را پوشش دهد.

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای ورود بخش خصوصی فراهم شده است افزود: مشاوره لازم درخصوص صنایع تبدیلی، زمین در شهرک‌های صنعتی و تسهیلات بانکی، ۸۰ تا ۹۰ درصد تسهیلات بانکی، ۱۰ درصد سهم آورده شخص در مناطق محروم و ۲۰ درصد در مناطق برخوردار ازجمله اقدام برای ورود بخش خصوص است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ با توجه به اینکه تولید محصولات فرآوری شده از محصولات باغی و کشاورزی در  استان یکی از ظرفیت‌های مهم به شمار می‌رود، وجود صنایع تبدیلی و فرآوری موجب کاهش ضایعات میوه می‌شود،که این مهم جز با همت مسئولان محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۰۷:۲۲

28 Dec 2019