۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۹۷۰۰
پژوهش های محققان استرالیایی نشان می دهد؛

ارتباط اختلال خواب با تغییرات مغز مرتبط با زوال عقل

مطالعه جدید نشان می دهد کاهش اکسیژن به هنگام اختلال خواب با کوچک شدن لوب های زمانی مغز و کاهش در حافظه مرتبط است.
ارتباط اختلال خواب با تغییرات مغز مرتبط با زوال عقل
به گزارش جهانبین نیوز؛ اختلال خواب موجب تنفس های کم عمق یا وقفه دار مکرر در خواب می شود که با تغییر در ساختار مغز که در مراحل اولیه زوال عقل مشاهده می شود مرتبط است.

آپنه یا اختلال خواب که عمدتاً در افراد سالمند رایج است مشکلی است که در آن، دیواره های گلو در طول خواب باریک شده و نفس کشیدن متوقف می شود، و در نتیجه میزان اکسیژن در خون کاهش می یابد. این وضعیت همچنین با بیماری های قلبی، سکته و سرطان هم مرتبط است.

«شارون نایسمیت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیدنی استرالیا، در این باره می گوید: «۳۰ تا ۵۰ درصد ریسک دمانس یا زوال عقل ناشی از فاکتورهای قابل اصلاحی نظیر افسردگی، فشارخون بالا، چاقی و سیگار کشیدن است. در سال های اخیر محققان دریافته اند که انواع اختلالات خواب هم از فاکتورهای پرخطر زوال عقل هستند.»

در این مطالعه، محققان داده های حدود ۱۰۰ شرکت کننده در رده سنی ۵۱ تا ۸۸ سال را بررسی کردند. این شرکت کنندگان به خاطر حافظه یا مشکلات روحی و روانی به پزشک مراجعه کرده بودند.

نتایج نشان داد بیمارانی که دارای میزان کمتر اکسیژن در خون شان بودند در قسمت لوب های زمانی چپ و راست مغزشان ضخامت کمتری وجود داشت؛ این دو لوب مغز، مسئول حافظه بوده و بر زوال عقل تاثیر دارند.

محققان همچنین دریافتند این تغییر در مغز با توانایی ضعیف تر یادگیری اطلاعات جدید توسط شرکت کننده مرتبط است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد. از اینرو این تحقیق نشان می دهد تشخیص و درمان آپنه خواب می تواند فرصتی برای پیشگیری از زوال شناختی باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۰۷:۴۳

27 Dec 2019