۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۳۸۵۶۵
در هفتمين همايش بام ايران در حسرت آب مطرح شد

کاهش روان آب رودخانه هاي بروجن/ضابطه يونسکو توجيهي براي انتقال آب باقي نمي گذارد

مدير عامل سابق شرکت آب منطقه اي استان چهارمحال و بختياري گفت: ضابطه اول يونسکو توجيهي براي انتقال آب به رفسنجان و ديگر استانها وجود نخواهد باقي نمي گذارد.
کاهش روان آب رودخانه هاي بروجن/ضابطه يونسکو توجيهي براي انتقال آب باقي نمي گذارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، حسين صمدي در هفتمين همايش بام ايران در حسرت آب که در فرهنگسراي بروجن برگزار شد با اشاره به اين که در بخش آب شرب و صنعت بالاي ۹۰ درصد آب مصرفي ما از چاه ها تامين مي شود، گفت: از هشت دشت ممنوعه در استان چهارمحال وبختياري چهار دشت ممنوعه بحراني است.

صمدي با بيان اين که بالاي ۷۰ درصد آب بخش کشاورزي از چاه ها تامين مي شود، گفت: استاني که زماني گفته مي شد ۱۰ درصد آب کشور است امروز شايد ۶ تا۷ درصد آب کشور را تامين مي کند.

وي افزود: اين استان در برخورداري از آب سطحي طبق برنامه هايي که در سند راهبردي آب استان قرار دارد يک ميليارد و ۳۵۰ ميليون متر مکعب در کارون و نزديک به ۲۵۰ ميليون متر مکعب در زاينده رود سهميه مورد نياز دارد که بايد استفاده کنيم؛ از اين ميزان ۱۵ تا ۲۰ درصد هم بهره برداري نمي شود.

صمدي ادامه داد: هنوز ۸۰ درصد از سهميه آب کارون و زاينده رود که در اختيار مردم استان قرار دارد مورد بهره برداري قرار نگرفته است هر چند طرح ها و پروژه هايي که اجرا مي شود مي تواند ما را به اين هدف نزديک کند.

وي افزود: هر طرح و پروژه اي که در اين استان بهره برداري شود بخشي از فشار از آب زير زميني برداشته خواهد شد؛ امروز در استان بيش از ۷۰۰ ميليون متر مکعب کسري مخازن آب زير زميني داريم.

مدير عامل سابق شرکت آب منطقه اي استان چهارمحال و بختياري گفت: در سالهاي اخير از اعتبارات استاني تنها ۱/۷درصد به شرکت آب منطقه اي استان اختصاص يافته است.

صمدي افزود: اگر مسئولين و استاندار چهارمحال و بختياري اتمام به موقع طرح هاي آبرساني استان را ميخواهند راهي بجز افزايش سهم اعتبارات شرکت آب منطقه اي استان از اعتبارات استاني به ۱۰ درصد وجود ندارد.

کاهش روان آب رودخانه هاي بروجن/ضابطه يونسکو توجيهي براي انتقال آب باقي نمي گذارد

وي به کاهش روان آب در سه رودخانه واقع در شهرستان بروجن اشاره کرد و گفت: بر اساس محاسبات و اندازه گيري هاي دقيق طي ۱۰ سال اخير رودخانه کيار در تنگ دهنو ۷۰ درصد، رودخانه سولگان ۶۷ درصد و گدارکبک ۵۵ درصد کاهش روان آب داشته است.

صمدي با اشاره به اين که بالاي ۵۰ درصد کاهش روان آب در منطقه بروجن داشته ايم، گفت: تمامي سه دشت موجود در شهرستان بروجن ممنوعه و بحراني هستند و بدون آبرساني به اين دشتها، امکان احياي آنها وجود نخواهد داشت.

صمدي افزود: در مورد انتقال آب بين حوضه اي اگر به ضابطه اول يونسکو نگاه کنيم که گفته شده انتقال آب منوط به تامين آب حوضه مبدا براي توسعه آتي است با توجه به وضعيت وخيم آب در استان و شهرستان، ديگر هيچ توجيهي براي انتقال آب به رفسنجان و ديگر استانها وجود نخواهد داشت.

مدير عامل سابق شرکت آب منطقه اي استان افزود: استان ما ۹۰ درصد به آب زير زميني وابسته است که ممنوعه شده و هنوز طرح هاي بين حوضه اي اجرا مي کنند.

وي همچنين به برگزاري جلسات متعدد با اساتيد به نام کشور از دانشگاههاي تهران، شهيد چمران اهواز، اصفهان، شهرکرد و لرستان اشاره کرد و گفت: خلاصه جلسات اين بود که انتقال آب بين حوزه اي نمي تواند مشکل مقصد را حل کند و به عنوان يک مسکني اوضاع را بدتر هم مي کند.

انتهاي پيام/۵۴۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۵۶:۵۶

31 Dec 2019