۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۳۸۴۰۰
معلم دوران انقلاب در بروجن مطرح کرد

بروجن، پيشگام تحرکات انقلابي در چهارمحال و بختياري/از واقعه شهيد ناغاني تا سرنگوني مجسمه شاه

يکي از معلمان دوران انقلاب در بروجن به واقعه شهادت شهيد ناغاني و سرنگوني مجسمه شاه در روزهاي انقلاب اشاره کرد و گفت: بروجن تقريبا از پيشگامان حرکت انقلابي در چهارمحال و بختياري بود.
بروجن، پيشگام تحرکات انقلابي در چهارمحال و بختياري/از واقعه شهيد ناغاني تا سرنگوني مجسمه شاه
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، ناصر مسعودي ۶۵ ساله فرهنگي بازنشسته يکي از معلمان فعال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي که در مسير انقلاب دوران جواني و ابتداي معلمي اش را طي مي کرده از روزهاي انقلاب در شهرستان بروجن مي گويد.

مسعودي که در آن زمان دبير علوم تجربي و در شهر بلداجي تدريس مي کرده به آغاز تحرکات انقلابي در شهرستان بروجن بروجن اشاره کرد و گفت: بروجن تقريبا از پيشگامان حرکت انقلابي در استان چهارمحال و بختياري بود.

عيد فطر سال ۵۷ نقطه شروع تحرکات انقلابي در بروجن

وي با اشاره به اين که عيد فطر سال ۵۷ نقطه شروع تحرکات انقلابي در شهرستان بروجن بود که علني و اجتماعي شد، گفت: هنگامي که در قيطريه تهران شهيد مفتح نماز عيد فطر را مي خواند در شهرستان بروجن فعاليت مي کرديم تا در آن روز مواضع خوبي داشته باشيم.

مسعودي حرکت انقلابي مردم بروجن در عيد فطر سال ۵۷ را بسيار جسورانه دانست و گفت: ظهر همان روز من توسط ماموران شاه بازداشت شدم و کتاب هايي بسياري هم در خانه داشتم براي در امان ماندن آنها در دشت مرجن بروجن پنهان کردند.

اين فعال انقلابي به خاطره اي از روزهاي انقلاب در بروجن اشاره کرد و گفت: در راهپيمايي سکوت که از محل آموزش و پرورش شهرستان بروجن و از سمت خيابان طالقاني تا فلکه شهيد ناغاني برگزار شد همه از سکوت ما تعجب کرده بودند؛ حتي ماموران شاه هم بهانه اي براي برخورد نداشتند و پس از خاتمه راهپيمايي اطلاعيه امام (ره) قرائت شد.

وي گفت: اطلاعيه هاي امام خميني (ره) را در آن سال‌ها به صورت گروهي شب ها در مدارس و خانه ها پخش مي کرديم و به مناسبت هم فعاليت و حرکت داشتيم.

مسعودي افزود: يک روز پس از واقعه ۱۳ آبان سال ۵۷ فرهنگيان بروجن با برگزاري تجمع در دانشسرا اعلام کرديم سر کلاس هاي درس حاضر نمي شويم و به راه افتاديم تا مدارس گندمان، بلداجي و چغاخور را هم تعطيل کنيم.

وي اضافه کرد: به دنبال حادثه ۱۳ آبان سر کلاس هاي درس در مدرسه بلداجي که در آن زمان بابک نام داشت حاضر شديم و عکس هاي شاه را در بخاري ها آتش زديم و با شعار "ما همه سرباز توايم خميني، گوش به فرمان توايم خميني" تظاهرات کرديم.

مسعودي با بيان اين که شعارها در آن زمان بر مبناي زمان و موقعيت طراحي و گفته مي شد، افزود: رئيس اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجن در آن زمان که لردگان، اردل و ناغان هم جزء آن محسوب مي شدند از تعطيلي مدارس ممانعت و اسامي را به ساواک اعلام مي کرد ما هم شعار مي داديم "نجات پاک نجات پاک مرگت باد مدارس بسته باد".

واقعه شهيد ناغاني در بروجن/زيرکي حجت الاسلام شاهرخي در سرنگوني مجسمه شاه

وي همچنين به واقعه شهادت شهيد ناغاني در بروجن اشاره کرد و گفت: شهيد ناغاني براي تعمير تراکتور خود به بروجن آمده بود و در مهانسراي "کسري" بيتوته مي کرد در همان روز که وي به شهادت رسيد عده اي از مردم گندمان، فرادنبه و بلداجي به بروجن آمده بودند و در حسينيه کاروان با انقلابيون اعلام همبستگي کردند.

مسعودي افزود: ما هم به رسم مهان نوازي آنها را از حسينيه کاروان تا ميدان انقلاب فعلي بدرقه کرديم و به مدت ۱۰ دقيقه شعار "مرگ بر شاه" سر مي داديم.

وي گفت: نيروهاي نظامي خيابان هاي منتهي به فلکه شهيد را بستند ما هم از پشت کوچه مهمانسرا فرار کرديم در همين حال يک نفر به مهمانسرا پناه برد و به دنبال او يکي از ماموران شاه نيز داخل مهمانسرا شد و در حالي که شهيد ناغاني مشغول شام خوردن بود از روي بغض و کينه با باتوم ضربه سنگيني به سر شهيد ناغاني زد که منجر به شهادت وي شد.

مسعودي به سرنگوني مجسمه شاه در بروجن هم اشاره کرد و گفت: مرحوم حجت الاسلام شاهرخي اهل استان لرستان که در زمان انقلاب در بروجن فعاليت مي کرد روزي که شاه فرار کرد و فرمانده شهرباني هم عوض شده بود از آقاي شاهرخي خواست تا افرادي که دور مجسمه شاه جمع شده اند اقدامي انجام ندهند تا شب مجسمه را پايين آورند؛ تصور مي کرند مانند زمان کودتاي ۲۸ مرداد شاه رفته اما بر مي گردد.

وي گفت: آقاي شاهرخي هم زرنگي خاصي به خرج داد و به نيروهاي شهرباني گفت هر حادثه اي پيش آمد خطايي نکنند تا با هماهنگي در شهرباني تصميم گيري کنيم؛ فرمانده شهرباني هم که فريب خورد به مامورانش گفت هر حادثه اي پيش آمد هيچ اقدامي نکنيد در همين حال طناب را به گردن مجسمه شاه بسته و سرنگون کردند؛ وقتي کار تمام شد آقاي شاهرخي در محل حاضر شد و از همکاري ماموران تشکر کرد.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۵۵:۵۷

28 Dec 2019