۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۳۸۱۲۲
لزوم راه اندازی پایگاه اورژانس جاده ای در مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری

مرگ در کمين گردشگران!/جاده هاي حادثه آفرين در مناطق تفريحي شهرستان سامان!/ضرورت بازنگري در ضوابط ايجاد اورژانس ۱۱۵ جاده اي

بخش زاينده رود و روستاهاي بالادست يکي از مناطق گردشگري شهرستان سامان و بخش هستند که سالانه ميزبان مسافران و گردشگران زيادي هستند، با توجه به شرايط جغرافيايي و جاده باريک و پر پيچ و خم اين منطقه وجود اورژانس (115) در اين منطقه يکي از مطالبات مردمي روستاي مارکده است.
مرگ در کمين گردشگران!/جاده هاي حادثه آفرين در مناطق تفريحي شهرستان سامان!/ضرورت بازنگري در ضوابط ايجاد اورژانس ۱۱۵ جاده اي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، حادثه خبر نمي کند، حتي در شرايطي که اصلا تصورش را هم نمي کنيم ممکن است گرفتار آسيبي شويم که نيازمند مداوا و رسيدگي باشيم، در اين ميان آغاز به موقع درمان نقش مهمي در حفظ سلامتي بيمار ايفا مي کند. بسياري از آسيب هاي جبران ناپذير جسمي به علت عکس العمل هاي ناشيانه نزديکان فرد آسيب ديده رخ مي دهد، از امدادرساني هاي اشتباه تا انتقال نادرست بيمار به بيمارستان! رسيدگي به حال مصدوم امري است که نيازمند تخصص و دانش لازم است و چنانچه به دست افراد متخصص انجام شود، تاثير بسياري در تامين سلامتي و جلوگيري از ورود آسيب هاي بيشتر به بيمار دارد.

روستاي مارکده با فاصله ۱۶ کيلومتري از مرکز بخش زاينده رود از نظر جغرافيايي در ميان شش روستاي انتهايي بخش زاينده رود قرار گرفته است که از طرف غرب در فاصله ۵ کيلومتري روستاهاي گرم دره و قراقوش و از طرف شرق در فاصله ۴/۸ کيلومتري روستاهاي صادق آباد و ياسه چاه قرار دارد همچنين روستاي قوچان درست روبروي آن در کرانه شرقي رودخانه زاينده رود واقع شده است.

جمعيت اين روستاها بالغ بر پنج هزار نفر است که در فصول گرم سال با حضور سيل جمعيت گردشگران از اقصي نقاط کشور بعضا به بيش از بيست هزار نفر نفر ميرسد.

با توجه به شرايط جغرافيايي روستاها و گردشگري اين منطقه و جاده دسترسي با عنوان جاده روستايي و با عرض کم و پيچ هاي خطرناک زيادي مي باشد لزوم احداث يک پايگاه اورژانس جاده اي (۱۱۵) در اين روستا که مرکز بهداشتي درماني را نيز در خود جاي داده است بسيار ضروري است.

لذا به خاطر اتفاقات و حوادث بسيار زيادي که بخصوص در ۹ ماه سال در اين روستاها رخ مي دهد مردم روستاي مارکده خواستار احداث اين پايگاه فوريت ها هستند.

استقرار اورژانس (۱۱۵) در روستاي مارکده مطالبه مردمي اهالي روستاي مارکده

دهيار روستاي مارکده در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه بخش زاينده رود و روستاهاي بالادست يکي از مناطق گردشگري شهرستان سامان و بخش بوده که سالانه ميزبان مسافران و گردشگران زيادي هستند، بيان داشت: با توجه به شرايط جغرافيايي و جاده باريک و پر پيچ و خم اين منطقه وجود اورژانس (۱۱۵) در اين منطقه يکي از مطالبات مردمي روستاي مارکده است.

الزام استقرار پايگاه اورژانس در روستاهاي بالادست بخش زاينده رود

شاهسوند با اشاره بر اينکه شرايط روستاهاي بالادست براي استقرار يک پايگاه در اين منطقه الزامي است، چراکه در ۶ ماه از سال شاهد حضور جمعيت چهار برابري در اين منطقه نسبت به جمعیت ساکن در روستاها را داريم، بيان داشت: براي استقرار اورژانس ملاک هايی ازقبيل جمعيت، فاصله پايگاهي و... مدنظر است اما شرايط مناطق گردشگري در بخش زاينده رود نيز بايد مدنظر قرار بگيرد.


فرامرز شاهين مدير مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار سامان ما بر ضرورت ارائه خدمات بهتر به حادثه‌ديدگان تاکيد کرد و گفت: در راستاي ارتقاي کيفيت خدمات در اعزام بيماران از مراکز بهداشتي و درماني به اورژانس بيمارستان‌ها و رفع مشکلات و تسريع در اعزام بيماران مطابق با استانداردهاي لازم فرايند اعزام بيماران از مراکز بهداشتي و درماني به اورژانس بيمارستان‌ها تدوين مي‎شود.

شاهين تصريح کرد: در مأموريت‌هاي شهري در چهارمحال و بختياري، زمان رسيدن تکنسين‌هاي اورژانس به محل حادثه، پنج دقيقه و ۵۷ ثانيه و در مأموريت‌هاي جاده‌اي هشت دقيقه و ۵۷ ثانيه است.

وي اضافه کرد: اين در حاليست که ميانگين استاندارد کشوري براي حضور تکنسين‌هاي اورژانس به محل حادثه در مأموريت‌هاي شهري کمتر از هشت دقيقه و در مأموريت‌هاي جاده‌اي کمتر از ۱۴ دقيقه مي‌باشد.

شاهين با بيان اينکه استاندارد استقرار پايگاه اورژانس در کشور در هر ۴۲ کيلومتر از جاده‌ها و مناطق با جمعيت بالاي ۵۰ هزار نفر يک پايگاه مي‌باشد گفت: در چهارمحال و بختياري با توجه به موقعيت جغرافيايي و سخت گذر بودن برخي مناطق در هر ۳۰ کيلومتر يک پايگاه مستقر شده است.

مدير مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي چهارمحال و بختياري با اشاره بر اينکه در بخش زاينده رود علاوه بر اکيپ سامان، هوره و بن در صورت نياز در اين بخش خدمات رساني را انجام مي دهند بيان داشت: در اين بخش پايگاه شبانه روزي هوره وجود دارد.

وي با تاکيد بر اينکه براي مرز مشترک بين اصفهان و استان خودمان نيز ماموريت هاي مشترک صورت مي گيرد، عنوان کرد: با استقرار پايگاه اورژانس رضايتمندي مردم نسبت به ارائه خدمات بالاتر مي رود و تلاش ما نيز در همين راستا است.

بازنگري در ضوابط ايجاد اورژانس ۱۱۵ جاده اي

مدير مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه هر چند استاندار جاده براي استقرار اورژانس ۴۲ کيلومتر است اما شرايط بخش زاينده رود و روستاهاي بالا دست از قبيل پيچ و خم، جاده باريک و منطقه توريستي براي استقرار اورژانس مدنظر است، ابراز داشت: در ايام تعطيلات در شهرستان سامان يک پايگاه در پل زمانخان و پايگاه ديگري درروستا هاي بالا دست بخش زاينده رود با توجه به موقعيت استقرار پيدا مي کند.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۴۵:۴۱

27 Dec 2019