۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۳۸۰۵۴
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد:

شهر فرادنبه آماده انفجار!/ معماری شهری، قربانی سوء مدیریت!

عبور سه خط انتقال گاز سراسری از مرکز شهر فرادنبه، آسایش را از مردم سلب کرده و هر لحظه احتمال وقوع حادثه ای عظیم بوده و معماری شهر قربانی این سوءمدیریت شده است.
شهر فرادنبه آماده انفجار!/ معماری شهری، قربانی سوء مدیریت!
به گزارش جهانبین نیوز؛ عبور سه خط انتقال گاز سراسری از مرکز شهر فرادنبه این شهر را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده و مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

آسایش ساکنان و امنیت منازل و تاسیسات مجاور خطوط لوله گاز بسیار مهم و قابل توجه است، شهر فرادنبه از نظر جمعیت دومین شهر شهرستان و نهمین شهر استان است اما بدون توجه به این موضوع و عبور دادن این خطوط از مرکز شهر، مشکلات بسیاری برای شهروندان به وجود آورده است.

این فضای فاقد پوشش گیاهی در میان شهر فرادنبه به منشأ ریزگردها تبدیل شده است، این خطوط به طول دو کیلومتر از منطقه مسکونی عبور کرده و مشکلات بسیاری را بر سر راه شهروندان و مدیریت شهری قرار داده است، افزایش وسعت شهر، وجود محدودیت های همچون آسفالت ریزی،ایجاد پوشش گیاهی و... شهرداری و سایر ارگان های خدمات رسان را در تنگنا قرار می دهد.


عبور سه خط لوله گاز سراسری از فرادنبه با هیچ منطقی سازگار نیست

علت عبور خطوط انتقال گاز ۵۶ اینج از مرکز یک شهر ،چیست؟ شاید کاهش طول مسیر انتقال و کاهش هزینه ها،اما به چه قیمتی؟ به قیمت نابودی یک شهر،از بین بردن آسایش روانی یک جامعه و بر هم زدن چهره و سیستم مدیریت یک منطقه مسکونی!

مرادی یکی از شهروندان شهر فرادنبه در گفت وگو با جهانبین نیوز، می گوید: وقتی مسئولین دلسوز مردم و جامعه نباشند چنین اتفاقاتی می افتد،بی توجهی مسئولین به این شهر باعث سلب آسایش و آرامش مردم شده است.



وی افزود: وجود خطوط انتقال گاز سراسری در میان یک منطقه مسکونی ،نبود اورژانس در شهر برای مقابله با خطرات احتمالی، آسیب به چهره شهری و نبود پوشش گیاهی در این قسمت را می توان یکی از علل اصلی مهاجرت از این شهر دانست.

رستمی یکی دیگر از شهروندان نیز در این‌باره گفت: خواست به حق ما شهروندان شهر فرادنبه از مسئولین، انتقال این خطوط به خارج شهر است،علاوه بر اینکه این خطوط چهره شهر را مخدوش کرده و باعث به وجود آمدن فضایی در میان شهر برای رها سازی زباله ها و نخاله های ساختمانی شده است.



وعده های که تاکنون تحقق نیافته است

تاکنون بسیاری از مسئولین ملی، استانی و شهرستانی از چاره اندیشی وزارت نفت برای رفع این مشکلات گفته اند اما تنها موردی که محقق شد عبور ندادن خط چهارم از مرکز این شهر بود، مردم شهر فرادنبه انتظار دارند با پیگری مسئولین استانی وزارت نفت هر چه سریعتر برای انتقال این خطوط به خارج از منطقه مسکونی اقدام نماید.

فَرادُنبه یکی از شهرهای شهرستان بروجن، استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر در ۷ کیلومتری غرب بروجن قرار دارد.
 


عبور خطوط انتقال گاز از سطح شهر تهدیدی بالقوه برای شهروندان است

عبدالواحدرئیسی رئیس شورای شهر فرادنبه در گفت وگو با جهانبین نیوز، گفت: عبور خطوط انتقال گاز سراسری مشکلات بسیاری را به وجود آورده است،این خطوط شهر را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم نموده،ضمن آنکه حریم این خطوط ۳۶ هکتار از محدوده شهری را به خود اختصاص داده است، این موضوع گسیختگی بافت شهری را بوجود آورده و حد فاصل این دو قسمت منظره زشت و نامناسبی پدید آمده و یکی از موانع اصلی توسعه شهر فرادنبه محسوب می شود.

وی  بیان کرد: خطوط لوله های گاز سراسری بر سر راه کشاورزان قرار دارد ،به نحوی که برای رفتن به مزارع خود باید از مسیر مابین این خطوط استفاده کنند و در نهایت از روی خطوط عبور می کنند و این مساله در شهر هم رخ می دهد و هر آن احتمال بروز حادثه وجود دارد.

رئیسی با بیان اینکه در بخش پدافند غیرعامل نیز با توجه به حجم بالاو فشار زیاد گاز عبوری از لوله های مذکور همیشه یک تهدید بالقوه برای شهر محسوب میگردد و در صورت بروز حادثه کل شهر نابود خواهد شد، خاطر نشان کرد: در صورتیکه با عنایت به سیاستهای ابلاغ شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری و با استناد به آئین نامه مربوطه در این زمینه اینگونه خطوط فشار قوی بایستی در فرجه زمانی خاص و مشخصی از حریم شهرها خارج گردند.

وی گفت: با پیگیری های صورت گرفته در سال 1384 کلاس لوله ها در محدوده شهر تغییر کرد و باعث شد حریم این خطوط از (هر طرف ۲۵۰ متر به ۹۰متر) کاهش یابد،در سال ۱۳۹۰ و در ادامه تلاشها موفق شدیم از عبور خط چهارم (یازدهم سراسری) از مرکز شهر جلوگیری کنیم؛ در حال حاضر خط یازدهم سراسری که از خارج از محدوده شهری عبور کرده مسیری مناسب و کم هزینه برای خارج کردن خطوط از داخل شهر است که امیدواریم وزارتخانه این مهم را محقق نماید.

رئیس شورای اسلامی شهر فرادنبه درخواست اولیه و کوتاه مدت خود را ایجاد فضای سبز غیر تجمعی عنوان و گفت: این امر با کاشت درختان مثمر و غیرمثمر و انواع گلها محقق می شود ما انتظار داریم شرکت انتقال خطوط این مهم را محقق کرده و در جهت ساماندهی به وضع موجود در حریم این خطوط در محدوده شهرفرادنبه اقدام کند.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۳۰:۴۰

27 Dec 2019