۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۳۷۶۷۷
دامپروران بن در انتظار مجوز قانوني

دامداري سنتي، تهديدي براي بهداشت/ ضرورت احداث مجتمع دامداري صنعتي در شهرستان بن

یکی از ضرورت های بدیعی و غیر قابل انکاردر شهرستان بن ایجاد مجتمع های دامداری سبک می باشد طبق برسی های میدانی به عمل آمده تنها در شهر بن اقتصاد 400 خانواده ارتباط مستقیم به دامداری دارد و پرورش گوسفند دارد.
دامداري سنتي، تهديدي براي بهداشت/ ضرورت احداث مجتمع دامداري صنعتي در شهرستان بن
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر ؛ دامداري سهم مهمي در توسعه روستايي و کشاورزي ايفا مي‌نمايد. اين بخش، توليدکننده غذا، ارتقاءدهنده سطح توليدات زراعي و فراهم‌کننده خدمات و کالاهاي اقتصادي مازاد ودرآمد نقدي است؛ معمولاً دام به عنوان منبع اصلي تأمين سرمايه خانوارهاي کشاورزي به حساب مي‌آيد.

دامداری، حوزه مهم اشتغازایی در جهان

شهرستان بن علاوه بر قابليت‌هاي بي شمار در زمينه زراعت و باغباني، ظرفيت‌هاي قابل توجهي در بخش دامپروري‌ دارد. از سويي ديگر، دامداری و صنايع دامپروري به عنوان يکي از پنج حوزه مهم اشتغالزايي جهان محسوب مي‌شود.

دامداري يکي از ظرفيت هاي مهم درآمدزايي در شهرستان بن  است که نقش مهمي در ماندگاري مردم در روستا و اشتغالزايي دارد و اکثر مردم به اين شغل مشغول هستند این حرفه همچنان در این شهرستان به صورت سنتي انجام شده و مشکلات زيادي در مسير صنعتي شدن آن وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان راه اندازي صنايع تبديلي و حمايت از افراد توانمند در اين زمينه ضروري و براي افراد جويايي کار بسيار مناسب و پر درآمد است.

امروزه حفظ، گسترش و ارتقاي سلامت در جوامع بشري در زمره کليدي‌ترين سياست‌ها براي ايجاد توسعه عدالت اجتماعي در کشورها تلقي مي‌شود.


از جمله اين مشکلات حضور احشام و سگ‌هاي ولگرد در خيابان‌هاي اصلي شهر است که به عنوان يک معضل بزرگ، موجب نارضايتي مردم شده است.

دامداری سنتی سلامت جامعه را به خطر می اندازد


از سوي ديگر نگهداري دام و طيور در داخل و در برخي منازل شهر ضمن تخريب محيط زيست و انتقال بيماري‌هاي ناشي از دام، سلامت شهروندان را تهديد مي‌کند، که بايد درباره اين مورد به فکر چاره بود، مشکل و معضلي که هر روز بر ابعاد آن نيز افزوده مي‌شود.


فردي که دام خود در آغل گلي و سنتي نگهداري مي‌کند؛ کف آن قابل شست و شو نيست و در پي آن مشکلاتي را براي وي فراهم مي‌کند و نگهداري دام نياز به مديريت بستر، پرورش، تغذيه دارد.

مجتمع دامداري  یکی از ضرورت های اساسی در شهرستان بن

يکي از ضرورت هاي بديعي و غير قابل انکاردر شهرستان بن ايجاد مجتمع هاي دامداري سبک است طبق برسي هاي ميداني به عمل آمده تنها در شهر بن اقتصاد 400 خانواده ارتباط مستقيم به دامداري دارد و پرورش گوسفند دارد.

 اين در حالي است که عدم وجود صنايع مادر و مشکل جدي در حوزه اشتغال در اين شهرستان که به اذعان خود مسئولين امر آمار اول بيکاري در کشور را به خود اختصاص داده است دامپروري ميتواند گره گشاي بخشي از مشکلات در اين خصوص باشد

سالهاست که دامپروران در شهرستان بن در انتظار صدور مجوز هاي قانوني لازم براي راه اندازي اينگونه مجتمع ها هستند.

بي گمان عدم وجود چنين فضا هاي در شهرستان موجب بروز مشکلات و خطرات جدي شده و گاهي مردم از گوشه و کنار شهر و روستا ها از وجود دام در منازل و آلودگي هاي ناشي از آن شکايت ميکنند بي آنکه اين شکوايه ها تاثير داشته باشد و همچنان با معظلات آن دست به گريبان هستند و کسي نميداند حلقه مفقوده بروز چنين مسئله و نقصاني در شهرستان چيست؟!

دامداران از نبود امکان اختصاصي براي نگه داري دامهايشان و مردم از نگه داري گله ها در فصول سرد سال در زمستان در سطح شهر ها و روستاها گله دارند.

درست است که مشکلات در صنعت دام و کشاورزي وجود دارد اما جوانان امروز با پيشرفت علم و تکنولوژي مي تواند در اين بخش ها از پدران خود موفق‌تر باشند و راح‌تر بر مشکلات غلبه کنند.

توسعه صنعت بويژه در بخش دامپروري بسياري از مشکلات اشتغال را که دغدغه مسئولان و مردم است را رفع مي کند؛ توسعه صنايع تبديلي يکي از ضرورتهاي منطقه و از کمبودهايي است که در زنجيره توليد احساس مي شود و در صورت ترغيب متقاضيان، گام مهمي در توسعه پايدار و اشتغال منطقه برداشته خواهد شد.

در اين ميان چشم اميد مردم شهرستان بن به اقدام عاجل مسئولان امر جهت رفع مشکل سامندهي و نگهداري دام در شهر تا هم به مشکلات دامداران رسيدگي شود و هم مشکلات بهداشتي ناشي از نگهداري دام در سطح شهر مرتفع شود.

انتهاي پيام1022ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۱۰:۰۸

2 Jan 2020