کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش ابزارهاي رسانه اي و ارتباطي نوين:

پيوند اجتماعي مهم ترين کارکرد رسانه است/ جاي خالي محتواي جذاب و اثرگذار در رسانه ها

22 آذر 1396 ساعت 13:23

کارشناس مسائل اجتماعي گفت: انسانها امروزه در مواجهه با هزاران هزار پيام و محتوايي قرار گرفته اند که هرروز از طريق انواع رسانه ها به آنها مخابره مي شود و در ميان يورش سيل آساي داده هايي که فرصت پردازش و تحليل آنها وجود ندارد به موجوداتي بي دفاع و آسيب پذير مبدل گشته اند.


به گزارش جهانبین نیوز مهرداد حسین زاده کارشناس آموزش خانواده و فضاي مجازي  در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر؛ در عصر حاضر که به عصر ارتباطات و اطلاعات معروف است، مهم ترين ابزار فعاليت هاي فرهنگي رسانه هاي جمعي هستند که نقش آنها در ترويج يا پيشگيري از جرم مورد توجه کارشناسان قرار دارد.

وي بيان داشت: انسان‌ها امروزه در مواجهه با هزاران هزار پيام و محتوا قرار گرفته اند که هر روز از طريق انواع رسانه ها به آنها مخابره مي شود و در ميان يورش سيل آساي داده هايي که فرصت پردازش و تحليل آنها وجود ندارد به موجوداتي بي دفاع و آسيب پذير مبدل گشته اند.

نقش ابزارهاي رسانه اي و ارتباطي نوين

حسین زاده افزود: آنچه در اين ميان بسيار مهم به نظر مي رسد نقش و تأثير رسانه ها بر سبک زندگي و نوع نگرش مخاطبان است؛ پيوست هاي فرهنگي هريک از پيام هاي مخابره شده توسط اين رسانه ها چنان بي حد و مرز است که امروزه فرهنگ جوامع، خاصه جوامع جهان سوم و در حال توسعه، متأثر از اين پيام هاي هدفمند گشته و دستخوش تحولات اساسي است، چنانکه ميزان نقش پذيري افراد از مفاهيم اين رسانه بيش از ساير ابزارهاي تربيتي مي باشد.

وي گفت: در چنين وضعيتي نقش رسانه ها در گسترش و يا پيش گيري از جرم  و جنايت غيرقابل کتمان به نظر مي رسد و بررسي اين نقش و چگونگي برخورد با آن از ضروريات مطالعات جنايي و فرهنگي است.

رسانه هاي جمعي و تغيير نگرش، رفتار و سبک زندگي انسان‌ها

وي افزود: مطالعات انجام شده و مشاهدات عيني حاکي از آن است که رسانه هاي جمعي تأثير بسزايي که تغيير نگرش، رفتار و سبک زندگي انسانها داشته اند، به گونه اي که امروزه در بسياري از جرايم ارتکابي توسط شهروندان به نوعي ريشه در اين تغيير ها دارد.


اين کارشناس مسائل اجتماعي گفت: رسانه ها با انعکاس اخبار مربوط به پديده هاي جنايي نه تنها نگرش خاصي را به مخاطبان القاء کرده، بينش هاي مردم را تحت تأثير قرار مي دهند (گيدنز، 1373،87) بلکه چگونگي داوري و قضاوت آنها را درباره جرم و نظام عدالت کيفري را سازمان مي دهند.

حسین زاده با بيان اينکه  مي توان ادعا کند که بخش عمده اي از برداشت ما از جرم و عدالت محصول تأثير رسانه هاست گفت: به طور کلي رسانه ها از زمان پيدايش تاکنون مفاهيم و انگاره هاي خود را در قالب خوب در برابر بد، زشت در مقابل زيبا، قهرمان در برابر شرور به مخاطب نشان داده اند.

وي مطرح کرد :جرم و عدالت نيز به خوبي در اين گونه قالب هاي اطلاع رساني رسانه اي قرار مي گيرند و همواره سياست ها و حکامش و جهت گيري اصلي رسانه و برنامه هاي تلوزيوني و... است.

اين کارشناس مسائل اجتماعي گفت: بدين ترتيب رسانه ها از يک سو توانايي تشديد احساس ناامني، ترويج بزهکاري و تشويق افراد و مستعد ارتکاب جرم را دارند و از سوي ديگر با ايفاي نقش اطلاع رساني مسئولانه و ترويج الگوهاي زندگي سالم مي توانند در کاهش وقوع جرم و تأمين احساس امنيت مؤثر باشند.

گسترش ارتباطات نامتعارف ميان جوانان

وي تصريح کرد: فضاي مجازي مجموعه متنوعي از ابزارهاي ارتباطي را در اختيار افراد قرار مي دهد، اين ابزارها قابليت استفاده ي غيرمتعارف و غيراخلاقي را نيز به کاربران مي دهد، برخي کاربران با استفاده نامتعارف و ايجاد روابط پنهان در اينترنت بنيان خانواده ها را متزلل مي کنند.

شکاف نسل ها:



حسین زاده عنوان کرد: سرعت تغييرات در فناوري به خصوص اينترنت موجب شده شکاف نسلي بين فرزندان و والدين بيشتر شود، اين شکاف بر اثر تفاوت فاحش بين سواد رسانه اي و مهارت نوجوانان و جوانان با والدينشان در استفاده از فضاي مجازي و ابزارهاي آن است.

وي افزود: ديدگاه ديگري که از آن به ديدگاه سلبي ياد مي کنند معتقد است که رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري با انعکاس اخبار و رويدادهاي جنايي، قبح و زشتي رفتارهاي مجرمانه را در جامعه از بين مي برند و وقوع جرم را امري عادي و طبيعي نشان مي دهند در اين شرايط اجتماع پس از مدتي به اين زشتي ها عادت مي کند و زمينه سقوط برخي ارزش ها و هنجارهاي اجتماعي را فراهم مي سازد

خود رسانه مهم نيست بلکه محتواي آن مهم است

حسین زاده گفت: اين کارشناس مسائل اجتماعي گفت:سرعت زندگي انسان کنوني را عوامل زيادي تغيير داده و يکي از مهمترين آنها اينترنت و به ويژه شبکه‌هاي اجتماعي است. اين پديده‌ها و تغييرات، مانند هر پديدۀ ديگر، پيامدهاي خوب و بدي دارد.

وي بيان داشت: در واقع تاثير خود رسانه ها بر ما بسيار بيش تر از محتواي آن هاست همه کساني که تحت تاثير رسانه ها هستند و به خصوص کساني که دست اندر کار تلويزيون و راديو بوده اند همواره مي گويند که خود رسانه مهم نيست بلکه محتواي آن مهم است.

اين کارشناس مسائل اجتماعي گفت: ميزان استفاده از رسانه‌هايي مانند تلويزيون و ماهواره و کامپيوتر و ميزان تأثيرپذيري رشد اجتماعي و شناختي رابطه وجود دارد و بين ميزان استفاده از رسانه‌هايي مانند تلويزيون و ماهواره و کامپيوتر و ميزان تأثيرپذيري رشد عاطفي و رواني رابطه وجود ندارد. رسانه‌ها به عنوان يکي از عوامل مهم تأثيرگذار بر تحولات خانواده، نقش اساسي در دگرگوني روابط دروني بين اعضاء آن داشته‌اند.

حسین زاده ادامه داد: اين تحولات باعث سست شدن پيوندهاي درون خانواده، افزايش طلاق، ناتواني در تربيت فرزندان و... شده و از سوي ديگر پيامدهاي مثبتي چون افزايش سطح آگاهي اعضاء خانواده، شناخت روش‌هاي بهتر در برخورد با فرزندان، استفاده بهينه از امکانات بهداشتي، آموزشي و... داشته است.

وی بیان داشت: در واقع رسانه از سويي باعث تقويت برخي از ارزش‌هاي اجتماعي و از سوي ديگر باعث تضعيف آنها شده است، آنچه مي‌تواند نقش و اهميت رسانه را در بعد مثبت آن افزايش دهد، شناخت علمي و دقيق ويژگي‌ها و کارکردهاي نوين خانواده است و تنها در اين صورت رسانه مي‌تواند با توليد برنامه‌هاي مناسب، ضمن دستيابي به اهداف تعريف شده از پيامدهاي ناخواسته آن جلوگيري کند و همچنين رسانه مي‌تواند با اثرگذاري مستقيم و غيرمستقيم بر نهاد خانواده، بسياري از ناهنجاري‌هاي درون خانواده را کاهش دهد و در تعالي خانواده مؤثر واقع شود.

انتهاي پيام1026ج /520ز


کد مطلب: 37579

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37579/پيوند-اجتماعي-مهم-ترين-کارکرد-رسانه-جاي-خالي-محتواي-جذاب-اثرگذار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir