کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بي توجهي به زيرساختهاي علمي در شهرستان بن :

بن، شهرستاني بدون مراکز آموزش عالي!/ لزوم تاسيس مراکز آموزش فني و حرفه اي براي کاهش آمار بيکاري

20 آذر 1396 ساعت 9:57

مرکز هر شهرستاني احتياج به يک دانشگاه يا مرکز آموزش عالي دارد ، دانشگاه صرفاً براي تحصيل دانشجو نيست ، بلکه به پيشرفت علمي ، فرهنگي ، تحقيقاتي و زير بنائي هر شهرستان کمک مي کند


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر ؛ جوانان سرمايه‌هاي هر جامعه‌اي هستند که اگر باغبان خوبي داشته باشند، بهترين ميوه‌ها را به بار مي‌آورند  وهمواره نشان دادند که حضوري اثرگذار در صحنه‌هاي مختلف داشته‌اند که در پيروزي انقلاب و 8 سال جنگ تحميلي اين نقش بسيار مهم و ماندگار بوده است.


علاوه بر اين‌ها، جوانان در پيشرفت علمي کشور نقش مهمي را ايفا کرده و در جنگ نرم فرهنگي که امروز دشمنان عليه کشور ما به راه انداخته‌اند، نيازمند عزم جدي همه جوانان هستيم تا مقابل دشمن ايستاده و توسعه فرهنگ ديني را داشته باشيم.

جوانان به عنوان فرصت و ثروت‌هاي نرم‌افزاري و تاثيرگذار در کشور مي‌توانند سهم به سزايي در رونق توسعه اقتصاد و طرح‌هاي اجرايي مناطق به فراخور مقتضيات شهرها داشته باشند که بايد در پيشبرد اهداف از آنان استفاده شود.

بايد از فکر خلاق، نوآور و مبتکر، جوانان نخبه و فرهيخته در جاي جاي کشور،استان،شهرستان و حتي شهرها استفاده کرد و علاوه بر شناسايي مطلوب‌تر معضلات و مشکلات، راهکارهاي کارشناسي براي رفع آن‌ها به کار گرفته شود.

نداشتن تخصص عملي و نداشتن آموزش‌هاي مهارتي هرروزه بر تعداد بيکاران و جويندگان کار افزايش داده و از سوي ديگر توسعه صنايع نيازمند داشتن نيروهاي ماندگار بومي و متخصص مي باشد که آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در اين ‌بين مي‌تواند فاصله ايجادشده ميان صنايع و مشاغل تخصصي بافارغ‌التحصيلان دانشگاهي را پر کند و از سوي ديگر نيروهاي بومي در منطقه درحال‌توسعه فرصت بهتري براي جذب در صنايع و اشتغال خواهند داشت.

شهرستان بن داراي ظرفيت ها و پتانسيل هاي خوب و عالي

شهرستان بن داراي ظرفيت ها و پتانسيل هايي در بخش هاي صنعت،کشاورزي، ساختماني ، وگردشگري است براي ايجاد هماهنگي بين بازار کار و جويندگان کار در شهرستان متاسفانه خلا بزرگ وجود دارد که اتفاقا اگر نيروي کار در اين بخش‌ها آموزش داده شود قطعاً ديگر نيروي کارآموزش ديده بيکار نخواهيم داشت.

با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي اين شهرستان و نبود مرکز آموزشي تخصصي دانشگاهي کار را ناقص کرده است.

شهرستان بن در حوزه‌هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و از ظرفيت بالاي نيروي انساني مستعد برخوردار است و جايگاه علمي، ادبي و هنري شهرستان بن نيز مشهور است و همگان با اين قابيلت‌هاي اذعان دارند.

نبود مراکز آموزش عالي در کل شهرستان

نبود مرکز آموزش فني و حرفه‌اي در شهرستان بن يکي از عواملي است که منجر به افزايش بيکاري در اين شهرستان شده که جوانان جوياي کار و افراد تهي دست و خانواده هاي بي بضاعت متاسفانه نتوانسته اند از طريق آموزش هاي اين حوزه براي خود کاري دست و پا  و آينده زندگي خود و جامعه خويش را آباد و شکوفا نمايند.

 با توجه به استقبال روز افزون  نوجوانان و جوانان و بازاريابي  خوب رشته ها و مشاغل فني در شهرستان ضرورت وجود و استقرار  فني و حرفه اي در شهرستان به شدت مورد  درخواست و نياز مردم و جوانان شهرستان است.

با توجه به گذشت بيش از 5 سال از ارتقاء بخش بن  به شهرستان بن و وجود دو شهر بزرگ بن و وردنجان و اين شهرستان شامل دو بخش مرکزي و بخش شيدا مي‌باشد لزوم توجه به حرفه آموزي و پرکردن اوقات فراغت و بازاريابي و ايجاد اشتغال به جوانان اهميت وجود استقرار فني و حرفه اي در شهرستان بن به يکي از دغدغه هاي مهم مردم تبديل شده است.

تا کنون هيچ اقدامي مثبت و عملي براي استقرار  و راه اندازي  مراکز آموزش عالي در شهرستان  انجام نشده و  واقعا جاي بسي تاسف و نگراني است که آنچه باعث رونق و شکوفايي اقتصادي ، ايجاد بازارهاي کار، کمک به رفع معضل بيکاري و ناهنجاري هاي اجتماعي و اشتغالزايي بسياري از جوانان مي شود در ايجاد و استقرار آن تعلل و کوتاهي شود.

نبود مراکز آموزش عالي = مهاجرت مردم

يکي از معضلات اساسي نبود مراکز عالي  در شهرستان بن که کمتر مورد توجه  قرار مي گيرد مهاجرت مردم شهرها و روستاهاي اين شهرستان به ساير شهرها همانند اصفهان و مرکز استان است.اين معضل باعث کم شدن تراکم جمعيت در اين شهرستان مي شود و به دنبال آن پيشرفت و توسعه نيز در اين شهرستان از رونق مي افتد.روند مهاجرت ها تاکنون ،سه روستا از روستاهاي شهرستان بن به نام هاي (ورعبدالله ، کرسنک و تمبک ) را خالي از سکنه کرده است.

 نبود مراکز آموزش عالي در هر سطح تا نبود مراکز دانشگاهي و آموزش عالي از مشکلات آموزشي در اين شهرستان است.نبود مدارس غيرانتفاعي ، نبود آموزش فني حرفه اي در کليه رشته ها ، نبود مدارس نمونه دولتي و شاهد، و نبود مراکز کمک آموزشي با امکانات مناسب اشاره کرد.

مرکز هر شهرستاني احتياج به يک دانشگاه  يا مرکز آموزش عالي دارد ، دانشگاه صرفاً براي تحصيل دانشجو نيست ، بلکه به پيشرفت علمي ، فرهنگي ، تحقيقاتي و زير بنائي هر شهرستان کمک مي کند،که شهرستان بن زمينه مساعدي براي تحقيقات مانند کشاورزي ، آب و خاک ، محيط زيست ، منابع طبيعي  و ... دارد.

دلايل  براي تأسيس يک دانشگاه در شهرستان بن به شرح ذيل مي باشد:

 1- يکي از مزاياي شهرستان بن براي دارا بودن دانشگاه فاصله کم مرکز اين شهرستان تا مرکز استان و تمرکز جمعيتي مي باشد.که با راه اندازي خط دوبانده شهر بن – شهرکرد  فاصله زماني نيز به حداقل رسيده است.

2- اگر يک دانشگاه در شهرستان بن باشد دانشجويان قطعاً در الويت خود شهر بن را انتخاب مي کنند و مجبور نيستند جاهاي دور دست را انتخاب نمايند. و به همين دليل اگر دانشگاه در شهرستان بن باشد هيچگاه با کمبود دانشجو مواجه نمي شود.

3- به دليل نزديک بودن برخي از شهرستان هاي استان اصفهان به شهر بن مانند: چادگان ، داران و فريدونشهر، دانشجويان اين استان به جاي اينکه شهرستان هاي دور دست خود استان اصفهان را انتخاب کنند به دليل نزديکي مسافت شهر بن را انتخاب خواهند کرد.

 4-کساني هستند که به علت اينکه در جاهاي دور قبول مي شوند خانواده آنها اجازه تحصيل در آن محل را نمي دهد و از ادامه تحصيل باز مي مانند.
 و در آخر دانشگاه آزاد به دليل هزينه هاي بالا و  شهريه زياد  در اين منطقه مورد استقبال قرار نمي گيرد.

استعداد علمي شهرستان بن بسيار بالاست

5- برخي پيشرفت هاي علمي شهرستان بن را انکار مي کنند ولي بايد بگوئيم استعداد علمي شهرستان بن بسيار بالاست ، و اساتيد فراواني از اين شهرستان ريشه گرفته اند مانند:

مديريت بيمارستان کاشاني شهرکرد، استاد و عضو هيئت علمي دانشگاه شهر کرد،چشم پزشک ، دکتراي منابع طبيعي و محيط زيست و استاد دانشگاه ، استاد نفت ، استاد دانشگاه تگزاس آمريکا، رتبه اول کارشناسي ارشد علوم پزشکي ،پزشک ، دکتراي تاريخ ، دکتراي علوم سياسي ، دکتراي حقوق،استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز ، متخصص بيهوشي و محقق ، استاد دانشگاه شهرکرد، دندانپزشک و افراد بسياري که در کره خاکي و همچنين کشور و استان وجود دارند در مدارج عالي و ما از آنها اطلاعي نداريم.

 مردم شهرستان بن خواستار تأسيس مراکز آموزش عالي در هر سطح ، مراکز دانشگاهي و مرکز فني و حرفه اي  و يا حتي مرکز جهاد دانشگاهي در اين شهرستان  مي باشند و  آن را در اولويت خواسته هاي خود قرار داده اند.

انتهاي پيام/520ز


کد مطلب: 37544

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37544/بن-شهرستاني-بدون-مراکز-آموزش-عالي-لزوم-تاسيس-فني-حرفه-براي-کاهش-آمار-بيکاري

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir