۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۷۴۴۳
در شهر سامان /

سنگ شکن‌هایی که قنات 1800 ساله لغدنبه سامان را خشکاند

وجود سنگ شکن ها و شن شوي هايي که موجب از بين رفتن کشاورزي و دامداري و خشک شدن قنات يک هزار و 800 ساله لغدنبه شده است.
سنگ شکن‌هایی که قنات 1800 ساله لغدنبه سامان را خشکاند
به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، يکي از مطالبات مردمي کشاورزان سامان واگذاري سنگ شکن و شن شويي هايی در پشت کوه برمه است که موجب خشک شدن قنات لقدنبه و ايجاد گرد و خاک در شهر سامان شده است، به گفته کشاورزان قنات لغدنبه با قدمت يک هزار و هشت سال يکي از قديمي ترين قنات هاي استان و کشور است که با توجه به وجود سنگ شکن ها و شن شويي هايی در پشت کوه برمه موجب خشک شدن اين قنان و از بين رفتن کشاورزي در اين منطقه شده است.

سنگ‌شکن‌هاي که باني نابودي کشاورزي اهالي سامان هستند

بهرام پايمرد يکي از کشاورزان و دامداران شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه با وجود سنگ شکن ها و شن شويي هاي موجود در کوه برمه خطرات را براي کشاورزان و شهروندان ساماني به همراه داشته است، بيان داشت: منابع طبيعي از سال ۸۲ تاکنون که پروانه چرا را براي ما صادر اما همزمان به هر نحوي منابع طبيعي به افراد ديگر واگذار مي شود.

پايمرد با بيان اينکه علاوه بر اينکه از ما عوارض و ماليات گرفته اند اما مجوزهايی براي سنگ شکن ها داده اند که موجبات خشکي قنات ها و از بين رفتن کشاورزي و دامداري شهر سامان شده است، عنوان کرد: سنگ شکن ها باني نابودي آب و خشک شدن قنات يک هزار ساله شهر سامان شده است.

سنگ شکن ها عامل وزش بادهاي شديد و گرد و خاک در سامان

فرج الله چهلگردي يکي ديگر از کشاورزان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در گذشته آب لغدنبه قدرت خيلي بالايي داشت،گفت: سنگ شويي ها و سنگ شکن ها موجب خشک شدن بزرگترين و قديمي ترين قنات اين شهر و خشک شدن مزارع کشاورزي در شهر سامان شده است.

چهلگردي تصريح کرد: وجود سنگ شکن ها و معادن يکي از دلايل اصلي خشک شدن قنات لغدنبه و آلودگي هواي و وزش باد هاي شديد در سامان شده است.

خشکیدن قنات يک هزار و ۸۰۰ ساله لغدنبه سامان با اعطاي مجوزهاي سنگ شکن و شن شويي

مالک درخشان عضو شوراي شهر سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه وجود سنگ شکن ها اعتراضات اهالي و کشاورزان و دامداران سامان را به همراه داشته است، ابراز کرد: واگذاري و اعطاي مجوز براي معادن و سنگ شکن ها و شن شويي ها در اين شهر علاوه بر خشک شدن قنات يک هزار و ۸۰۰ ساله آلودگي زيست محيطي را نيز براي شهر سامان به همراه داشته است.

درخشان با اشاره بر اينکه با توجه به اعتراضات اهالي شهر سامان جلسه اي در راستاي مبارزه با زمين خواري تشکيل شده و مخالفت در جهت واگذاري منابع طبيعي براي واگذاري صورت گرفته است، اذعان داشت: اين درخواست رسيدگي متعددي داشته است که در استان در حال پيگيري است.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۰۹:۲۱

30 Jan 2020