۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۳۷۴۴۲
توسط کارشناسان منابع طبيعي صورت گرفت

قاتل درياچه گرداب بن شناسايي شد

با قرادادي که بين شهرداري بن و دانشکده منابع طبيعي دانشگاه شهرکرد بسته شده ، اين گياه در درياچه گرداب بن شناسايي و روش هاي مبارزه با اين گياه مهاجم در اولويت کار قرار گرفت.
قاتل درياچه گرداب بن شناسايي شد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  زنگ خبر   گياه پر طاووسي سنبله‌اي با نام علمي ( Myriophyllum spicatum)نام يک گونه از رده دولپه‌اي‌ها است پر طاووسي سنبله اي از گياهان غوطه‌ور (مغروق) از جنس ميريوفيلوم و خانواده هالوراگاسه Haloragaceae بومي اروپا ، آسيا و شمال آفريقا است.

اين گياه در آب داراي حرکت آهسته ميباشد و در بين سالهاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ به عنوان علف هرز و گونه هاي مهاجم  در برخي مناطق آمريکاي شمالي معرفي شده است.
در درياچه ها و يا ديگر مناطق آبي که در آن گياهان آبزي بومي ندارد اين گياه به سرعت مي تواند گسترش يابد اين گياه در شرايط محيطي گوناگون به خوبي رشد ميکند و گسترش مي يابد و  استفاده از آن به عنوان گياه زينتي توصيه نميشود.

ميريوفيلوم از نظر واكنش به شرايط محيطي در تقسيم بندي استراتژي بقاء گرايم (1979) به عنوان گونه رقابتي و مقاوم به تخريب محسوب مي شود پر طاووسي سنبله اي به صورت انبوه در تالاب انزلي رشد مي كند.
سعيد اماني سرپرست شهرداري شهر بن در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر گفت : با زياد شدن و در خطر قرار گرفته منطقه گردشگري گرداب بن و با مشورت با کارشناسان منابع طبيعي اين گياه شناسايي شده و درصدد بر آمديم تا اين گياه را که باعث نابودي محيط درياچه گرداب بن شده بود را از بين ببريم.

شناسايي و روش هاي مبارزه با اين گياه مهاجم

وي افزود:با قرادادي که بين شهرداري بن و دانشکده منابع طبيعي دانشگاه شهرکرد بسته شده ، اين گياه در درياچه گرداب بن شناسايي و روش هاي مبارزه با اين گياه مهاجم در اولويت کار قرار گرفت.
وي با بيان اينکه از طرف دانشکده 2 مرتبه براي نمومنه گيري آمده اند افزود : با برنامه ريزي هاي انجام شده  نمونه اين  گياه در شرايط آزمايشگاهي کشت شده است و در حال حاضر در حال تحقيق در رابطه نحوي رشد و جلوگيري از ازدياد اين نوع گياه در درياچه مي باشيم.
اماني ضمن بيان اينکه  تا کنون سه راه مقابله با اين گياه شناسايي شده و درحال برسي اين سه راهکار مي باشيم گفت : استفاده از سموم شيميايي ، شخم زدن کف درياچه(شيار کردن کف درياچه)و استفاده از نوعي ماهي علف خوار به اسم ماهور مي باشد .

ماهي ماهور روش مناسب براي جلوگيري از زياد شدن اين گياه

اماني افزود: در روش اول استفاده از سموم شميايي براي درياچه ضررهاي بسياري خواهد داشته و شايد باعث نابودي اکوسيستم جانوري و طبيعي درياچه  شود و روش دوم نيز بسيار هزينه و زمان بر خواهد بود.
وي بيان داشت با مشاوره هاي داده شد و راه هاي موجود اگر رشد و شرايط زيستي ماهي ماهور در درياچه گرداب خوب و سريع باشد با همکاري شهرداري و شوراي اسلامي شهر بن ،از همين روش براي از بين بردن اين گياه استفاده خواهد شد.

انتهاي پيام/520ز

   
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۱۰:۱۳

27 Dec 2019