۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۷۳۹۰
مطالبه مردمي اهالی روستاي دشتي بخش زاينده رود

لزوم همت مسئولين براي اجرايي شدن طرح کشاورزي همت آباد روستاي دشتي/ بيکاري و عدم حمايت از کشاورزان دلايل مهاجرت جوانان به شهر

طرح کشاورزي همت آباد روستاي دشتي از بخش زاينده رود دو سال در انتظار دريافت مجوز برق است و همين امر عدم حمايت از کشاورزان دلايل مهاجرت جوانان به شهر شده است.
لزوم همت مسئولين براي اجرايي شدن طرح کشاورزي همت آباد روستاي دشتي/ بيکاري و عدم حمايت از کشاورزان دلايل مهاجرت جوانان به شهر
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما؛ با توجه به موقعيت جغرافيايي و آب و هوايي و ظرفيت هاي موجود در شهرستان و روستاهاي حاشيه رودخانه زاينده رود بايد بخش کشاورزي اين منطقه مورد توجه مسئولين قرار گيرد، چراکه شهرستان سامان در استان و کشور به عنوان قطب توليد بادام و هلو شناخته شده است و ايجاد طرح هاي کشاورزي زمينه اي براي توليد و اشتغال و درآمد پايدار براي مردم شهرستان و بخش های زاينده رود و مرکزی است.

عدم اجراي طرح هاي کشاورزي در اين شهرستان موجب بيکاري و مهاجرت مردم روستاها به شهرها است که همين موارد موجب پديدار شدن مشکلات اجتماعي در جامعه مي شود.

مهاجرت معکوس، يکپارچگي اراضي و افزايش درآمد روستائيان مهمترين اهداف و شاخص هاي اجراي طرح توسعه بخش کشاورزي به شمار مي رود و ساماندهي متقاضيان بخش کشاورزي، ايجاد اشتغال پايدار، مهاجرت معکوس و يکپارچگي اراضي کشاورزي از هداف ايجاد طرح هاي کشاورزي است.

يکي از مطالبات مردمي روستاي دشتي بخش زاينده رود شهرستان سامان به نتيجه و ثمر رسيدن طرح هاي کشاورزي اين روستا است.

طرح کشاورزي همت آباد روستاست وکه دولت از دادن امتياز برق به آن خوداري مي کند امتياز آب را داريم و مردم هم کمک کردند و اين مشکل به دليل خشکي درختان طرح اول بسيار حاد شده و باعث بيکاري گسترده در سطح روستا و پايين آمدن توان مالي اهالي روستا شده است و در صورت عدم انجام اين کار بزرگترين ضربه به روستا وارد مي شود.

در اين روستا با توجه به روستاهاي همجوار کمترين طرح کشاورزي اجرايي شده است و در حال حاضر نيز با توجه به شرايط طرح قديمي که ديگر درختان آن طرح از باروري خارج شده و درآمدي براي اهالي روستاي دشتي به همراه ندارد موجبات ناراحتي اهالي اين روستا را به همراه داشته است.

آقاي گنجعلي يکي از اهالي روستاي دشتي در گفتگو با خبرنگار سامان ما دليل اصلي مهاجرت از روستا به شهر را بيکاري عنوان کرد، بيان داشت: اکثريت روستاهاي اين بخش داراي چندين طرح کشاورزي هستند اما اين روستا داري يک طرح کشاورزي است که درختان آن هم به دليل مختلف در حال خشک شدن است.

وي عنوان کرد: نبود يکي دو طرح در شهرستان قطب کشاورزي در روستاي دشتي جاي بسي سوال است که چرا بايد اهالي روستاي دشتي براي مجوز اداره برق دو سال معطل باشند.

دهيار روستاي دشتي در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه طرح کشاورزي همت آباد روستا ۱۴ سال است که امتياز آب گرفته است و پمپ ها به صورت خود ياري توسط اهالي روستا خريداري شده است، اظهار داشت: اميتاز برق از سوي اداره برق به طرح کشاورزي داده نمي شود و دليل اين امر راخشکسالي و نبود آب عنوان مي کنند.

محمدرضا مرداني با بيان اينکه اين طرح در ۲۷۴ هکتار براي هزار و ۴۰۰ نفر از اهالي روستا در نظر گرفته شده است، بيان داشت: اشتغالزايي اين طرح براي هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقيم است و اين طرح براي سه هزار نفر اشتغالزايي غيرمستقيم  به همراه دارد.

وي با بيان اينکه اين روستا تنها يک طرح کشاورزي داشته است که آن هم در حال خشکيدن است، اذعان داشت: روستاي دشتي در بخش زاينده رود از نظر اجراي طرح هاي کشاورزي بسيار ضعيف است و اشتغالزايي در اين روستا صفر است.

مرداني با بيان اينکه طرح همت آباد نيز با توجه بر اينکه امتيازش را چندين سال است دريافت کرده اما دو سال است به دليل نداشتن مجوز برق در اين روستا اجرايي نشده است، تصريح کرد: براي محوز برق بايد اداره جهاد، آب منطقه اي و برق استان با يکديگر هماهنگ باشند که اين امر براي اين طرح تا کنون تحقق نيافته است و مرد اين روستا به دليل بيکاري به شهرهاي ديگر مهاجرت مي کند.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۴۳:۴۸

29 Dec 2019