کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

آگهی بازاریابی یا اعلامیه افول کرامت زنان؟!/اجازه ندهیم شان زنان و دختران با ورود به هر شغلی، پائین بیاید

7 آذر 1396 ساعت 11:23

بازاریابی در بسیاری از کشورها بصورت الکترونیکی انجام می‌شود اما در ایران هنوز به شکل سنتی مرسوم است و به دلیل بیکاری که امروز جامعه با آن دست به گریبان است بسیاری از جوانان و بویژه زنان و دختران جوان خواسته یا ناخواسته به سمت این شغل گرایش پیدا می‌کنند، اما آیا می‌توان بازاریابی را به‌عنوان شغل مناسبی برای زنان و دختران درنظر گرفت؟


به گزارش جهانبین نیوز؛ شما هم اگر جویای کار باشید حتما با کاغذنوشته‌هایی با این مذمون که "به یک بازاریاب خانم ترجیحا مجرد، با ظاهری آراسته و با روابط عمومی بالا نیازمندیم" بر روی دیوار شهرتان مواجه شده‌اید.

اگر کمی به شرایط قید شده در آگهی توجه کنیم این سوال در ذهن‌مان ایجاد می‌شود که جنسیت، تجرد، داشتن ظاهری آراسته و... چرا باید جزئی از شرایط استخدام باشد اما اگر کمی بیشتر تامل کنیم خواهیم فهمید مقصود این تبلیغ چیست و بیشتر به دنبال استفاده ابزاری از زنان است.

بازاریابی در بسیاری از کشورها بصورت الکترونیکی انجام می‌شود اما در ایران هنوز به شکل سنتی مرسوم است و به دلیل بیکاری که امروز جامعه با آن دست به گریبان است بسیاری از جوانان و بویژه زنان و دختران جوان خواسته یا ناخواسته به سمت این شغل گرایش پیدا می‌کنند.


زنانی که به‌عنوان بازاریاب کار خود را شروع می‌کنند باید با پوششی در محل کار حاضر شوند که بتواند جذاب باشد و به‌نوعی با این روش بتوانند مشتری جذب کنند.

بازاریابان در بسیاری از موارد در ایران باید برای معرفی محصولات خود به فروشگاه‌ها، خیابان و منازل بروند و پوششی که برای این افراد انتخاب می‌شود به وضوح نشان‌دهنده استفاده ابزاری از این بانوان برای جذب مشتری می‌باشد.

حضور دختران به‌عنوان بازاریاب درب منازل نگران‌کننده است

یکی از بانوان خانه‌دار شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه اخیرا شاهد هستیم دختران جوانی به نام بازاریاب و برای معرفی محصولات شرکتی که در آن مشغول هستند به درب منازل مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه چند روز پیش دختری ۱۷ یا ۱۸ سال به منزل ما مراجعه کرده و اقدام به معرفی کتاب‌هایی که برای فروش در دست داشت کرده بود افزود: مراجعه خانم‌ها به درب منازل خطراتی برای این دختران دارد که شاید خودشان از آن بی‌اطلاع باشند چون معلوم نیست در خانه‌ای که به آن مراجعه می‌کنند چه افرادی سکونت داشته باشند.

این بانوی شهرکردی ادامه داد: باید به این موضوع رسیدگی شود و از حضور دختران بی‌تجربه برای معرفی محصولات به مغازه‌ها، منازل و... جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دختری برای فروش محصولات و بازاریابی به خانه ما مراجعه می‌کند تا مدت‌ها نگران هستم که در مراجعاتش به خانه‌ها و منازل اتفاقی رخ ندهد.

حضور زنان در جامعه به‌عنوان بازاریاب، شان‌شان را پایین می‌آورد

زهرا شریفی گرمدره مشاور خانواده در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: من با شغل‌هایی چون بازاریابی که خانم‌ها را در معرض دید نامحرمان قرار می‌دهد موافق نیستم چون درآمد بسیار پایینی دارد و این درآمد حتی اگر بالا هم باشد نمی‌تواند جایگزین مسئولیتی که زنان در خانه دارند، شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است زنان کار کنند بهتر است در خانه این کار را انجام دهند و کسب درآمد داشته باشند اضافه کرد: البته این در مواردی است که خانم‌ها برای کاری مجبور هستند با پوشش نامناسبی در اذهان عمومی حاضر شوند چون در بسیاری از موارد حضور زنان در اجتماع نیاز است.

شریفی بیان داشت: حضور زنان با پوشش‌های نامناسب آن هم برای کار بازاریابی یا کارهایی که شان زنان را پایین می‌آورد مشکلات بسیاری را به دنبال دارد چون هم جوانان را دچار انحراف می‌کند و هم خود این زنان را.

این مشاور خانواده در شهرکرد بیان داشت: خانواده خانمی که بازاریابی را به‌عنوان شغل انتخاب می‌کند، از او دور می‌شوند چون بچه به مادر نیاز دارد و شوهر هم نیاز به زنی دارد که برایش همسری کند.


همسری و مادری مهم‌ترین وظیفه بانوان است

وی با تاکید بر اینکه البته نباید این نکته را از یاد برد که در جاهایی که نیاز به حضور بانوان است باید زنان با رعایت شئونات اسلامی وارد جامعه شوند افزود: متاسفانه شغل‌های اینچنینی و یکسری بدسلیقگی‌ها جایگاه ارزشی بانوان را از آن‌ها گرفته و شان آنان را پایین آورده است.

این مشاور خانواده در شهرکرد اضافه کرد: خطاب من به کسانی است که مراقبت‌های لازم را ندارند و جایگاه اصلی که همسری و مادری است در حاشیه زندگی‌شان قرار گرفته و کم‌تر مورد توجه است، چون بسیاری از بانوان هستند که در جامعه فعالیت دارند و بسیار هم پاک هستند.

شریفی با اشاره به اینکه اولین شغل برای هر زنی همسری و مادری است و اگر این وظیفه را خوب انجام دهد بازاریابی خوبی برای خودش انجام داده است افزود: باید در مدارس و اذهان عمومی این مساله را جا بیاندازیم که هر چقد هم یک دختر در بازار کار کند اصل موضوع همسری و مادری است که باید مدنظر قرار گیرد.

آگاهی دختران دانش‌آموز بهترین راه مقابله با بازاریابی خانم هاست

وی بیان داشت: آگاه‌سازی دختران در مدارس باید صورت بگیرد چون اکثر خانواده‌ها با بازاریابی دختران‌شان مخالف هستند.

شریفی با اشاره به اینکه دختران با بهانه اینکه کار نیست به سمت کار بازاریابی کشیده می‌شوند ادامه داد: این فرهنگ غلطی است که زنان حتما باید کار کنند بنابراین بهترین راه این است که خود دخترها را از آسیب‌ها و نگاه‌های کم‌ارزشی که در این زمینه وجود دارد روشن کنیم.

کنکور همه فکر و ذکر دختران است/ بُعد تربیتی در مدارس فراموش شده است

وی با تاکید بر اینکه دختران دبیرستانی به سنی رسیدند که با آگاهی دادن بتوان آن‌ها را راهنمایی کرد خاطرنشان کرد: در مدارس باید جایگاه خانم‌ها تبیین شود اما متاسفانه امروزه شاهد هستیم که همه فکر و ذکر دخترها کنکور و کلاس کنکور است.

این مشاور خانواده در شهرکرد تاکید کرد: رفتن جامعه به این سمت و عدم آگاهی دختران از جایگاهی که باید در جامعه داشته باشند بسیار خطرناک است.

مسئولین نگذارند بیش از این کرامت زنان پائین بیاید

شریفی افزود: ما مخالف تحصیل نیستیم اما نباید اجازه دهیم همه هدف، تحصیل شود و در کنار درس آموزی مسائل تربیتی نباید از یاد برود.

وی بیان داشت: افرادی که درحال بکارگیری بانوان به‌عنوان بازاریاب هستند نیز باید توجیه شوند و مسئولین برای حل این موضوع وارد عمل شوند و اجازه ندهند بیش از این کرامت زنان و دختران ما با ورود به هر شغلی پائین آید.

به گزارش جهانبین نیوز؛ این موضوع که تعداد افراد بیکار در کشور و بویژه در چهارمحال و بختیاری بالا است غیرقابل انکار می‌باشد اما این نکته را از یاد نبریم که اسلام برای بانوان جایگاه‌‍ ویژه‌ای در نظر گرفته و بانوان نباید با تن دادن به هر کاری این جایگاه را تحت‌الشعاع قرار داده و شان خودشان را پایین بیاورند.

گزارش از مرضیه نظری زاده

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 37347

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37347/آگهی-بازاریابی-یا-اعلامیه-افول-کرامت-زنان-اجازه-ندهیم-شان-دختران-ورود-شغلی-پائین-بیاید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir