۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۳۵۹۱۲

چرخ های پنچر صنعت گردشگری در چهارمحال و بختیاری/ امیدها در انتظار تدبیر!

حضور دکتر روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم در استان نقطه امیدی در قلوب مردم ایجاد کرد، وی در آغاز سفرهای استانی خود با بیان این موضوع که استان چهارمحال و بختیاری باید قطب گردشگری کشور شود امیدها را برای نگاه ویژه دولت یازدهم به این ظرفیت مهم استان‌ افزایش داد اما اکنون در آغاز بکار دولت دوازدهم نه‌تنها امیدها ناامید شد بلکه برخی از ظرفیت گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز در آستانه نابودی قرار گرفت.
چرخ های پنچر صنعت گردشگری در چهارمحال و بختیاری/ امیدها در انتظار تدبیر!
به گزارش جهانبین نیوز؛ حضور دکتر روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم در استان نقطه امیدی در قلوب مردم ایجاد کرد، وی در آغاز سفرهای استانی خود با بیان این موضوع که استان چهارمحال و بختیاری باید قطب گردشگری کشور شود امیدها را برای نگاه ویژه دولت یازدهم به این ظرفیت مهم استان‌ افزایش داد اما اکنون در آغاز بکار دولت دوازدهم نه‌تنها امیدها ناامید شد بلکه برخی از ظرفیت گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز در آستانه نابودی قرار گرفت.

چهارمحال و بختیاری هیچ‌گاه شاهد برنامه‌ریزی بلندمدت در بحث گردشگری نبوده است

سمیه محسنی کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ پیرامون اهمیت موضوع گردشگری در اقتصاد جهانی اظهار کرد: اقتصاددانان از صنعت گردشگری به‌عنوان یک صنعت مولد سرمایه و اشتغالزا نام می‌برند و توجه خاصی به این صنعت دارند لذا معتقدند توسعه صحیح گردشگری به لحاظ اقتصادی موجب افزایش ارزآوری می‌شود.

وی افزود: اگر کشوری بتواند از پتانسیل‌ها استفاده کرده و چرخ‌های این صنعت را در کشورش به حرکت درآورد شاهد شکوفائی شگرفی در سطح اقتصاد کشور خواهند بود، تاثیر این صنعت از جهات مختلف قابل بررسی و مهم است که تعدادی از این مولفه‌ها شامل، ورود ارز به کشور، اشتغال در بسیاری از زمینه‌ها، پویائی بازار خرده‌فروشی، فعال شدن فرودگاه‌ها و سیستم‌های حمل و نقل، افزایش سرمایه گذاری، افزایش تولیدات محلی و بومی و صنعتی (صنایع دستی و محصولات فرهنگی)، افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی (هتل‌سازی و سایر خدمات مرتبط).

محسنی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع آنچه قابل تامل است این است که استان ما از دیرباز به استانی چهارفصل مشهور بوده و همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته است اما هیچ‌گاه در نگاه کلان مدیران به این ظرفیت به چشم یک صنعت نگاه نشده است.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری امروز یکی از پردرآمدترین و اشتغال‌زاترین صنایع موجود در جهان است، استان ما با وجود چنین موهبت‌های الهی هیچ‌گاه شاهد برنامه‌ریزی بلندمدت برای شکوفایی این ظرفیت نبوده است.

نبود نگاه کلان و برنامه‌ریزی بلندمدت از آفات وضع موجود در گردشگری استان

داوود محمدی ده‌چشمه‌ای کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و فعال حوزه گردشگری و محیط زیست استان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ ضعف مدیریت در استان و همچنین نبود نگاه کلان و برنامه‌ریزی بلندمدت را از آفات وضع موجود در گردشگری دانست و گفت: نگاه مقطعی، سوءمدیریت، بی‌تدبیری و عدم حضور مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه در سطح تصمیم‌گیری در گردشگری استان بوده‌ایم.

وی پیرامون بی‌توجهی به زیرساخت‌های گردشگری استان بویژه شهرستان فارسان عنوان کرد: آبشار، کتیبه‌های دوران مشروطیت، چشمه پرآب، شیرهای سنگی، باغات میوه، روستا با خانه‌های سنتی و... در منطقه پیرغار فارسان وجود دارد که باعث حضور تعداد زیادی از گردشگران در این منطقه شده است اما متاسفانه به دلیل عدم نگاه صحیح مدیران استان، کمبودها و عدم تامین زیرساخت‌های لازم مشکلات عدیده‌ای را برای این شهرستان و این منطقه بوجود آورده است.

محمدی ادامه داد: اگر مسئولین چهارمحال و بختیاری بخواهند به این ظرفیت استان به چشم یک صنعت اشتغال‌زا و پردرآمد بنگرند باید بدانند که در صنعت گردشگری ایجاد زیرساخت‌های لازم به همراه برنامه‌ریزهای کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند این صنعت را به شکوفایی برساند.

تربیت نیروهای کارآمد در بحث گردشگری الزامی است

امید نادری فعال حوزه گردشگری در شهرستان سامان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عدم حضور بخش خصوصی در بحث گردشگری برای استان آفت‌زا شده است، نبود احساس رقابت بین مدیران دولتی باعث شده صنعت گردشگری پیشرفت نکند و علاوه‌بر آثار اقتصادی منفی باعث تخریب آثار تاریخی، هنری و محیط زیست و طبیعت هم شود.

وی ادامه داد: در کشور، صنعت گردشگری بصورت دولتی و نهادی اداره می‌شود، تصمیم‌گیری‌ها و اجرای تصمیمات همه توسط دولت صورت می‌گیرد، بیشتر هتل‌ها توسط بخش دولتی اداره می‌شوند، شرکت‌های هواپیمائی همه به نوعی وابسته به دولت هستند، لذا برای پویائی و افزایش مزیت نسبی و ایجاد رقابت، باید بخش‌های خدماتی از قبیل هتل‌ها، شرکت‌های حمل و نقل و فرودگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود تا در محیط رقابت به ارائه خدمات بهتر روی آورند و شاهد رشد و پویائی در این صنعت باشیم و از آثار مثبت آن بهرمند شویم.

نادری اضافه کرد: اکنون لازم است در منطقه سامان از لحاظ زیرساختی تحول اساسی صورت گیرد و مناطقی مانند چلوان و کاهکش دارای تفرجگاه‌ها و مناطق تفریحی شود تا ازدحام جمعیت از پل زمانخان برداشته شود و مناطق دیگر نیز از گردشگری بهرمند شوند و توسعه یابند علاوه‌بر این باید برای ورود به این مناطق از گردشگران عوارض اخذ شود تا صرف توسعه سامان شود چراکه به این صورت حضور گردشگران تنها سبب آفات فرهنگی و زیست محیطی است و سودی برای مردم ندارد.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به لزوم تربیت نیروی کارآمد در گردشگری گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در این منطقه عدم استفاده از نیروهای آموزش‌دیده در حوزه گردشگری است، بیشتر نیروهای بکار گرفته شده در صنعت جهانگردی عموماً از لحاظ علمی غیرمرتبط با گردشگری و فقط با دید تجاری و درآمدزائی وارد میدان عمل شده‌اند، که این خود باعث افزایش هزینه‌ها و آثار منفی و عدم توسعه گردشگری در کشورمان شده است.

وی در پایان افزود: با تاسیس مدارس فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مرتبط با صنعت گردشگری باید به تربیت نیروهای متخصص و کارآمد بپردازیم و نیروهای موجود را با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت علمی و آموزشی با تکنولوژی و علم روز در صنعت گردشگری آشنا سازیم و با برگزاری سمینارهای تخصصی برای مدیران از تجربیات سایر کشورها بهره ببریم.

حاصل کلام این که در دولت دوازدهم باید تحولی در حوزه گردشگری استان صورت گیرد که این مهم تنها با حضور مسئولانی دغدغه‌مند و توانا با نگاهی بلندمدت و اصولی حاصل می‌شود.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۱۷:۱۹

24 Jan 2020