کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صنعتی پرسود که در استان متولی ندارد

گردشگری چهارمحال و بختیاری در حال احتضار

27 خرداد 1396 ساعت 9:47

برای توسعه جهانگردی استان‌مان و قرار گرفتن در ردیف یکی از قطب‌های جهانگردی منطقه و جهان در مرحله نخست باید نگاه دولت و مردم را به این صنعت تغییر داد و سپس برای تامین امکانات و زیرساخت‌ها و همچنین پیاده‌سازی یک الگوی موفق جهانگردی در کشور گام برداشت.


به گزارش جهانبین نیوز؛ گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پررنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کند.

گردشگران از زمان ورود بایستی برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا و دیدن جاذبه‌ها باید هزینه کند؛ این هزینه‌ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می‌کند، هرچه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می‌شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است.

گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک کشور، از بودن امنیت در آن حکایت می‌کند. رونق گردشگری بین کشورهای همسایه، ثبات منطقه‌ای به همراه دارد و در یک فرآیند کلی‌تر به ثبات تمام جهان می‌انجامد، گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می‌توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی‌شان بپردازند.

گردشگری بر چند فعالیت عمده تاثیر دارد، از آن جمله می‌توان به اشتغال و توسعه نام برد، همچنین گردشگری بنا به ماهیت خود اثرات مثبت و منفی متعددی بر محیط فرهنگی-اجتماعی، طبیعی و اقتصادی ایران می‌گذارد.

از لحاظ اقتصادی، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور ۴/۳ درصد، در اشتغال‌زایی در حدود ۵۴۱ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و در صادرات غیرنفتی در حدود ۱۴ درصد برآورد شده است، این وضعیت بیانگر ضعف عمومی این بخش ازنظر مدیریت، تبلیغات، ساختار حقوقی و نیز ارتباط ضعیف آن با ساختار صنایع کشور است.

قراردادن جهانگردی در اولویت‌های اقتصادی کشور تمامی ابعاد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را پوشش می‌دهد و حتی برگزاری انواع تورهای علمی، ادبی، هنری را با مزیت‌های خاص خود و به‌ویژه منافع اقتصادی در کشور بهینه می‌کند. بیشتر توانمندی‌های کشور ما برای جذب گردشگر مساله فرهنگ و ملیت است، یعنی به دلیل قدمتی که کشور ما دارد بیشترین جذابیت را در حوزه فرهنگ و تمدن دارا است. بسیاری از کشورها قادرند در حوزه‌های دیگر راحت‌تر فضاسازی کنند، ولی کشور ما در حوزه فرهنگ و دین‌داری توانسته از مزیت نسبی لازم برخوردار شود.

در این بین آنچه اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد ظرفیت‌هایی است که استان ما را از سایر استان‌ها متمایز کرده است، ظرفیت‌هایی مانند گردشگری و کشاورزی که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد و سال‌هاست به دست فراموشی سپرده شده است.

استان ما از دیرباز به استانی چهارفصل مشهور بوده و همواره مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته است اما هیچ‌گاه در نگاه کلان مدیران به این ظرفیت به چشم یک صنعت نگاه نشده، صنعت گردشگری امروز یکی از پردرآمدترین و اشتغال‌زاترین صنایع موجود در جهان است اما با وجود چنین موهبت‌های الهی هیچ‌گاه شاهد مدیری توانمند در بخش مدیریت گردشگری نبوده است مدیری که بتواند با ایجاد زیرساخت‌های لازم صنعت گردشگری را به صنعت نخست استان تبدیل کرده و این منطقه را به‌عنوان قطب گردشگری نه‌تنها به همه کشور که در سطح جهان معرفی کند.

نگاه مقطعی، سوءمدیریت، بی‌تدبیری و عدم حضور مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه گردشگری در سطح تصمیم‌گیری در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نه‌تنها در راستای پیشرفت گردشگری استان کمترین حرکتی صورت نگرفته است بلکه هر روز از گوشه و کنار استان خبر تخریب و یا غارت میراث فرهنگی استان به گوش می‌رسد متاسفانه به دلیل عدم نگاه صحیح مدیران استان امروز شاهد نابودی میراث فرهنگی و همچنین ذبح صنعت گردشگری استان هستیم. این مهم تنها با تغییر نگاه کلان و همچنین جایگزینی مدیرانی توانمند و دلسوز در راس میراث فرهنگی و گردشگری استان محقق می‌شود.

برای توسعه جهانگردی استان‌مان و قرار گرفتن در ردیف یکی از قطب‌های جهانگردی منطقه و جهان در مرحله نخست باید نگاه دولت و مردم را به این صنعت تغییر داد و سپس برای تامین امکانات و زیرساخت‌ها و همچنین پیاده‌سازی یک الگوی موفق جهانگردی در کشور گام برداشت.

در صنعت جهانگردی دنیا هر روز تحولات جدیدی رخ می‌دهد که با وجود روند ضعیف این صنعت در کشور و استان‌مان میزان عقب‌ماندگی ما در این مورد افزایش می‌یابد، همچنین با قراردادن جهانگردی در ردیف کالاهای صادراتی غیرنفتی و توجه به این صنعت در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی می‌توانیم به کسب درآمد اقتصادی از جهانگردی امیدوار باشیم.

اما وقتی از ظرفیت تبدیل گردشگری استان به یک صنعت پرسود سخن می‌گوییم باید به این نکته نیز اشاره کنیم که استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی خود مستعد انواع گردشگری‌های مرسوم در جهان است.

به‌عنوان مثال استان ما می‌تواند در گردشگری تفریحی به‌عنوان رایج‌ترین نوع جهانگردی، گردشگری درمانی برای بهره‌گیری از آب و هوا مطبوع و چهارفصل و یا برای بهره‌گیری از امکانات تشخیصی و درمانی، گردشگری مذهبی که شامل زیارت اماکن مذهبی و امامزاده‌های سراسر استان می‌شود، گردشگری بازاری سفر گردشی به‌منظور جانبی خرید و فروش کالا،گردشگری همایشی برای شرکت در همایش‌ها و بازدید از مناطق، گردشگری الکترونیک یا همان e-Tourism که دربرگیرنده اطلاعات و انجام بخش اعظم سفر به صورت مجازی می‌باشد و گردشگری ورزشی به‌منظور انجام ورزشی خاص یا مسابقات بین المللی و حتی اردوهای تیم‌های مختلف ورزشی که با رقم های کلان در خارج از کشور اردو می‌زنند و در نهایت گردشگری پزشکی که شاخه‌ای از گردشگری سلامت است و بطور کلی به معنای تأمین درمان به همراه گردشگری برای بیمارانی است که نیازمند انواع درمان‌های تخصصی هستند، می‌تواند در منطقه و حتی در کشور به یکی از قطب‌های گردشگری استان تبدیل شود که این مهم تنها با اهتمام مسئولین امر محقق می‌شود که نیاز آن تخصص، دلسوزی و دغدغه‌مندی است.

انتهای پیام/1028ج


کد مطلب: 34947

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/34947/گردشگری-چهارمحال-بختیاری-حال-احتضار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir