کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کنگر سوغاتی بهاری در بیابان های چهارمحال و بختیاری

12 ارديبهشت 1396 ساعت 10:01

کنگر یکی از گیاهانی است که در فصل بهار می‌روید و علاوه بر ارزش غذایی، از ارزش دارویی قابل توجهی میان کسانی که از طب گیاهی بهره می‌گیرند، برخوردار است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ با فرارسیدن فصل بهار طبیعت سرشار از گل‌ها و گیاهان خوش‌آب و رنگی می‌شود که نه‌تنها جلوه‌ای زیبا و بانشاط به دشت‌ها و کوهپایه‌ها می‌بخشند، بلکه می‌توانند سفره‌های غذا و خوراکی‌های ما را نیز پرنشاط، باطراوت و خوش‌آب و رنگ کنند؛ سفره‌هایی که مملو از موادغذایی طبیعی، سالم و سرشار از خواص درمانی و شفابخش است.

شناخته‌شده‌ترین گیاه کوهی که مردم بیشتر مبادرت به مصرف آن می‌کنند کنگر است، کنگر یکی از گیاهانی است که در فصل بهار می‌روید و علاوه بر ارزش غذایی، از ارزش دارویی قابل توجهی میان کسانی که از طب گیاهی بهره می‌گیرند، برخوردار است.

 
کنگر‌ به عنوان مکملی شناخته شده، برای کمک به هضم غذا و مواد غذایی و در درمان بیماران به کار می‌رود و نیز از سوی متخصصان و درمانگران طب سنتی و گیاهی، برای برطرف کردن مشکلات و بیماری‌های مربوط به کلیه، کیسه صفرا و کبد کاربرد فراوانی دارد.

کنگر گیاهی خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس است. از برگ‌های سبز آن به صورت خام در تهیه سالاد و از ساقه آن در تهیه خورش استفاده می‌شود.

این گیاه، طبع گرمی دارد و بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است. برگ‌های این سبزی، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است. اینولین آن باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و از سرطان روده باریک می‌کاهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن نیز پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.



کنگر به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت کرده و باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود. این سبزی، دارویی موثر برای جلوگیری از حالت تهوع و ویار زنان باردار است. قابل‌توجه آن که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا و کلیه بوده و افرادی که دارای سنگ کلیه و صفرا هستند نباید از آن استفاده کنند.

* كنگر ضدعفونی‌كننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌كننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

* این گیاه و به‌خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می‌كند.

* كنگر در درمان یرقان، نارسایی كبد و كم‌خونی مؤثر بوده و از كبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌كند.

* محققان معتقدند وجود ماده‌ای به نام سینارین در عصاره برگ كنگر، باعث كاهش كلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود. در ضمن همین ماده به همراه ماده دیگری به نام اسید كافئیك موجود در كنگر، كبد را در برابر عفونت حفظ می‌كنند.

انتهای پیام/1022ج
 


کد مطلب: 34319

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/34319/کنگر-سوغاتی-بهاری-بیابان-های-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir