۰
plusresetminus
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۴۰ درصد موقوفات منفعتی با نیت عزاداری حضرت امام حسین (ع) بوده اما متاسفانه تاکنون وقف برای امام زمان و گسترش فرهنگ مهدویت نداشتیم که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد وقف در این راستا باشیم.
بیش از ۴۰ درصد موقوفات منفعتی با نیت عزاداری حضرت امام حسین (ع) است/وقف برای امام زمان (عج) و ترویج فرهنگ مهدویت نیازمند فرهنگسازی است
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی عزیزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری استانی یکدست به لحاظ مذهب در کشور است.

وی با بیان اینکه در این استان اقوام لر، ترک و فارس دزندگی می‌کنند و با هم مشکلی ندارند افزود: این درحالی است که از نظر امکانات و زیرساخت‌ها جزء استان‌های کمترتوسعه‌یافته بوده و لازم است مسئولان اقدامات لازم برای رفع این مورد را داشته باشند.

وجود 1650 موقوفه در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ازجود یک هزار و ۶۵۰ موقوفه دراین استان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد موقوفه‌ یک هزار و ۵۳ مورد مربوط به وقف برای مسجد، ۳۰۴ موقوفه منفعتی و بقیه حسینیه، دارالقرآن و مهدیه است.

عزیزی به وجود ۱۰۸ امام‌زاده در این استان اشاره و یادآور شد: همه این ۱۰۸ مورد یه طور خاص امامزاده نیستند و شامل زیارتگاه، قدمگاه و مکان‌هایی هستند که مردم به آن‌ها اعتقاد دارند و به زیارت آن‌ها می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: موقوفه‌ منفعتی یعنی موقوفه‌ای که درآمد دارد اما در بعضی از موارد مکان‌ها‌ و بقاع متبرکه دارای تولیت هستند که در این موارد قانون اجازه دخل و تصرف در امور مکان مربوطه را به اوقاف نمی‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری از وقف ۳۰۴ موقوفه منفعتی با نیات مختلفی خبر داد و یادآور شد: این موقوفه‌ها بیشتر مذهبی، دینی و اجتماعی بوده است.

عزیزی به راه اندازی مرکز مشاوره وقف برای راهنمایی واقفین خبر داد و گفت: این مرکز برای راهنمایی بیشتر واقفان در وقف تشکیل شده که با ارائه مشاوره واقف را برای وقف در زمینه‌هایی که نیاز جامعه است هدایت می‌کند.

تنها 60 نفر از کارمندان اوقاف از دولت حقوق دریافت می کنند

وی با با بیان اینکه تنها ۶۰ نفر از کارمندان اوقاف از دولت حقوق دریافت می‌کنند تاکید کرد: بقیه فعالان در این عرصه از از محل درآمد موقوفات حقوق می‌گیرند و در حال حاضر ۴۰ نفر از محل موقوفات بیمه شدند، هشت نفر از محل درآمدهای موقوفه نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست شهرکرد حقوق دریافت می‌کنند، حدود ۳۰۰ نفر از خدام مساجد این استان بیمه تأمین اجتماعی هستند و نزدیک به ۱۰۰ نفر خادم نیز از موقوفات امام‌زادگان بیمه شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به وجود خدام فصلی علاوه بر بیش از ۴۰۰ خادم ثابت که از محل موقوفات گذران زندگی می‌کنند، اشاره و خاطرنشان کرد: فقط سالانه ۸۰ میلیون تومان هزینه دفع فاضلاب در یکی از امام‌زادگان این استان است، همچنین این امامزاده ۸۰ میلیون تومان به شرکت برق بدهی دارد.

وی درآمد امامزاده‌ها یا موقوفه‌ها را مختص به خود آن‌ها عنوان و اضافه کرد: اوقاف شرعا و قانونا اجازه دخل و تصرف در این درآمدها را ندارد.

10 عنوان برنامه در هفته وقف در چهارمحال و بختیاری برگزار می شود

عزیزی به برگزاری ۱۰ عنوان برنامه شاخص در هفته وقف اشاره و بیان داشت: این برنامه‌ها شامل؛ برگزاری همایش یاوران وقف با حضور واقفان و اصحاب رسانه، وقف و حوزه‌های علمیه، برگزاری جلسه‌ای با مبلغان اعزامی و وقف، علم و فناوری در روز دانشجو و... هستند.

وقف برای امام زمان (عج) و ترویج فرهنگ مهدویت نیازمند فرهنگسازی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به وجود رشد در موقوفات منفعتی از ابتدای امسال تاکنون اشاره و افزود: بیش از ۴۰ درصد موقوفات منفعتی با نیت عزاداری حضرت امام حسین (ع) بوده اما متاسفانه وقف برای امام زمان و گسترش فرهنگ مهدویت تاکنون نداشتیم که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد وقف در این راستا باشیم.

وی در انتها گفت: نیت بعضی از وقف‌ها مانند وقف زغال امروز دیگر کارایی ندارد اما برای بهره‌مندی از وقف‌های این چنینی در راستای خودشان از آن‌ها بهره بردیم مثلا وقف زغال را تبدیل به تامین نفت یا گاز کرده‌ایم.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۲۹:۰۲

16 Jan 2020