۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۲۹۹۳۲
جوانان چهارمحال و بختياري يا بايد بيکار بمانند يا آواره غربت شوند :

جستجوي نان در سرزمين ديگران

جوانان چهار محال و بختياري يا بيکار هستند و يا در جستجوي کار آواره غربت مي شوند و دوري از وطن و خانواده را تحمل مي کنند.
جستجوي نان در سرزمين ديگران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر، مشکل بيکاري در دهه هاي اخير به صورت يکي از مسايل بسيار حاد کشورهاي توسعه نيافته در امده است در کشورهاي عقب افتاده جنبه هاي بيکاري در تارو پود جامعه نهفته و به صورت مزمن در امده است و عقب ماندگي در فناوري در پاره اي از موارد مشکلي لاينحل نشان مي دهد.

بيکاري به عنوان عارضه اي که باعث عدم استفاده از نيروي فعال و قابل کار مي باشد بيماري است مزمن که مانند پديده ي تورم خوشايند هيچ گونه اقتصادي نمي باشد که در بسياري از کشورهاي در حال توسعه رشد سريعي دارد.

جمعيت بيکار به گروهي اطلاق مي شود که مايل به کار کردن هستند ولي موفق به يافتن کار شوند.

بيکاران شهري اکثرا جوان هستند حدود دوپنجم انها زير بيست و پنج سال و يک پنجم ديگر انها زير سي و پنج سال هستند مهم ترين علت هاي بيکاري در ايران شامل ، رشد بي رويه شهرهاازاد شدن بخش قابل توجهي از نيروي کار شاغل در بخش کشاورزي و عدم جذب نيروي مازاد توسط ساير بخش ها ، رشد ناهماهنگ شهر و روستا ماهيت رشد صنايع در ايران و عدم رشد صنايع مادر ومکمل ، مشکلات و ايرادات موجود در قوانين سرمايه گذاري مالکيت و کار و شوراهاي اسلامي همچنين در سال۷۷از عوامل اصلي بيکاري در ايران افزايش شديد عرضه نيروي کار که حاصل عوامل رشد بالاي جمعيت طي دهه ۶۰ بوده نيز قابل بيان مي باشد.

البته شمار فزايندة مطالعات و نشريات مربوط به بيکاري جوانان شاهدي است بر افزايش آگاهي در مورد اهميت اين مسئله که بيکاري جوانان بيش از همه در شرايط سخت زندگي جوانان بيکار و پيامدهاي اجتماعي و فرهنگي متعدد آن پديده انعکاس يافته است.

علائم و شواهد نشان مي‌دهد که اين مسئله در سال هاي آينده هم ادامه خواهد داشت. انقلاب فني که در دهه هاي اخير در کشورهاي صنعتي داراي اقتصاد بازار رخ داده است، باعث تغييرات عظيمي‌در سطح و نوع مهارتهاي مورد تقاضاي بازار کار گرديد. بسياري از محققان بر اين عقيده اند که دير يا زود چنين تغييراتي در کشورهاي در حال توسعه و به ويژه آن دسته از کشورهايي که از لحاظ اقتصادي مستقيماً با کشورهاي صنعتي در ارتباط هستند نيز تکرار خواهد شد.



هر چند ممکن است ادعا شود که تکنولوژي هاي نو در دراز مدت باعث افزايش فوق‌العاده در توليدات صنعتي – همراه با افزايش بي سابقه در اوقات فراغت و شرايط بهتر زندگي افراد و جوامع – خواهد شد، اما در اين مطلب نيز شکي وجود ندارد که اولين تأثير اين تکنولوژي ها اين است که صدها هزار کارگر را از بازار کار اخراج کرده و جذب نسل جديد را به جهان کار مشکل و مشکل تر مي‌سازد. اين اثرات اوليه انقلاب فني توسط اثر دوراني بحران اقتصادي که با بي ثبات کردن بازار کار و آشفته ساختن چشم انداز آينده باعث وخامت اوضاع مي‌گردد، تشديد مي‌شود.

متأسفانه به نظر مي‌رسد که هيچ احتمالي براي تغيير بنيادين اين وضعيت در آينده وجود ندارد. بر عکس، بعضي مطالعات نشان مي‌دهد که لااقل در کشورهاي در حال توسعه وضع از اين نيز بدتر خواهد شد.

اگر چه احتمال هيچ گونه تغيير بنياديني وجود ندارد، لااقل براي جلوگيري از گسترش بيکاري جوانان در آينده و نيز کاهش اثرات زيان آور آن بر جامعه و افراد،‌کارهايي مي‌توان و مي‌بايد انجام داد.

مفهوم «بيکاري» به معني سنتي آن با مسئله نيروي کار ارتباط دارد و افراد بيکار به عنوان گروهي از افراد شناخته مي‌شوند که در جستجوي کار مي‌باشند.

در سالهاي اخير، بسياري از محققان به نقائص و کمبودهاي اين تعريف که بيکاري پنهان را شامل نمي‌گردد توجه نموده اند. عده اي از محققان خاطر نشان کرده اند که جوانان بيکار، چه مذکر و چه مؤنث، تنها آنهايي نيستند که به دنبال کار مي‌گردند،‌بلکه بسياري از افراد ديگر را نيز شامل مي‌شود که هر چند کار يا شغلي ندارند، ولي تصميم هم ندارند که به دنبال آن بگردند.

اين امر يا بدين علت است که فکر مي‌کنند هيچ پست و يا منصب بلاتصدي وجود ندارد و يا اين که سختي هاي بيکاري را بر بيزاري از کاري که حقوق و مزاياي چنداني نداشته و مورد علاقه آنها نيز نمي‌باشد، ترجيح نمي‌دهند در اين ميان عده اي از جوانان نيز براي يافتن کار مجبورند شهرو ديار و خانواده خود را ترک کنند تا بتوانند در خارج از استان و يا حتي کشورهاي خارجي در پي يافتن کاري باشند.

در استان چهار محال و بختياري نيز آمار بيکاري از سوي مسئولين ۳۵ هزار نفر اعلام شده است. متاسفانه در اين استان افراد زيادي هستند که در خارج از استان و حتي کشورهاي هماسايه براي يافتن کار مهاجرت مي کنند و برخي از آن ها حتي به مدت شش ماه هم از خانواده هاي خود دور بوده اند و اين در حالي است که اگر شغلي با درآمدي در خود استان چهار محال و بختياري پيدا مي شد لازم نبود که دوري از خانواده را تحمل کرده و آواره غربت شوند.



نبود شغل مناسب در چهارمحال و بختياري ما را آوره غربت مي کند

يکي از افرادي که در خارج از استان چهار محال و بختياري مشغول کار است در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: از آنجايي که در استان چهارمحال و بختياري کار و شغل مناسبي پيدا نکردم مجبور شدم به استان هاي ديگر سفر کرده و جوياي کار باشم.

وي شغل خود را جوشکاري عنوان کرد و بيان داشت: جوشکاري از مشاغل سخت بوده اما از آنجايي که براي مخارج زندگي بايد همواره تلاش کرد به اين شغل روي آوردم.

وي دوري از خانواده را طاقت فرسا خواند و گفت: اگر شغل مناسب با در آمدي مناسب در استان پيدا مي شد مجبور به آوره شدن در ديار غربت نبودم.
وي همچنين تحصيلات خود را کارشناسي متالوژي صنعتي دانست و گفت: مدت ها بعد از فارغ التحصيل شدنم متاسفانه کاري پيدا نکردم و مجبور شدم با تمام سختي ها اين به خاطر کسب درآمد به خارج از استان سفر کنم.

وي از مسئولين خواست که براي جوانان بيکار استانمان که متاسفانه روز به روز بر تعداد آن ها افزوده مي شود فکر و تصميم جدي بگيرند.



درد و دل يک جوان بيکار به نماينده مجلس


نماينده مردم شهرستان هاي شهرکرد، بن و سامان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر از وضعيت نامناسب اشتغال در استان و تماس هاي مکرر افراد جوياي کار در استان خبرداد و گفت: يکي از افرادي که جوياي کار بود در پيامي به بنده اينگونه خطاب کرد که من مدت هاست که کسب درآمدي نداشته و حتي براي خريد دو قرص نان محتاج شده ام، من از شما پولي نمي خواهم فقط خواهش ميکنم که کاري به من معرفي کنيد که درآمد هرچند کم و مختصر باشد که شرمنده زن و بچه خود نباشم، من ديگر حتي خجالت ميکشم که به شما پيام بدهم اگر توانستيد کاري پيدا کنيد که يک عمر من و زن و بچه ام دعا گويتان هستيم اگر هم نه بازهم برايتان آرزوي موفقيت داريم.

اردشير نوريان بيان داشت: اگر صنعت استان ما رو به پيشرفت مي رفت و طي آماري که قرار است ۵۰ واحد صنعتي استان تا پايان سال راه اندازي شود محقق مي شد مشکلات جوانان بيکار استان هم تا حدودي حل و فصل مي گشت.

وي بيکاري را يک معظل دانست و گفت: لازم است مسئولين در اين خصوص تصميم جدي و بزرگي بگيرند و همه تلاش خود را در راستاي کاهش آمار بيکاري بکنند.

آمار بيکاري در چهار محال و بختياري به ۳۵ هزار نفر رسيد

مدير کل تعاون, کار و رفاه اجتماعي گفت: چهار محال و بختياري ۳۵ هزار نفر بيکار دارد که ۳۵ درصد اين آمار خانم و ۶۵ درصد آن آقايان هستند.

عباس جزايري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: از ۳۵ هزار نفر آمار بيکاري ۱۳ هزار نفر داراي مدرک تحصيلي دانشگاهي و ما بقي نيز زير ديپلم هستند.

وي با اشاره به اينکه در راستاي اشتغال به کار افرادي ثبت نام مي کنند تصريح کرد: در سال گذشته از تعداد افرادي که درخواست کار داده بودند يک هزار ۴۴۶ نفر معرفي به کار و در چهار ماهه نخست سال جاري نيز ۲۷۱ نفر مشغول به کار شده اند.

جزايري با بيان اينکه تسهيلات در حوزه اشتغال ۱۳۵ ميليارد تومان است عنوان کرد : براي بحث تسهيلات ۱۳ ميليارد صندوق کارآفريني، ۲ ميليارد کميته امداد، ۷ ميليارد مشاغل خانگي، ۹ ميليارد بسيج سازندگي و ۶ ميليارد نيز به بهزيستي معرفي شده است.



وي با بيان اينکه در سال جاري کارگروه رفع موانع توليد تشکيل شده است اذعان داشت: سهم استان چهار محال و بختياري در بحث حمايت از توليدات ۳۶۳ ميليارد تومان است که به طرح هاي نيمه فعال و کمک فعال اختصاص داده خواهد شد.

مدير کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعي چهار محال و بختياري با تاکيد بر اينکه در کارگروه هاي رفع موانع توليد کارهاي خوبي صورت گرفته است اظهار کرد: ۵۳۷ نفر متقاضي دريافت تسهيلات ثبت نام کرده اند که تا کنون ۲۱۷ مصوبه با ۲۶۶ ميليارد تومان تصويب شده است.

جزايري ادامه داد: براي دريافت تسهيلات ۶۰ مصوبه با ۳۷ ميليارد در حوزه کشاورزي ، دو هزار ۵۰۰ نفر در حوزه صنعت، و يک هزار و ۸۰۰ نفر در حوزه جهاد کشاورزي به بانک هاي عامل معرفي شده اند.

وي خاطر نشان کرد: دستگاه هاي اجرايي استان تعهد دارند زمينه اشتغال نه هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان را فراهم کنند.

جزايري تصريح کرد: در اين استان يک هزار و ۹۷۰ نفر از بيمه بيکاري استفاده کرده اند که ۳۰۰ نفر آن بازگشت به کار و يک هزار و ۷۰۰ نفر از بيمه بيکاري استفاده مي کنند.

اشتغال دغدغه اين روزهاي جوانان


مدير کل فني و حرفه اي چهار محاتل و بختياري گفت: اين روزها آمار بيکاري رو به افزايش مي رود و انتظارات جوانان از زندگي بيشتر مي شود.

محمود تقي پور مدير کل فني و حرفه اي چهار محال و بختياري اظهار کرد: متاسفانه تناسبي بين خروجي دانشگاه ها و ورود به اشتغال وجود ندارد که در اين زمينه لازم است تصميمات مهمي اتخاذ شود.

وي تصريح کرد: اکثر جوانان امروزي تنها به دنبال گرفتن مدرک تحصيلي بوده و به دنبال گرفتن مهارت نيستند.

تقي پور با اشاره به اينکه بيکاري سرمنشاء بسياري از آسيب هاي اجتماعي است بيان داشت: بيکاري معضلاتي چون فقر، فحشا و از هم گسيختن بنياد خانواده ها را به همراه دارد.

وي با تاکيد بر اينکه سياست گذاري در حوزه آموزش درست نبوده است اذعان داشت: فارق التحصيلان زيادي در اين استان وجود دارد که فاقد مهارت هستند و اگر دانشگاه ها به سمت آموزش هاي مهارت هاي فني پيش مي رفتند مشکل بيکاري نيز تا حدود زيادي حل مي شد.

تقي پور با تاکيد بر اينکه خانواده ها بايد اين دغدغه را داشته باشند که فرزنداني تربيت کنند که مهارت را فرا گرفته باشد اذعان داشتت: راه برون رفت از اين مشکل پرداختن به آموزش هاي مهارتي است.

با رونق صنايع کوچک زمينه اشتغال جوانان بالا خواهد رفت

مدير عامل شرکت شهرک هاي صنعتي چهار محال و بختياري گفت: تا پايان سه ماهه اول سال جاري زمينه اشتغال اسمي ۱۴ هزار و ۹۲۷ نفر در شهرک ها و نواحي صنعتي چهار محال و بختياري ايجاد شده است.

عليرضا شفيع زاده در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد:۷۰ درصد شهرک‌هاي صنعتي اين استان هر يک با حداقل ۴۰ کارگر مشغول به فعاليت هستند.

از ابتداي امسال تا کنون چهار واحد توليدي راکد به چرخه توليد بازگشتند و چهار واحد جديد با ايجاد اشتغال ۱۸۶ نفر به بهره‌برداري رسيدند.

وي تصريح کرد: شرکت صنايع ورق‌هاي پوشش دار تاراز استان نيز با ايجاد اشتغال ۱۵۰ نفر و با سرمايه‌گذاري ۲۰۰ ميليارد تومان در حال فعاليت است.


اميد است با وعده هاي مسئولين در اين گزارش تا پايان سال شاهد کاهش آمار بيکاري در اين استان بوده و کمتر جواني به دنبال و جوياي کار باشد.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني


انتهاي پيام1022ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۴۹:۳۳

29 Dec 2019